I forhold til en TDI er en 1Y/AAZ ombygning fordelagtig fordi den passer "lige på". Motoren bliver en anelse højere med indflydelse på tandremsblik og pumpemontering og der kan være et turboreturhul der skal proppes hvis det er en AAZ blok men ellers er det rimeligt ligetil.
Man kan jo også hvis man har tiden og modet på det selv lave en TDI løsning i sin T3.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50775763Så skal der en håndfuld andre dele til, koblingsklokke, motorophæng, kobling, svinghjul + en masse andre småting man opdager når opbygningen begynder. Det koster lidt penge og man skal lige vide hvad man skal bruge.
Flere hjemmebyggere der laver en motorkonvertering første gang anbefaler at man har en ekstra T3 af samme karosseritype stående som man bygger motoren ind i mens man kører i den bil der på sigt skal have den konverterede motor. Så kommer man omkring alle problemstillingerne i konvertereingen uden at man skal holde stille i 1 år og køre Pegeout.. eller Skoda eller hvad nu :twisted: :twisted:
Så mangler man bare at løse gearkasseproblematikken. Porsche G50 er en mulighed.
Men alt ialt bliver det et projekt der sagtens kan strække sig over et års tid hvis det er i fritiden man mekker og som kommer til at koste blod, sved, tårer og en pose med penge.