T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Hawaiibussen efter 09. Maj 2007 kl: 19:59:48
-
Endelig gik jeg gang i at renovere mit dieselsytem i Hawaiibussen. Den har i en periode startet lidt trægt, men har altid villet i gang, dog med røg i de første 30 sek. Den skal have nye dyseindsatser, 294 med åbning på 165 bar. og have timet pumpen.
Det startede med at jeg skruede alle dyserør og dyser af. Det gik let på nær den sidste, den tættest på koblingsklokken. Det tog 15 min. at skrue den ud. Selve dysekroppen var godt rusten og det gav meget modstand i alugodset og med Mølles erfaring med at det knækker tog jeg god tid og sprøjtede godt med "sovs" ned til gevindet. Her er et billede af gevindet til dysen godt snasket ind i rust og "sovs", ikke smukt, men det ser værre ud end det er. :D
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=552)
efter rens og tandbørste med diesel på vubti
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=554)
Et billede af hele projektet efter rens!
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=553)
Timing af pumpen fik jeg en fin beskrivelse af Jarl.
Jeg monterede uret og fandt OT på krumtappen. Så drejede jeg krumptappen tilbage så uret kørte tilbage lige til det punkt hvor viseren stopper og vil frem igen. Der nulstiller jeg uret og så drejede jeg krumtappen tilbage til OT og der kunne jeg læse på uret, min pumpe timing og den var 72...... :?
Jeg løsnede pumpen de fire steder og drejede den ned til den står på 93. Håber jeg gjorde det rigtige!
Forsættelse følger når jeg har fået trimmet dyserne.
-
teamet lavede dyser idag. Åbningen blev 185bar. Vi jursterede også mængde skruen, men jeg tror den skal ha mer.
Den ryger sort men jeg tror bare den har en bedre forbrænding. Jeg har før i tiden uden problemer kunne køre 130, men jeg synes det var lidt svært idag :?
Skal jeg skrue mere op for pumpen?
-
Med 185 bar er en pumpetiming på 0,93 temmelig sen (derfor røgudvikling) - der ville jeg nok gå op i nærheden af 0,98 - 1,00 - måske endda en anelse højere, hvis motoren ikke komprimerer 100%. Og så skal mængdeskruen have lidt - indtil røggrænsen nås.
-
OK! Så det er ved 165 bar at den skal have 0,93. Jeg må igang med uret igen! Jeg mente nok at timingen skulle laves lidt anerledes!
Når jeg nu skal køre på raps, er det så også den rigtige indstilling?
-
Nååå - jeg tænkte nok, at der var noget i gærde med det dysetryk... :wink:
Til raps er det lige i underkanten. Hvis man søger på nettet, ser man mange, der uden søvnproblemer lægger deres timing op på 1,20 eller mere. Om deres gode nattesøvn skyldes uvidenhed, kan man jo kun gisne om, men det er ret sjældent, at de rapporterer om defekter. (Dog har jag snakket med tysk fyr, der havde en nyrenoveret KY'er, som kun blev 2600 km gammel - pumpetiming: 1,35 - men den startede rigtig godt...)
Tit går man jo efter et set-up, der kører godt på raps, men som i nødstilfælde også kan tygge diesel. Så vil jeg mene - forudsat, at kompressionen er ok - at en timing på 1,00 - 1,05 er fin.
Den gyldne regel lyder: Sæt timingen på det senest mulige tidspunkt (mindste talværdi), hvor motoren stadig går og forbrænder godt. Og her stritter diesel og raps i hver sin retning - diesel tænder villigt - det indikerer senere timing, mens raps (især kold) tænder uvilligt, hvilket indikerer tidlig timing.
Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:
-
Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:
Hmmmm- Vandsk(r)uret T3 og øl i køkkenet uden drengene??? :lol:
-
Jarl skrev.: at se Aab hente bronzen
Er det noget med Golf, eller en AAZ med turbo ? Eller hva.
Kurt
-
KH - sikkert bronze bøs i en Aab gearkasse til wbx :?: :lol: :lol: :lol:
-
Hej Jarl
som du måske har læst har jeg også med hjælp fra Team Supermario fået lavet et sæt dysser med åbningstryk på 185 bar. Til min fine motor, foreslår du da også en pumpetiming på omkring 1mm????
Glæder mig til at se, hvordan de gamle åbner.
Hvordan bliver ændringen i motorgangen at mærke, med højere åbningstryk og tidligere timing i forhold til "normalt"??
I sidste ende burde det hele jo gå op i en højere enhed, hvor selve indsprøjtnigen bliver præcis på samme tidspunkt som normalt.
-og belaster det ikke pumpen at den skal yde højrere tryk???
-
og for øvrigt: Nej.... jeg overvejer ikke at hælde fødevarer i tanken. :lol: :lol:
-
Hej Jarl
som du måske har læst har jeg også med hjælp fra Team Supermario fået lavet et sæt dysser med åbningstryk på 185 bar. Til min fine motor, foreslår du da også en pumpetiming på omkring 1mm????
Glæder mig til at se, hvordan de gamle åbner.
Hvordan bliver ændringen i motorgangen at mærke, med højere åbningstryk og tidligere timing i forhold til "normalt"??
I sidste ende burde det hele jo gå op i en højere enhed, hvor selve indsprøjtnigen bliver præcis på samme tidspunkt som normalt.
-og belaster det ikke pumpen at den skal yde højrere tryk???
Overordnet set er 185 bar noget højt til en motor, der skal køre på ådsler fra forhistorisk tid. Hvis du har varige planer om det, så tror jeg, at du skulle kontakte teamet igen mhp. at få trykket sat ned til 165 bar (hvilket - når dyserne har "sat sig" ender med at blive ca. 155 bar, som foreskrevet)
Ideen med at hæve dysetrykket til delikate og miljøvenlige fødevarer er jo at få en finere forstøvning af den træge masse, hvilket jo ikke er nødvendigt, når man propper ekstrakten af dinosaurkroppe i tanken. Der får man kun ulemperne: kortere indsprøjtningssekvens -> mere stødende motorgang; højere pumpebelastning; større risiko for tandremsbrud; hyppigere brud på dyserørene og behov for omjustering af pumpen.
På den anden side er mange af disse ulemper teoretiske og du kan sagtens køre med 185 bar - i det tilfælde, så ja - ca. 1,00 mm pumpetiming. - Som sagt - lavest mulige værdi, hvor motoren fortsat lyder sprød og forbrænder tilfredsstillende.
-
Team SDS(Supermario Diesel Service) sænker gerne trykket på de nye dyser til 165.
Den er jo lækker at arbejde med, den patinerede Bosch dysetester fra midten af firserne. Nu vi er ved det, så blev halvdelen af teamet mærkelige i hovedet af superforstøvet diesel. Kan man teste med noget andet istedet, fx. Raps ?
-
teamet lavede dyser idag. Åbningen blev 185bar. Vi jursterede også mængde skruen, men jeg tror den skal ha mer.
Den ryger sort men jeg tror bare den har en bedre forbrænding. Jeg har før i tiden uden problemer kunne køre 130, men jeg synes det var lidt svært idag :?
Skal jeg skrue mere op for pumpen?
Ja man troede det gik godt, men dyserne viste sig at svede en del diesel og især én af dem var vanskelig, der kommer diesel op imellem samlingen af dysen.. Kan man efterspænde dysesamlingen (ikke nede i topstykket)med mere end 70nm (80nm eller mere) for at komme det til livs?
Jeg skilte samtidig det hele ad og rev pumpen af, og den skal lige have nye pakninger, den har været utæt i et stykke tid og igår da det gik galt, sat jeg mig for at lave pumpen også. Der kommer billeder.
-
Sådan er det tit. - At de sveder. Tit er det noget med at skille dem ad igen og så gøre hysterisk rent på alle flader, der skal slutte tæt. Når man så har gjort det et par gange, så går man slukøret ned til Bosch og forelægger problematikken. Her fik jeg for længe siden svaret af en dieselvædet gammel værkfører: "Spænd til de er tætte!"
Og ang. pumpen: Pas nu godt på! Der er ganske mange enkeltkomponenter i sådan en, og mange af dem er fjederbelastede, så hvis man bare skruer løs, så flyver det om ørene med småstumper.
Må jeg have lov at anbefale lidt litteratur:
http://www.christiani.de/product_info.php/products_id/47/Kantengesteuerte-Diesel-Verteilereinspritzpumpem.html
-
Hvem har reservedelsnummeret på den simmering som sidder i spidsen af pumpen?
http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Wedi_erneuern.pdf
Jeg skal også have sådan en, den er desværre ikke en del af et pakningssæt!
-
så er der to bøger på vej hjem:
Kantengesteuerte Diesel-Verteilereinspritzpumpem 99 sider og en
Diesel-Reiheneinspritzpumpen 144 sider.
Vi kan jo ikke have at Team SDS ikke har den tekniske dokumentation i orden
-
Nååå - jeg tænkte nok, at der var noget i gærde med det dysetryk... :wink:
Til raps er det lige i underkanten. Hvis man søger på nettet, ser man mange, der uden søvnproblemer lægger deres timing op på 1,20 eller mere. Om deres gode nattesøvn skyldes uvidenhed, kan man jo kun gisne om, men det er ret sjældent, at de rapporterer om defekter. (Dog har jag snakket med tysk fyr, der havde en nyrenoveret KY'er, som kun blev 2600 km gammel - pumpetiming: 1,35 - men den startede rigtig godt...)
Tit går man jo efter et set-up, der kører godt på raps, men som i nødstilfælde også kan tygge diesel. Så vil jeg mene - forudsat, at kompressionen er ok - at en timing på 1,00 - 1,05 er fin.
Den gyldne regel lyder: Sæt timingen på det senest mulige tidspunkt (mindste talværdi), hvor motoren stadig går og forbrænder godt. Og her stritter diesel og raps i hver sin retning - diesel tænder villigt - det indikerer senere timing, mens raps (især kold) tænder uvilligt, hvilket indikerer tidlig timing.
Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:
Har jeg ret i at en 1,9lTD aaz motorblok med et golf 1,6 topstykke og et dysetryk på 160bar, samt en pumpetiming på 0,91 kunne vise sig at være ret egnet til rapsolie? Vi kan som det er nu starte uden brug af kolstarter og/eller forvarmning. I mine ører lyder det da plausibelt........ikke?
-
Vi kan jo ikke have at Team SDS ikke har den tekniske dokumentation i orden
Er det et nummer i tager ud og optræder med :lol: :lol:
hilsen Poul
-
det kunne da tænkes :-) nu da vores dysekunster jo er noget der er værd at optræde med.....
-
Har jeg ret i at en 1,9lTD aaz motorblok med et golf 1,6 topstykke og et dysetryk på 160bar, samt en pumpetiming på 0,91 kunne vise sig at være ret egnet til rapsolie? Vi kan som det er nu starte uden brug af kolstarter og/eller forvarmning. I mine ører lyder det da plausibelt........ikke?
Jo, for dælen! Der findes faktisk tyskere på www.fmso.de der med vilje bygger sådan en hybrid for at kunne tygge raps helt optimalt. Men dyserne skal jo helst være af forstråletypen alligevel.
-
Hvorfor egentlig det ?
Forbrænder rapsen bedere ved en højere kompression ?
-
Højere komp. = mere og hurtigere varme. - Helt som det modsatte: En lavt komprimeret benz. motor kan køre på lavoktan benz. (som er tilbøjelig til at tænde for villigt og altså i utide - før gnisten - og dermed skabe dræbende tændingsbanken) da den ikke udvikler så meget varme i forbrændingsrummet.
-
Hvem har reservedelsnummeret på den simmering som sidder i spidsen af pumpen?
http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Wedi_erneuern.pdf
Jeg fik fat i den pakning og fik lavet pumpen og monteret hele molevitten igen. Selv tandremmen fik jeg skiftet når jeg nu var igang. Jeg fandt på et triks så man ikke skal have vandpumpe remskiven, for det sad bare pisse godt fast, og jeg var 3 sekunder for at tage hele vandpumpen af, men fandt ud af man ikke behøver det for at få skiftet remmen. Jeg løsnede dækslet og trak det ud fra over siden af - så kunne jeg få den gamle rem af og efter lidt rengøring den nye på.
Lidt billeder
Ny og gammel pakdåse
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=572)
Lidt af det adskilte
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=573)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=574)
Så nu er det bare om den kan starte. Skal lige have nogle nye bolte til det dobbelte remhjul.
-
Så fik jeg samlet det hele! Timet pumpen til0.98. og fik den startet......hmmm den ville slet ikke trække opdrejninger når jeg hev i gassen, men når jeg tvang LDA akslen frem ville den gerne.......Så det var altså mængde skruen der ikke var skruet langt nok ind.
Efter lidt bøvl med at få plomben af, startede den. Uden undstødning, for satan det lyd godt! Efter lidt justering - kørte jeg en tur i den (det larmede lidt meget men turboen lyd er bare for dejlig, den lyder som en flok teenagere på popcrawl på Kos, den fløjter og spinder, som en tubine lækkert! Når jeg kørte 30kmt i 2. gear var det kun turboens høje turbine fløjten jeg kunne høre, så lidt gas - så kom larmen :) den trak op til 50 i 2. gear og 70 i 3. gear og 100 i 4. gear MUMS :twisted: !
Pumpen er tæt og dyserne ser ud til ikke at savle, dog var der en lille bitte smule i kanten af dysen.
-
Way to go Morten!
Og - ja lyden uden potte er unik. I min pure umodne ungdom - ca. i stenalderen - savede jeg den sidste vinkel af forrøret (den som svinger hen til potten) og forlængede det ud under kofangeren. Med et beslag op til gummiophænget i venstre side holdt det fint og hold da kæft, hvor det lød godt... Det var vist også før de periodiske syn...
-
:shock: Det er bare super godt gået :D :D
:lol: Lidt misundelig på dit gå på mod er man vel :D
Morten
-
Way to go Morten!
Og - ja lyden uden potte er unik. I min pure umodne ungdom - ca. i stenalderen - savede jeg den sidste vinkel af forrøret (den som svinger hen til potten) og forlængede det ud under kofangeren. Med et beslag op til gummiophænget i venstre side holdt det fint og hold da kæft, hvor det lød godt... Det var vist også før de periodiske syn...
Den er allerede i støbeskeen, jeg har et gammelt forrør med en kat på, den er sat på lige i "knækket" - så jeg kan forlænge det med et andet rør!
@T3sync: Det er sgu ikke så svært. Man skal bare tage sig mog til det og have alle materialerne ved hånden så man ikke går i stå. Et timerur koster 300 kroner, og det har tjent sig selv ind bare ved at lave et olieskift selv!
-
jo det skal vi finde ud af - han kan ringe på 20223211
Men det med gløderørne kan jeg ikke hjælpe med! Jeg har for store hænder :D
-
morten hvor har du købt det timerur henne til 300kr!!?
det lyder billigt, sådan et må jeg også eje..
-
morten hvor har du købt det timerur henne til 300kr!!?
det lyder billigt, sådan et må jeg også eje..
-
Sorry 59,90 eur - 450 kr. men så er der adapter, knast og pumpe værktøj til når man skifter tandrem.
http://stores.ebay.de/VAG-werkzeug
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=010&sspagename=STRK%3AMEWN%3AIT&viewitem=&item=200101261411&rd=1&rd=1