Forfatter Emne: toppakning  (Læst 1389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

biff

  • Gæst
toppakning
« Dato: 15. Marts 2008 kl: 13:09:43 »
Efter længere tid at have haft et stigende kølervæskeforbrug, med tiltagende drypperi, uden at jeg direkte har kunne finde hullet, blev diagnosen i dag klart stillet. Det pisser ud med vand fra toppakningen.
Spørgsmålet er nu om det er dødsdommen over motoren (1,9i), har godt læst div. indlæg om udskiftningen, men er stadig selv på benzin-/ olie-filterniveau, og er sgu lidt usikker på hvor meget ekstra det bærer med sig.
Det kommer helt tydeligt fra gummipakningen, men kan jeg så være sikker på topstykket ikke er flækket?
3-4 timer til udskiftning siger de kloge, men noget lort uden lift og udstødningen skal alligevel skiftes, hvilket jo bare er et greb i lommen til WBX..., alt i alt er det noget jeg (eller en mekaniker) gider rode med?

Mads-kaa

  • Gæst
toppakning
« Svar #1 Dato: 15. Marts 2008 kl: 15:31:29 »
Det kan du godt klare selv. Jeg har skiftet topstykke ude på vejen uden lift. Jeg vil ikke sige det er nemt, men det er bestemt ikke umuligt. Hvis det er topstykket i venstre side er det lidt/meget mere bøvlet.
Jeg tror ikke dit topstykke er flækket, med mindre du har kørt uden vand? Den største risiko er at det er så tærret at du ikke kan genbruge det.
Prøv at tage et par billeder af området, og måske motoren generelt, så skal der nok komme flere gode råd. Jo mindre rustne bolte og møtrikker du har jo nemmere er operationen.

Hvor slemt står det til med udstødningen? Den er klart billigst i Tyskland, Kaefer eller Günzl.

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
toppakning
« Svar #2 Dato: 16. Marts 2008 kl: 01:12:42 »
Alt efter hvor mange tommelfingre du råder over, er det ikke en umulig opgave. Det er heller ikke umuligt, at hive maskinen ud under operationen, alt efter hvor meget du råder over. En god donkraft og et par ekstra fælge til, at holde fætteren i vejret, mens motoren sænkes ned. Der skal selvsagt demonteres ledninger, slanger og kabler - men det er relativt let på wbx.
En momentnøgle og diverse toppe er et must, men ellers lidt gængs håndværktøj og lidt omhu.
Sørg endelig for, at cylindrene ikke bliver trukket med ud, så er det overkommeligt.

biff

  • Gæst
toppakning
« Svar #3 Dato: 18. Marts 2008 kl: 22:12:12 »
Tak for svarerne.
Udstødningen har længe trængt, men er blevet udskudt og passer jo udmærket med et samtidigt pakningsskift, ja højre side set bagfra. Den er ikke kørt tør for vand, men sidste tur her forleden var en kamp for at holde påfyldningsbeholderen og ekspansionsbeholderen fyldte inden det rendte af, heldvigvis ikke nogen ret lang tur.
Indtil videre holder den parkeret til bedre vejr og til jeg har fået samlet sammen til Käfer.. Men satser så på det er en mulig opgave, med lidt tålmodighed, jeg har ikke pillet ved boltene til udstødningen endnu, de ser lidt sure ud og vil vist helst gerne bare være i fred, men de andre er til at løsne .

rasmus

Mølle

  • Gæst
toppakning
« Svar #4 Dato: 18. Marts 2008 kl: 22:20:48 »
Citat fra: "Aran"
Alt efter hvor mange tommelfingre du råder over, er det ikke en umulig opgave. Det er heller ikke umuligt, at hive maskinen ud under operationen, alt efter hvor meget du råder over. En god donkraft og et par ekstra fælge til, at holde fætteren i vejret, mens motoren sænkes ned. Der skal selvsagt demonteres ledninger, slanger og kabler - men det er relativt let på wbx.
En momentnøgle og diverse toppe er et must, men ellers lidt gængs håndværktøj og lidt omhu.
Sørg endelig for, at cylindrene ikke bliver trukket med ud, så er det overkommeligt.


Håber ikke at du dermed mener at det er lettere at afmontere slanger og ledninger på en WBX end på en diesel??? For DET er det ikke.  :lol:  Er I diesledrenge klar over hvor mange meter vandrør og vandslange der skal til for at holde en WBX-er i live???

- men det er ikke svært. Hverken på en pandekage eller en D. Det sureste er at pille udstødningen af topstykkerne (synes jeg)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
toppakning
« Svar #5 Dato: 18. Marts 2008 kl: 22:46:44 »
Jeg husker stadig da vi skulle have den DJ´er ud af svensker vraget.
Jeg var ved at gå ned med stress over alle de slanger og pex rør. Og alt det el halløj. Stik, kabler, slanger og rør overalt      - frygtelig oplevelse med den wbx´er
Mvh. Casper