Forfatter Emne: startbøvl for første gang  (Læst 1589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
startbøvl for første gang
« Dato: 04. Marts 2006 kl: 12:54:41 »
Nu vil det jo være synd at sige at syncrokassen springer i gang om morgenen, men med lidt kælen lykkedes det altid.

Nu er problemet imidlertid at hun ikke vil starte når hun er driftsvarm/næsten driftsvarm. Hvis jeg efter 10km stopper, slukker motoren, venter 5-10 minutter, så er hun ikke til at vride liv i ! Som regel vrider jeg længe (læs: til hun er druknet) -så sidder jeg lige 5-10 min og bander fælt og ...vips så kan jeg starte (første gang). Om starthåndtaget er ude eller inde har ingen betydning for processen. (hvad laver det starthåndtag egentlig, for nogen almindelig choker er det jo ikke)

Det er det samme mønster hvergang

Hvad kan det mon være?
noget glødeelektronik?
brændstoffilter?
Slidt motor?
Tumbet chauffør?

Forresten
1.6 TD jx
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
startbøvl for første gang
« Svar #1 Dato: 04. Marts 2006 kl: 15:26:52 »
Koldstarteren forstiller indsprøjtningen i tidligere retning og derved får brændstoffet længere til "inde i varmen".

Jeg gætter på, at dit problem er det kendte "lunken-motor-problem".
Den er for varm til at forgløde, men for kold til at starte ordentligt uden at forgløde. På vandstudsen i topstykkets endegavl sidder to små sensorer. Den ene giver signal til termometeret og den anden giver signal til forgløderelæet. De er ens. Hvis den til forgløderelæet giver er lidt sløv, så prøv at skifte den - de koster kun småpenge.

PS.: Kan en diesel drukne?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
startbøvl for første gang
« Svar #2 Dato: 04. Marts 2006 kl: 16:07:44 »
Citat fra: "Jarl"
Koldstarteren forstiller indsprøjtningen i tidligere retning og derved får brændstoffet længere til "inde i varmen".

Jeg gætter på, at dit problem er det kendte "lunken-motor-problem".
Den er for varm til at forgløde, men for kold til at starte ordentligt uden at forgløde. På vandstudsen i topstykkets endegavl sidder to små sensorer. Den ene giver signal til termometeret og den anden giver signal til forgløderelæet. De er ens. Hvis den til forgløderelæet giver er lidt sløv, så prøv at skifte den - de koster kun småpenge.


Kan du så sige et ord der starter med b og slutter på n  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
startbøvl for første gang
« Svar #3 Dato: 05. Marts 2006 kl: 10:01:44 »
hej hej med jer..

ant vil jeg gi helt ret..

hvor er det nu liiiige at det b land ligger  :lol:  :lol:  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

PARKHAVE

  • Gæst
startbøvl for første gang
« Svar #4 Dato: 05. Marts 2006 kl: 12:30:02 »
Diesel er altså det nemmeste - Kommer der brændstof og er kompression nogenlunde ok, kan skramlet starte.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
startbøvl for første gang
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2006 kl: 21:02:31 »
Citér

PS.: Kan en diesel drukne?


............................pas

Det troede jeg da......
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
startbøvl for første gang
« Svar #6 Dato: 05. Marts 2006 kl: 23:18:07 »
Hvis kompressionen er ok på en diesel, så selvantænder den jo brændstoffet, så det med at drukne den er vist kun i extreme tilfælde.
Men alt kan som bekendt lade sig gøre