Forfatter Emne: Sportsluftfilter.  (Læst 1885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Sportsluftfilter.
« Dato: 12. April 2008 kl: 20:55:46 »
Hvorfor monterer du ikke et sportsluftfiler på bilen Far ? Ja det øh, det er fordi man, jeg mener når nu at øhhh, ,,,,ser du nede i motorrummet der øhhh........Jeg har jo luftfilter på i forvejen og så går man da ikke bare ud og køber et andet VEL !

ØØHH, Er der nogen af Jer andre der ved hvorfor man ikke monterer et sportsluftfilter i stedet for den store runde dåse. Det kan vaskes og bruges igen og igen efter hvad der står, og det fylder jo ikke ret meget ? Vi taler om en 1,6 TD snart 1,9 TD (tag det der snart med lidt forbehold, men jeg arbejder når jeg kan)
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Sportsluftfilter.
« Svar #1 Dato: 12. April 2008 kl: 23:15:01 »
Du kan jo købe et KN filter der passer i filtertønden på en JX...

Sådan et har jeg planer om at investere i når jeg om kort tid skal have skiftet mit luftfilter...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sportsluftfilter.
« Svar #2 Dato: 12. April 2008 kl: 23:45:42 »
Man kan fint montere et sportsluftfilter af den årsag, at man synes, det ser smart ud og at man kan vaske det.

Det er så også, hvad der er at sige af godt om det.

Det originale filter suger oppe fra "øret", hvor luften - stort set - altid er kold, ren og støvfri. I motorrummet er luften støvet fra hjulopkast, varm af motoren og fyldt med en masse uforudsigelig turbolens.

Endvidere skal man jo lige huske på en turbodiesels reguleringsmekanismer: Hvis man forestiller sig, at man skulle have mereffekt ud af det, så betinger det, at der kommer mere luft ind i cylinderen. Men det har vi jo wastegaten til at styre, og den lukker op på det forudindstillede tidspunkt, hvad enten der er et kedeligt og effektivt originalt filter på eller et fint selvlysende med broderede patter på.

Så kunne en indvending lyde, at i mellemområdet - altså før wastegaten aktiverer - kunne man få mereffekt - hurtigere turboreaktion. Tja - jeg glæder mig til jeg ser et såkaldt "sportsluftfilter", der har bare det halve filterareal af det originale. Men prøv det selv: Tag luftfilteret af og kør en tur. Føl ærligt efter om bilen kan mere. Hvis man kender nogen, der har et rullefelt, så prøv det med og uden filter. Jeg fristes til at stille tre flasker god rødvin på højkant til den, der kan dokumentere mindst én ekstra hk, hvis der i øvrigt sidder et rent filter på.

Sportsluftfiltre og dumpventiler varmer dejligt i producentens lomme, men den mest forventelige effekt på bilen er prematurt slidte ventilstyr ved indsugningsventilerne grundet en mindre effektiv luftrensning.

Bedste hilsner

Mavesure Lyseslukkerjarl - tag jer ikke af det - jeg har influenza og er gammelmandsgnaven :wink: .

BTW: Det handler jo dybest set om følelser det her - hvis man tror, det virker, så virker det jo - også selv om der ikke findes nogle tekniske begrundelser....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sportsluftfilter.
« Svar #3 Dato: 13. April 2008 kl: 00:13:31 »
De såkaldte sportsfiltre er en fis i en hornlygte.
Benzinere får ofte langt mere luft end godt er, og derved en yderst mager blanding. Ergo, er det ikke til gavn for ejeren. Kun producenten.

Hvad det gør ved en diesel, har hr. Dieselguru Jarl så fint beskrevet. (Ikke en hujende fjært )

God bedring, Jarl.

christian

  • Gæst
Sportsluftfilter.
« Svar #4 Dato: 13. April 2008 kl: 00:16:27 »
Influenza eller ej , du må ud i noget chipstuning , vi tdi"er erkender os til " sørlandets chips" + bourgogne.
god bedring
hilsen christian

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Sportsluftfilter.
« Svar #5 Dato: 13. April 2008 kl: 01:20:24 »
Citat fra: "christian"
... vi tdi"er ...

Der findes så kun en fuld TDI konvertering her på sitet, og allerede er manden igang med "vi", det er for lækkert  :D
Mvh. Casper