Forfatter Emne: Kan man varme dieselrør før bukning ?  (Læst 1328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Dato: 28. Februar 2008 kl: 15:09:37 »
I forbindelse med skift til AAZ monterer jeg en 1,6 td pumpe. Jeg har læst mig til at der lige skal arbejdes lidt med rørene før de passer og hvor meget det er ved jeg endnu ikke da jeg ikke er kommet så langt.
Jeg spurgte Casper, men der var tvivl om hvorvidt de er hærdet eller behandlet på særlig måde så stærk varme kunne ødelægge holdbarheden.

Nu ville jeg lige for nysgerrighedens skyld spørge om nogen ved det. Det her med at hive i noget og så spænde til er jeg ikke så glad for. Det føles bedre når det lige passer.

Altså: Kan dieselrør tåle opvarmning før bukning / tilpasning ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #1 Dato: 28. Februar 2008 kl: 15:54:10 »
Godt spg.!

Jeg har ikke noget teoretisk at bygge på, men jeg kan delagtiggøre i mine erfaringer.

Jeg hart altid bare bukket i fri hånd og så vredet det lidt før montering, så det kan sidde spændingsfrit. Det har aldrig været muligt at konstatere "overdødelighed" på de bukkede steder. Jeg har sågar ekseleret i at bukke rør helt om - f.eks. taget et sæt dyserør fra en D og bukket helt om til TD-facon. Det har ikke givet problemer, og selvf. kunne jeg aldrig drømme om at bukke over en skarp kant, men hvis jeg har brug for noget modhold, så bruger jeg noget træ-agtigt - et kosteskaft e. lign.

Du skal være meget opmærksom på, at rørene ingen steder kan berøre hinanden eller noget andet. Ligeledes er det afgørende at du får støtte skinnen, der forbinder rørene på.

Opvarmning siger min mavefornemmelse mig, at man bør undgå på rør, som er galvaniserede/eloxerede, men det kunne være interessant at høre meninger om dette fra nogle, som er på fastere grund rent teoretisk, end jeg er.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #2 Dato: 28. Februar 2008 kl: 16:49:36 »
Citat fra: "FarT3"
I forbindelse med skift til AAZ


Er det den motor Jarl havde til salg?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #3 Dato: 28. Februar 2008 kl: 17:01:25 »
Nej det er ikke Jarls, den FarT3 ligger i,  er endnu bedere end den ;-)
Mvh. Casper

gulf

  • Gæst
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #4 Dato: 28. Februar 2008 kl: 17:45:56 »
Jeg ville nok umiddelbart være lidt bange for at varme dyserør op før bukning.

Når man har haft varmet stål op (til det gløder) dannes der ofte glødeskaller på dets overflade. Jeg ville være bange for, at de var til stede inde i rørene efter opvarmningen. Og hvordan ved man om man har fået evt. skaller og fastbrændte dieselrester blæst helt ud?

Når Jarls erfaringer ligefrem viser, at der ikke sker noget ved at bukke dem koldt, så er det måske en unødig chance at tage....

Mvh gUlf

Bo

  • Gæst
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #5 Dato: 28. Februar 2008 kl: 17:59:25 »
Citat fra: "casper"
Nej det er ikke Jarls, den FarT3 ligger i,  er endnu bedere end den ;-)


Det skal vist lige forklares :?:  :?: ....En motor der er bedre end én af Jarls :?:  :?:  :?:  :shock:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #6 Dato: 28. Februar 2008 kl: 18:04:35 »
Citat fra: "Bo"

Det skal vist lige forklares :?:  :?: ....En motor der er bedre end én af Jarls :?:  :?:  :?:  :shock:


Hvilken slags rødvin kan du bedst lide BO, og er du hjemme i morgen, hvis Interflora skulle komme forbi :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #7 Dato: 28. Februar 2008 kl: 18:10:49 »
Kan du ikke bare sætte et kryds i den lille sorte bog, så kan jeg veksle dem hvis jeg på et tidspunkt får brug for lidt hjælp :wink:

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #8 Dato: 28. Februar 2008 kl: 18:11:24 »
Jeg har bare Koldbuket mine og det er over et år siden og 36000Km
og de ser fine ud i nu
Hvis ikke jeres skulle holde
Så sælger Jeg  et sæt nye For  850 + Fragt

Link: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=41834&highlight=#41834
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kan man varme dieselrør før bukning ?
« Svar #9 Dato: 28. Februar 2008 kl: 21:10:40 »
Ja den med glødeskaller er egentlig meget god. De kommer jo også på indersiden og så lige ned i dysen. Den går nok ikke. Med alle de gode erfaringer med koldbukning stiller jeg mig nok også op i rækken. Måske luner jeg dem lige så de ikke er så kolde at holde på. :P

Nej det er ikke den motor Jarl havde til salg. Casper er leverandør og jeg har netop færdiggjort en bøjle til at fastgøre en talje i så jeg kan hejse den gamle motor ned og den nye op. Jeg har desværre ikke nogen "giraf".
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg