Forfatter Emne: Vandpumper og forskelle.  (Læst 2278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Vandpumper og forskelle.
« Dato: 05. April 2008 kl: 17:50:02 »
Jeg går og skruer lidt og er ved at plukke dele fra JX'ern der skal bruges til den fine 1,9 D'er jeg har købt af Casper.

Den gamle vandpumpe lækkede  gennem lejet til skovlhjulet på dens sidste tur. Om den var slidt ved jeg ikke for der var med garanti overtryk på kølesystemet gr defekt toppakning så der blev hjemkøbt en ny fra Mekonomen forleden. Da jeg så skovlhjulet tænkte jeg "Går det ?"

Når I ser billederne vil I se en original vw vandpumpe (adskilt) med støbejernshjul og en ikke adsklidt ny vandpumpe ( Mekonomen ) Jeg syntes ikke at jeg ville skille en ny del ad. Der er en vægtforskel på 200 g. VW tungest. Skovlhjulet i d. uorg er en metalplade der er bukket med opretstående vinger lidt ala køleviften på generatoren.

Jeg vil sige at man får ikke mere end man betaler for, men jeg ved ikke om VW også laver hjulene på den billige måde i dag.

Bør den gamle pumpe skrottes eller kan den lægges på hylden når den nu har dryppet ? (Ganske vist gr. overtryk)
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Vandpumper og forskelle.
« Svar #1 Dato: 17. September 2008 kl: 20:47:07 »
Jeg måtte lide den tort at skrue min fine nye lakerede vandpumpe af min nye 1,9 og flytte den over på Passaten. Man bliver jo aldrig færdig på den måde.
Nu har jeg købt en ny i Biltema. Den koster kun 229 kr og nu ved jeg hvorfor. Den er ikke komplet. Det er kun pumpe/skovlhjul og pakninger. Det er så meningen at man bruger bagsiden af den gamle pumpe og flytter over på. Skovlhjulet er her af plastic måske noget fiber, men det ser ok ud. Jeg kan godt lide at man kun kasserer det der er defekt. Nu må vi så se hvor længe det holder. Den kommer nok på Passaten så jeg kan få min fine vandpumpe tilbage på plads.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandpumper og forskelle.
« Svar #2 Dato: 17. September 2008 kl: 20:56:34 »
Du har ret i, at vandpumper findes i mange forskellige kvaliteter. Jeg har i en del år købt Hovwdis billige, hvor man med lidt rabat får en komplet (med hus) for knap et par hundrede. Den har også et fint støbt skovlhjul. Til gengæld har jeg kasseret to, som efter nogle få mdr. begyndte at lække - uden unaturligt overtryk i systemet. Så ruttede jeg mig og købte Hovwdis dyre, som er en Kolbenschmidtpumpe. Siden har jeg haft totalt ro. Den er ikke komplet, men alligevel er den dyrere - ca. det dobbelte, men hvad gør det, når den holder og holder og holder.

Den pumpe, du har, som har moset vand ud gennem shimmerringen, ville jeg kyle i metalcontaineren. Jeg tvivler på, at shimmerringen holder tæt, når den en gang er blevet "slebet" med vand.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Vandpumper og forskelle.
« Svar #3 Dato: 17. September 2008 kl: 22:47:01 »
Jeg kører med Biltemas på 30.000 ende kilometer.. og der er ikke noget der er sprunget i luften endnu.. min temperatur er dejligt lav og den virker ikke utæt..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012