T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: FarT3 efter 22. Maj 2007 kl: 08:23:20

Titel: Turbo el. motorskift ?
Indlæg af: FarT3 efter 22. Maj 2007 kl: 08:23:20
Hej derude.

Det er jo en sand guldgrube dette her. Jeg har skiftet turboen til en sprit ny for ca 10000 km siden og nu opdager jeg så problemer igen. Den jamrer sig lidt ved høje omdrejningstal og ved nærmere øjesyn var der oliepletter på bagklappen. Hvad gør man så ? Ind på T3nettet og søge på turbo og i et indlæg fra Jarl 17 jan 2005 bekræftes min mistanke. Det er sikkert ikke turboen det er galt med men motoren der er slidt. Jeg kender ikke bilen  eller hvad der er blevet gjort ved den (1 år i min besiddelse), men jeg har været utilfreds med olieforbruget der dog ikke overstiger 1 l pr 2000 km. Jarl forklaring om at underkompression sender olien ud gennem turboen lyder som en rigtig god diagnose der skal efterprøves. Fantastisk. Jeg må se at få besluttet mig for hvilken motor jeg vil have i.

Iøvrigt fandt jeg i min søgen olierør til turboen til salg her i nettet. For 5 år siden fik jeg lavet et fleksibelt rør hos en lille virksomhed i Rødvig på Stevns der laver hydraulikslanger. Det tog ham et kvarter og kostede en hund. Det har kørt over 100.000 km og så er det blåt. Waaaauuu !
Der var en der spurgte efter alternativer så her er et.
Titel: Turbo el. motorskift ?
Indlæg af: Jarl efter 22. Maj 2007 kl: 08:39:47
Citat fra: "FarT3"
Hej derude.
Iøvrigt fandt jeg i min søgen olierør til turboen til salg her i nettet. For 5 år siden fik jeg lavet et fleksibelt rør hos en lille virksomhed i Rødvig på Stevns der laver hydraulikslanger. Det tog ham et kvarter og kostede en hund. Det har kørt over 100.000 km og så er det blåt. Waaaauuu !
Der var en der spurgte efter alternativer så her er et.


Næste gang du skifter olie, så prøv lige at tage det rør af. Tag så en skydelære og tjek den indre diameter ved forskruningerne. Den er ikke 10 mm, som det oprindelige rør, vel? Den er snarere 7 eller 8 mm. Derfor kan din fine nye turbo ikke komme af med returolien let nok, og derfor løber olien ud gennem labyrinttætningerne - præcis samme scenarie, som ved underkompression - returolien møder modstand på vejen, og da modstanden i labyrinttætningerne så mindre løber olien ud der.

Se det betyder jo ikke, at du ikke også samtidig kan have en slidt motor,  som laver underkompression - det har de fleste T3'ere, når alt kommer til alt, men jeg har selv fået fremstillet adskillige hydraulikrør, som jeg har monteret på spritnye motorer, og har hver gang måttet konstatere, at de har givet forøget olieforbrug i turboen.

Det er rigtigt, at det originale returrør er svinedyrt, men ganske simpelt 12 mm kobberrør med klemringsfittings har den fornødne indre diameter og laver man det S-formet, klarer det fint vibrationerne.

Jeg synes, du skal starte med at kigge på røret før du bortdømmer motoren. Et rør er trods alt nemmere og billigere end en motor.
Titel: Turbo el. motorskift ?
Indlæg af: FarT3 efter 22. Maj 2007 kl: 08:53:36
Hej Jarl.

Du har hel ret. Det flexrør jeg fik lavet er mindre end det originale, men det sidder på en anden bil end den jeg omtaler med turboproblemerne. Iøvrigt er det tilgangsrøret til turboen. Den der har problemerne har originalt rør monteret både før og efter turbo.
Titel: Turbo el. motorskift ?
Indlæg af: Jarl efter 22. Maj 2007 kl: 09:12:11
OK. I tilgangsrøret er "alt" tilladt - der er jo tryk fra oliepumpen og ingen labyrinttætninger.