Forfatter Emne: Motor søges  (Læst 941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motor søges
« Dato: 14. August 2007 kl: 12:20:34 »
Det vil du høre lige så mange meninger om, som du får svar. Her kommer en af de mere kvalificerede (sagde han selv... :wink: )

1,9 er betydeligt mere underkvadratisk end 1,6. Det betyder, at den ikke har samme omdrejningsvillighed og heller ikke kan tåle så høje omdr.-tal. Omvendt giver en underkvadratisk motor et monstermoment helt fra kælderen. De to ting lagt sammen betyder, at du må påregne tiltag for at geare din bil højere, hvis du ikke vil omdrejningsdræbe din 1,9'er.

1,9 og 1,6 lider begge af temperaturproblemer, som i begge tilfælde afhjælpes effektivt med ekstern oliekøler (Og nej! Den standardmonterede madkasse ved oliefilteret kan slet ikke løse opgaven.). Med oliekøler går det fint med begge motorer, men stadig er 1,9 lidt varmere end 1,6.

Til tider ser man krympede hovedlejeoverfald på 1,9 og på de allerseneste 1,6'ere. Den sygdom lider 1,6 fra før 88 ikke af.

Sammenlagt vurderer jeg ikke, at 1,9 holder længere end 1,6. På den anden side tror jeg heller ikke, den holder kortere. Levetiden bestemmes af den mængde pasning og omsorg den modtager. Der går enormt langt imellem jeg ser en T3-diesel (særligt med turbo), som dør en naturlig opslidningsdød. Langt langt hovedparten af motorhavarier kan henføres til forhold, som har med mangelfuld pasning eller idiotisk kørestil at gøre.

For at montere en 1,9 skal der laves nogle forskellige småting, som du kan læse om her på siden vha. søgefunktionen. Dit søgeord er AAZ og 1Y.

Vil du se mere om sådanne motores indre liv, er du velkommen på min hjemmeside www.jarlpaulsen.dk og jeg kan evt, også være behjælpelig med at finde noget, hvis du mangler en motor. Dem, jeg kan finde, kan prismæssigt slet ikke konkurrere med at finde en brugt Golfmotor i dba - til gengæld duer de.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!