Hej igen
Jamen, der er da flere muligheder. Altså for det første: Alle dieselmotorer, der starter koldt om morgenen, vil lave enkelte udsættere i løbet af de første sekunder/minutter. Dermed ledes uforbrændt diesel gennem systemet og ender som hvid/blålig røg. Hvis problemet er begrænset til dagens første opstart, så skal man bare trække på skuldrene og sige "nå". Hvis det er mere udtalt, så skyldes det at motoren af en eller anden grund ikke kan forbrænde ordentligt. Det kan skyldes (og nu tager vi det lige i den mest sandsynelige rækkefølge): Dårlig forglødning (rør, relæ, sensor), Dårlige dyser (der ikke forstøver fint nok, og brændstoffet er derfor trægt at antænde), utætheder i indsprøjtningssystemet - måske returventilerne i pumpen (derfor skal pumpen opbygge trykket påny, hver gang, der startes og derfor bliver forstøvningen dårlig i starten), nedsat kompression - husk når gløderørene slukker, så er der kun kompressionen til at varme (utæt toppakning, revnet topstykke med vandindtrængning, for stort blow-by, dårligt justerede ventiler.....)
Se det blev jo en længere stil, men som sagt - er det kun et koldstartsfænomen, så stil dig diskret på lur bag en gammel Golf TD og kig, når den starter ... de gør det sgu allesammen :wink:
Fedt, du fik stillet pumpen! - Det vil din motor have glæde af længe frem over.