Forfatter Emne: Forbrugsbatteri  (Læst 2223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

  • Gæst
Forbrugsbatteri
« Dato: 28. Februar 2008 kl: 13:09:21 »
Jeg har lige fået sat relæ og forbrugsbatteri i bussen.

Forbrugsbatteri sat i bussen som vi købet af Parkhaven.

jeg syens bare ikke der er så meget "saft" på det forbrugsbatteri, så tænkte på at købe et nyt måske større.

det den skal trække er

Forstærker, 12v/230v inverter, køleboks

Hvad synes i ? :P

hvor stort skal det være? osv.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #1 Dato: 28. Februar 2008 kl: 13:39:17 »
Aflæs forbrug på de enkelte genstande, samt hvor meget du skal bruge dem og hvor tit du kører i bilen så skal du få svar.

Bruger du bilen hver dag og har du kun køleskabet tænt lejlighedsvis, eller står bilen ofte stille i 3 dage og skal køleskabet køre over denne periode.

På albuen ikke under 60AH men lad os høre hvad dit behov er.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #2 Dato: 28. Februar 2008 kl: 14:47:57 »
Måske er det slet ikke relevant her, men jeg har lige et lille pip ang. kablingen til forbrugsbatteriet:

Som det fremgår af ovenstående, så er der mange, der benytter forbrugsbatteriet til forbrugere, der også er i drift, mens motoren kører.

Det er fint nok, men så skal man jo lige tage højde for det i kablingen og relæet.

Normalvis vil man sige, at noget tyndt kabel og et 30 A arbejdsrelæ er fint nok til at forsyne forbrugsbatteriet. Det siger man, fordi man tænker, at forbrugsbatteriet kun skal forsynes med strøm til opladning, og da et batteri maximalt kan oplades med 10% af dets kapacitet, så rækker 30 A altså til et 300 Ah batteri. - Med andre ord RIGELIGT.

MEN... når man så begynder at smide forbrugere på forbrugsbatteriet, som sluger strøm MENS relæer har skabt forbindelse mellem generator og forbrugsbatteri (og i øvrigt også startbatteri), ja, så skal man til at regne lidt igen. Lad os lege, at man sætter en forstærker med et forbrug på 200 w (200/12=16,6 A) og en køleboks på 100 w (100/12=8,3 A) samt - som lidt andet diller-daller på inverteren - ja så er man hurtigt pænt over de 30 A og så begynder det at lugte rigtig irriterende af varm plastik fra relæet.

Jeg siger ikke, at man ikke kan skal sætte forbrugere, som er i drift under kørsel på forbrugsbatteriet, men jeg minder bare lige om, at man så skal huske at dimensionere kabling og relæ til det, for man er hurtigt ude i nogle store strømme, som det lille originale set-up med et billigt arbejdsrelæ slet ikke kan håndtere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #3 Dato: 28. Februar 2008 kl: 15:48:07 »
Og husk så lige at slagte sparegrisen og køb et rigtigt deep cycle batteri, da det kan holde til at blive kørt flad (altså ikke fysisk :lol: ).
Alm. startbatterier er opbygget med noget gitterværk i pladeform og når det bliver afladet har det tendens til at sulfattere ( mener jeg det hedder ) det snadrer til og mister kapacitet. Deep cycle batterier AKA forbrugsbatterier eller Akkumulator om i vil er opbygget med gitterværket i rørform og det kan holde til at blive kørt i kælderen, det er den type batterier der bliver brugt i bla. kørestole, el-trucks mv. Det er hvad jeg kan huske om batterier, hvis der er andre der er bedrevidende så skal i være velkommen til at rette mig.

  MVH Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Djursland

  • Gæst
Forbrugsbatteri
« Svar #4 Dato: 28. Februar 2008 kl: 16:47:27 »
Citat fra: "Jarl"


Normalvis vil man sige, at noget tyndt kabel og et 30 A arbejdsrelæ er fint nok til at forsyne forbrugsbatteriet. Det siger man, fordi man tænker, at forbrugsbatteriet kun skal forsynes med strøm til opladning, og da et batteri maximalt kan oplades med 10% af dets kapacitet, så rækker 30 A altså til et 300 Ah batteri. - Med andre ord RIGELIGT.

hvad mener du med Tyndt kabel... altså hvor mange kvadrart

og et batteri kan lades op med mere end 10% men når man snakker om de 10 % er det for at holde levetiden så lang som muligt og man bør ikke oplade med mere end 10 % af kapasiteten dvs et 60 amp batteri = ladning 6 amp


men ladning kommer helt an på batteriet om hvor meget det er ladet op for hvis det er ladet 2/3 op kan det ikke tage imod så meget som hvis det er næsten afladet

og ja et forbrugs batteri skal være et dybete cyklings batteri  




men jeg minder bare lige om, at man så skal huske at dimensionere kabling og relæ til det, for man er hurtigt ude i nogle store strømme, som det lille originale set-up med et billigt arbejdsrelæ slet ikke kan håndtere.



og ja dimensionerne på kabler skal passe til det der max kan trækkes ud at et batteri når man snakker af med strøm og max hvad der kan lades med ind på batteriet

og det er altid godt at være på den sikker side og tager noget over i dimensione det har jeg altid gjort for der skal være hul igemmem


Mvh Djurs
 :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #5 Dato: 28. Februar 2008 kl: 18:02:33 »
Citat fra: "Djursland"
Citat fra: "Jarl"


Normalvis vil man sige, at noget tyndt kabel og et 30 A arbejdsrelæ er fint nok til at forsyne forbrugsbatteriet. Det siger man, fordi man tænker, at forbrugsbatteriet kun skal forsynes med strøm til opladning, og da et batteri maximalt kan oplades med 10% af dets kapacitet, så rækker 30 A altså til et 300 Ah batteri. - Med andre ord RIGELIGT.

hvad mener du med Tyndt kabel... altså hvor mange kvadrart

og et batteri kan lades op med mere end 10% men når man snakker om de 10 % er det for at holde levetiden så lang som muligt og man bør ikke oplade med mere end 10 % af kapasiteten dvs et 60 amp batteri = ladning 6 amp


Jeg refererer i hele dette indlæg - som det også fremgår i sidste del af det - til VW's eget set-up, som det f.eks. er std. i Westfalia og nogle millibusser, og i det bruges der 4 mm2. Det er det, jeg omtaler som tynde kabler og advarer mod at anvende, hvis man vil trække alvorligt mange A ud af forbrugsbatteriet, mens der er ladning på.

Ja, et batteri kan teoretisk set oplades med en langt større %-del, men i en bil sættes limit for amperenes flow i opladningen af spændingsrelæets styring af voltene. Lyder det langhåret og som om, jeg ikke har fattet en bjælde? Prøv at tænke sådan her:

Hvad er det, der får strøm til at flyde? Det er én og kun én ting: Spændingsforskel.
Billedlig talt kunne jeg gå armgang i et 400 KV kabel uden at få stød, så længe jeg kun rører ved ét kabel - så er der jo ikke spændingsforskel. Jo større spændingsforskel, der er mellem oplader og forbruger, jo mere strøm vil der flyde (hvis det er til stede). En kortslutning er også en slags forbruger - endda en rigtig led en. Den vil søge at gennemtvinge en spændingsforskel på 0 V, og da opladeren har en større spændingsforskel, så flyder der strøm i rå mængder. - Det er jo præcis sådan vi svejser. Derfor brænder ledninger jo også i en kortslutning (hvis der ikke er sikringer i kredsen)

Hvis nu jeg havde en ubegrænset strømkilde at tage fra, så kunne jeg altså ved at hæve spændingen på opladeren "motivere" en større "amperevandring" til batteriet. - Og nu på kort formel: Jo højere spænding opladeren vil forsøge at gennemtvinge, jo mere strømstyrke flyder der til batteriet - i hvert fald så længe opladeren kan levere varen.

Og nu kommer vi så tilbage til virkelighedens verden.
Vores spændingsrelæ styrer generatoren til at holde 13,5-14,6 V. Samtidig er et afladet batteri ikke på 0 V, men snarere på 11-12 V afhængig af typen. Spændingsforskellen mellem generator og batteri i en bil er derfor så beskeden, at det begrænser strømstyrken, der overføres, og man kommer aldrig til at lade med fuld generatorkapacitet, men kun med en brøkdel. På den baggrund er der altså VW's og Westfalias skøn, at der er tilstrækkeligt "overhead" ved at anvende et 30 A arbejdsrelæ fra Bangladesh og et 4 mm2 kabel. Det synes jeg forsåvidt er fint og udemærket dimensioneret i det oprindelige set-up, fordi systemet kun er beregnet til at slæbe småforbrugere og primært ved slukket motor, hvor der jo ikke trækkes strøm fra generatoren. Min pointe - som vi vist ikke kan være uenige om - er bare, at når man begynder at sætte store forbrugere på, som er tændt mens motoren snurrer (og relæet derfor tillader gennemgang), så skal HELE kablingen helt fra generator til forbrugsbatteri være dimensioneret til at trække de større strømstyrker.

men ladning kommer helt an på batteriet om hvor meget det er ladet op for hvis det er ladet 2/3 op kan det ikke tage imod så meget som hvis det er næsten afladet

og ja et forbrugs batteri skal være et dybete cyklings batteri  




men jeg minder bare lige om, at man så skal huske at dimensionere kabling og relæ til det, for man er hurtigt ude i nogle store strømme, som det lille originale set-up med et billigt arbejdsrelæ slet ikke kan håndtere.



og ja dimensionerne på kabler skal passe til det der max kan trækkes ud at et batteri når man snakker af med strøm og max hvad der kan lades med ind på batteriet

og det er altid godt at være på den sikker side og tager noget over i dimensione det har jeg altid gjort for der skal være hul igemmem


Mvh Djurs
 :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!