Man kan fint montere et sportsluftfilter af den årsag, at man synes, det ser smart ud og at man kan vaske det.
Det er så også, hvad der er at sige af godt om det.
Det originale filter suger oppe fra "øret", hvor luften - stort set - altid er kold, ren og støvfri. I motorrummet er luften støvet fra hjulopkast, varm af motoren og fyldt med en masse uforudsigelig turbolens.
Endvidere skal man jo lige huske på en turbodiesels reguleringsmekanismer: Hvis man forestiller sig, at man skulle have mereffekt ud af det, så betinger det, at der kommer mere luft ind i cylinderen. Men det har vi jo wastegaten til at styre, og den lukker op på det forudindstillede tidspunkt, hvad enten der er et kedeligt og effektivt originalt filter på eller et fint selvlysende med broderede patter på.
Så kunne en indvending lyde, at i mellemområdet - altså før wastegaten aktiverer - kunne man få mereffekt - hurtigere turboreaktion. Tja - jeg glæder mig til jeg ser et såkaldt "sportsluftfilter", der har bare det halve filterareal af det originale. Men prøv det selv: Tag luftfilteret af og kør en tur. Føl ærligt efter om bilen kan mere. Hvis man kender nogen, der har et rullefelt, så prøv det med og uden filter. Jeg fristes til at stille tre flasker god rødvin på højkant til den, der kan dokumentere mindst én ekstra hk, hvis der i øvrigt sidder et rent filter på.
Sportsluftfiltre og dumpventiler varmer dejligt i producentens lomme, men den mest forventelige effekt på bilen er prematurt slidte ventilstyr ved indsugningsventilerne grundet en mindre effektiv luftrensning.
Bedste hilsner
Mavesure Lyseslukkerjarl - tag jer ikke af det - jeg har influenza og er gammelmandsgnaven :wink: .
BTW: Det handler jo dybest set om følelser det her - hvis man tror, det virker, så virker det jo - også selv om der ikke findes nogle tekniske begrundelser....