Selvfølgelig er ABS ikke evigt saliggørende, men det er sørme en hjælp for alle hverdagsbilister.
Jeg tror ikke, at nogle af os her kan hamle op med et ABS-system, når det angår at vurdere, hvordan man skal fordele den til rådighed værende friktion mellem bremse- og styrekræfter i en truende situation. I jobsammenhæng har vi jævnligt arrangementer på baner, og trods det, at jeg kollegialt set omgiver mig med proff. auto-folk, så har jeg endnu ikke mødt én, der kunne udbremse et ordentligt ABS-system - særligt ikke, hvis der samtidig indgår en undvigemanøvre. Langt de fleste med "gammeldags" bremser blokerer hjulene og kommer elegant kurende direkte ind i forhindringen - og det på trods af, at de i den situation er forberedt på at den kommer. I den virkelige trafik spiller nervøsitet og chok-virkning med, og der tror jeg, at tendensen til at klodse bremsen er endnu mere udtalt.
Ang. Syncro og ABS, så ser jeg ingen hindringer. Massevis af 4wd'ere har ABS og også i Syncro'er. Bremsekræfterne overgår langt det moment, som VC'en kan overføre, og jeg formoder ikke, at man kører med spær på differentialerne i trafikken. Men selv om man gjorde, så ville ABS'en jo bare løsne bremseåget indtil begge / alle hjul spandt igen.