Forfatter Emne: Test og evt. rep af toppakning i kbh?  (Læst 1372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Dato: 05. September 2007 kl: 10:39:17 »
Hvis beholderen er fyldt helt op så bobler ikke skyldes alm vandcirkulation i kølesystemet så har du vist desværre selv stillet diagnosen uanset hvor i Danmark den så står :( .

Føler med dig.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #1 Dato: 05. September 2007 kl: 11:23:08 »
En klog man har engang sagt til mig at T3 dieslerne ikke springer toppakninger, de revner topstykker....... De eneste T3´ere der har defekte toppakning og intakte topstykker, er dem der er til salg i dba.dk

Min diagnose er som følger:

Motoren har revnet topstykket, hvilket
Giver kompressionstryk i kølesystemet, hvilket
Har sprunget køleren.

Så en ny køler og et nyt topstykke, eller en ny motor afhængig af hvordan den ser ud når du lukker den op. Så er du på vejen igen.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #2 Dato: 05. September 2007 kl: 11:24:32 »
Måske kan jeg hjælpe med et par bud på en diagnose her fra hovedlandet.

Din køler og din kølerslange er blevet utæt af en årsag. Årsagen er tryk. Trykket kommer fra forbrændingskamrene i motoren, hvor der hersker adskillige hundrede bars tryk. Det kan ingen kølerslange eller køler klare. Måske er køleren faktisk god nok, men lukker lidt vand ud pga. trykket.

Altså må det undersøges, hvordan forbrændingstrykket kommer ind i kølesystemet. Der er tre muligheder, som optræder med forskellig hyppighed:

1) Topstykket er revnet fra et forkammer ud mod en af ventilerne. Sandsynligheden for denne vurderer jeg til 90 %.

2) Men da din motor er en sugediesel kan du være heldig at det blot er toppakning. Den giver jeg 9%

3) Sidste og grimmeste mulighed er en revne i blokken. Det er sjældent, men det sker på motorene med brede stempler (KY-AAZ-1Y osv.). Jeg giver den mulighed en symbolsk procent.

Ligegyldigt hvad, der er på færde, så skal toppen af. Så kan du formentlig straks se revner på kriminelle steder i toppen. Er det ikke tilfældet, så skal toppakningen eksamineres. Dernæst cyl.gangene. Er der mod forventning ikke noget at se nogle af stederne, så hedder det trykprøvning.

Nye KY-topstykker finder du på ebay. Nøgne til ca. 300 €. Komplette til godt 500 €. Husk den rigtige toppakning og nye strækbolte, opg skal tandremmen og strammerhjulet også skiftes, når du alligevel er der?

I øvrigt tillykke med den dejlige motor. KY rulez - nu også i min Syncro :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #3 Dato: 05. September 2007 kl: 14:03:24 »
Jeg har da både kølere, slanger og KY top liggende. Mon ikke jeg kan konkurrere med Ebay hvis det viser sig at være skidt.

Mølle

  • Gæst
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #4 Dato: 05. September 2007 kl: 14:06:44 »
Jarl skrev:

I øvrigt tillykke med den dejlige motor. KY rulez - nu også i min Syncro :wink

Jarl


Jarl -har du en syncro kørende???? eller er det den mobile amagerhylde???

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #5 Dato: 05. September 2007 kl: 17:29:59 »
@Mølle

Jo, pt. rullende amagerhylde. Tjener som testbænk for min første KY-opborede JX'er med KY-kølekanaler. Monteret som sugediesel. En rigtig no-nonsens motor. Og hold da kæ.., hvor den går godt. Det er ikke sidste gang, jeg har lavet sådan en. Den der totalt liniære kraftudvikling en sugediesel har, kan man godt blive forfalden til - også selv om den ikke kan matche en JX på toppen.

@Ronald

Jeg tror stadig på forbrændingstryk i kølesystemet, men selvf. kan det være forkert. Se tiden an et par dage. Bliver den ved at lave bobler i ekspansionsbeholderen og opbygge tryk i kølesystemet, så er klokken slået.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Test og evt. rep af toppakning i kbh?
« Svar #6 Dato: 05. September 2007 kl: 17:53:59 »
Det må du sku ikke skrive uden at tjekke, der en defebrilator :oops:  i nærheden af Jarl. :lol:

På forsiden er der en SØG funktion.  :!:  :idea:  :arrow: Prøv den med ord som Topstykke, Top, Trykprøvning, KY, Beholder, Overtryk. O.S.V.

Beholderen kan godt dampe lidt tågeagtigt, når du gasser op kan niveauet hæve eller sænke sig. Men der må ikke komme bobler. Jeg har selv været der, og var ikke i tvivl om bobler.

Held og lykke med projektet, start med en filosoferen over hvor meget du kan/vil ofre. Gammel motor, forbliver gammel motor :evil: . Overvej nøje en total renovering, helt i bund, for så bliver det jo en ny motor.  :wink:  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788