Forfatter Emne: Driftsvarme???  (Læst 4154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Dato: 03. Januar 2008 kl: 13:34:37 »
Jeg ved godt at det nu er blevet lidt koldere i vejret, men aligevel....

De sidste par dage har jeg observeret at syncroen har været meeegeet længe om at at blive bare en smule varm. Der går lang tid før nålen begynder at bevæge sig, og den kommer kun lige 1 mm. forbi det hvide felt. Normalt står den lige i midten.

Er det noget andre også oplever, eller skal jeg være urolig - og i så fald for hvad?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #1 Dato: 03. Januar 2008 kl: 13:50:41 »
du kører naturligvis motoren varm med alle varmeappararter slukket og lukket ikke ? ;-)
Mvh. Casper

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #2 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:00:38 »
Citat fra: "casper"
du kører naturligvis motoren varm med alle varmeappararter slukket og lukket ikke ? ;-)


Naturligvis... :wink:

T3Anders

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #3 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:07:55 »
jeg har gennem de sidste par måneder også observeret at nålen ikke altid kommer så højt.

Specielt når man kører motorvej =masser af kold fartvind, så daler den nogle gange til lige før det hvide felt, måske endda i toppen af det. Når man så drejer af eller holder ind til siden, så kravler den langsomt op til dioden, hvor den også oftest står om sommeren.

Af samme grund lader jeg så helst motoren snurre i tomgang lidt for at trække kølevandet rundt, på en rasteplads eller andre gange man pludselig går fra max til ingenting, det er vel rigtig tænkt :roll:

Jeg må så tilstå at jeg lukker varmen ind i kabinen så hurtigt den kan komme det, der går typisk en 3-5km når det er godt koldt, bilen er til for mig, ikke omvendt!

I Caspers hierarki står han under motoren virker det som, men han har så også selv lagt den i....... :wink:

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #4 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:23:59 »
I går f. eks. kørte jeg turen Køge - Sigerslev = ca. 20 km. på landevej med ca. 75 i snit, uden at nålen kom mere end 1 mm. over det hvide felt. Det synes jeg altså ikke jeg har oplevet før :?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Driftsvarme???
« Svar #5 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:28:35 »
Jeg havde noget lignende symptom.. En temperaturnålen på kølevandsmåleren viste temperatur lidt som vinden blæser...

Jeg har et infarødt termometer som jeg købte i forbindelse med udskiftning af vandpumpe og konvertering til 1 rems system.

Det har jeg målt med og der var altså helt stabil temperatur på trods af en del forskellige visninger på uret....

Jeg endte med at købe et par nye temperaturfølere (de koster ingenting og så ved jeg da at føleren til gløderør også er rimeligt ny) Jeg var heldig at få et par af dem der ikke knækker bare man kigger på dem, ligesom de "originale" vw.

Nu svinger min temperatur under drift ikke mere en 1 mm lige under dioden og det passer med mine målinger på køleslanger i motorrummet.

Skal man være en 100% sikker mand der har totalt styr på temperaturen i motorrummet er der ikke nogen vej uden om et par ekstra kvalitetsure med skala(vdo f.eks) og følere til olie og vand.. men det kan godt være en større investering og der er lidt arbejde i det.

Håber i kan bruge mine kommentarer til noget...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #6 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:37:17 »
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Driftsvarme???
« Svar #7 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:38:22 »
Termostaten er billig og snydenem at skifte.. og hvis man har en turboplaget JX kan man jo ved samme lejlighed skifte til en 80 graders...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Driftsvarme???
« Svar #8 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:43:23 »
Citat fra: "4X4"
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter


Det var jeg ude for med min røde bil før motorskift. Jeg kunne ikke få varme på om vinteren! Den stod altid på max varme, også selv på motorvej. Når det var rigtigt koldt og jeg holdte i kø (det gør man ofte her i Kbh især når det sner) sad jeg med handsker på  :?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #9 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:52:17 »
Citat fra: "4X4"
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter


Nej det har det faktisk også knebet med, så det var måske en diagnose der rammer plet.
Og hvis Hawaii har været ude for det samme, tror jeg det er der jeg vil kigge først.

Tak til jer alle ....

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Driftsvarme???
« Svar #10 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:55:20 »
Indkøbsliste ved howdiaudi:

Pakning for termostat
Varenr:  059121119     4,96 Kr

Termostat, 80C
Varenr:  056121113A   66,42 Kr

2x
Temperaturkontakt
Varenr:  175919501    34,79 Kr  

Og så lige lidt mere kølervæske til at erstatte spild og en eftermiddag under vognen..

Så er der 2 mindre fejlkilder.. det er billigt og så ved man da at de er skiftede.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #11 Dato: 03. Januar 2008 kl: 14:56:48 »
Tak for det Jan :D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Driftsvarme???
« Svar #12 Dato: 03. Januar 2008 kl: 16:55:35 »
Citat fra: "jankjerbye"
Indkøbsliste ved howdiaudi:

Pakning for termostat
Varenr:  059121119     4,96 Kr

Termostat, 80C
Varenr:  056121113A   66,42 Kr

2x
Temperaturkontakt
Varenr:  175919501    34,79 Kr  

Og så lige lidt mere kølervæske til at erstatte spild og en eftermiddag under vognen..

Så er der 2 mindre fejlkilder.. det er billigt og så ved man da at de er skiftede.


HOV HOV holdt........... de temp kontakter kan du ikke bruge - du skal have den nye slags. Hvor det er et 2 polet stik, som man stikker ned i den! Er det ikke denne slags du kører rundt med? og husk 2 nye o-ringe til dem - de er oftes færdige efter 16 år i din bil!

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=209681
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #13 Dato: 03. Januar 2008 kl: 17:23:59 »
Tak for det Morten, men du havde ikke behøvet råbe så højt, havde ikke bestilt endnu :D  :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Driftsvarme???
« Svar #14 Dato: 03. Januar 2008 kl: 17:28:12 »
Ah?

Er det noget efter 1990 noget? Eller hvad? Løber der så to ledninger ned til dem?

Er kabeltræet så anderledes på det punkt?

Jeg havde den nye type sikringsboks i Syncroen og den var vist 1989 men stadig den gamle kabelskos model... Jeg troede ikke der var så mange forskellige "træer"

Spændende hvad der er på Tristaren.. hmm..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012