Forfatter Emne: Søger assistance til kardan kig på syncroen  (Læst 5088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FRTZ

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Dato: 30. Oktober 2007 kl: 11:41:40 »
Ambulancen har fået en `klonk klonk` lyd fra venstre baghjul som jeg mener må være noget defekt kardan eller lign. Var på GDS for at få en ny kardan del, men måtte erfare at jeg nok bliver nød til at være mere specifik i min diagnosticering før jeg kaster mig ud i indkøb af reservedele og operation.

Er der nogen som har tid og lyst til at hjæpe med se på patienten?

Bedste syncronaut hilsner Christian Friedländer

Ghost

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 13:59:42 »
den "klonk - klonk" lyd..   bliver den merkant tydeligere ved fuld gas i 1st. gear?....

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 19:17:03 »
Følger lyden bilens hastighed ?
Start med at kigge efter om boltene ved gearkassen og ude ved hjul lejerne er spændt.
Kontroller lige hjulenes tilspænding når du er i gang.
Samme lyd forekommer med et "løst" hjul, - en MEGET ubehagelig oplevelse, som især er tydelig når du drejer.

Herr_Jensen

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 20:09:54 »
Jeg har faktisk en banke lyd som kun er der naar jeg drejer. Den f0lger bilens hastighed og den har tiltaget lidt i styrke den sidste tid. Tyder dette mon paa et l0st hjul? Eeek!

FRTZ hvis du er heldig at der er en som har tid/lyst til at kigge paa din kunne jeg saa evt. rykke ud og kigge med over skulderen?

 Takker

 - Jensen

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 20:19:46 »
Jeg er igang med at renovere en Peugeot der havde den her klonk-klonk lyd fra det ene forhjul, men KUN når man drejede i bakgear :D

Det voldte lidt problemer at finde fejlen, men det viste sig at være en SLIDT!! caliper på det ene forhjul, der var enormt meget slør i den...

Ved ikke om det kan bruges til noget, men så ved i da at en caliper også kan give de lyde...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 21:19:07 »
Det tyder nok mere på et defekt hjulleje eller en defekt trækaksel.

Citat fra: "Herr_Jensen"
Jeg har faktisk en banke lyd som kun er der naar jeg drejer. Den f0lger bilens hastighed og den har tiltaget lidt i styrke den sidste tid. Tyder dette mon paa et l0st hjul? Eeek!

FRTZ hvis du er heldig at der er en som har tid/lyst til at kigge paa din kunne jeg saa evt. rykke ud og kigge med over skulderen?

 Takker

 - Jensen

FRTZ

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 22:12:36 »
Min lyd følger også hastighed og drejning. Hvad skal jeg konkluderer?
Løst hjul eller defekt drivaksel?
Ved overhovedet ikke hvor og hvad jeg skal  se efter... hmm
mangler stadig det basis kursus i undervogn!
...Vil prøve at rykke lidt i det hjul i morgen.

Mads-kaa

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 22:17:37 »
Citat fra: "FRTZ"
Min lyd følger også hastighed og drejning. Hvad skal jeg konkluderer?
Løst hjul eller defekt drivaksel?
Ved overhovedet ikke hvor og hvad jeg skal  se efter... hmm
mangler stadig det basis kursus i undervogn!
...Vil prøve at rykke lidt i det hjul i morgen.


Glem ikke muligheden for hjullejet, alt andet lige tror jeg det er mere sansynligt.

/Mads

T3Sync

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #8 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 22:22:48 »
Citat fra: "FRTZ"
Min lyd følger også hastighed og drejning. Hvad skal jeg konkluderer?
Løst hjul eller defekt drivaksel?
Ved overhovedet ikke hvor og hvad jeg skal  se efter... hmm
mangler stadig det basis kursus i undervogn!
...Vil prøve at rykke lidt i det hjul i morgen.


Det kan være et slapt mototophæng  :shock: Se om udstødningsophæng kan ramme syncroens ramme  :roll: Det viser sig mest ved vending !

FRTZ

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #9 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 22:38:42 »
Tak  for alle gode råd,og mange mulige diagnoser

- tror bare stadig jeg skal ha en semi proffis til at kigge på den, da jeg som sagt er jeg absolut uproff i undervogn.

-har lige læst alle tråde om lyde fra baghjul og har nu ondt i hovedet og er totalt dizzy...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #10 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 23:44:29 »
Der er masser af muligheder her. Nogle af mulighederne kan indebære risiko for at tabe baghjulet! Jeg vil ikke male en vis herre på væggen, men der er nogle ting, jeg stærkt vil tilråde, at du tjekker, før du kører én meter mere!

1) Er alle hjulbolte spændt korrekt?

2) Har du alufælge, spacers, uoriginale hjulmøtrikker eller andet pubertetsudstyr, som hindrer hjulet i at ligge korrekt an på tromlen?

3) Er den store 46 mm kronemøtrik spændt korrekt med 500 nm, så både den selv og stjernegangen på trækakslen sidder helt ubevægeligt fast? Jeg gør opmærksom på, at hvis man taber den bolt, så følger hjulet efter!

4) Sidder trækakslen ordentligt fast på sine flanger eller er boltene løse?

Og så de mindre dramatiske:

5) Er holdeblikket til at holde håndbremsekablet væk fra bagsiden af navet rustet væk, så kablet giver en karakteristisk lys metallisk lyd i en takt, der er hurtigere end hjulets omdr.tal.

6) Har du skiftet de små 7 mm bolte, der holder treomlen fast på navet, og er du kommet til at sætte for lange bolte i?

7) Er der tydelig rumlen fra det pågældende hjul, når du vægtbelaster den side ved at krænge bilen med kraftige ratudslag under kørsel? Det tyder på leje. Et leje har typisk ikke dunkende eller tikkende lyd ved defekt.- Så skal det i hvert fald være så defekt, at det er totalt knust, og så er der flere cm slup i hjulet.

8 ) Er der slup i rotationsretningen i trækakslen? Vær opmærksom på, at Syncroer med tendens til hård visco spiser trækaksler som vi andre skifter underbukser. Katastrofen er så overskuelig - den passer trækaksel bagved med enhver dødelig 2wd.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #11 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 08:07:02 »
Hej,

1. Som de skriver...tjek først diverse bolte osv. Hvis det ikke er tilfældet gå til step 2

2. Min meget ringe erfaring med den slags problemer syntes at gå i retningen af: køb en brugt drivaksel (ca 350 hos huggeren) - og skift den ud - har ikke kostet en formue, er til at have med at gøre - og MÅSKE virker det :lol:

Carsten

FRTZ

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #12 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 12:03:33 »
Nu har jeg købt en brugt drivaksel til 300,- kr hos den lokale hugger i Sigurdsgade på Nørrebro. (han har min. 6 stk. til hvis andre mangler...)

-så nu går turen til GDS for operation.

tak for råd endnu engang.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #13 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 12:16:18 »
Du kunne da også skifte forruden, måske hjælper det ? :roll:  :roll:

Lad nu vær med "bare" at gøre et eller andet og spilde en masse tid og kræfte, fordi det "måske" hjælper. Ellers kunne tankdækslet også være en kandidat for udskiftning :)

Der er kommet adskillige konstruktive råd i tråden som svar på indlægget, hvis jeg stod med problemet så ville jeg nok følge de enkle af dem først, fx. "er hjulene spændt", "sidder trækakslerne fast" osv. Der er et par af dem der kunne få dig markant længere med fejlfindingen og de er nemme at lave. Det er bare mine 2 cent eller hvad man nu siger, ellers skal du da være velkommen til at skifte forruden for at finde bankelyden  :wink:
Mvh. Casper

FRTZ

  • Gæst
Søger assistance til kardan kig på syncroen
« Svar #14 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 14:59:58 »
... Har lige skiftet forruden, og lyden er der stadig- så nu skifter jeg benzin dækslet og en vinduesvisker og nye gulvmåtter for at være på den sikre side.

-nej jeg skifter ikke drivakslen før jeg har checket alt det andet først, men når jeg først har den oppe på en lift, vil det være rart med en drivaksel i baghånden hvis det andet er i orden.

 :shock:  :shock:  :shock: