Forfatter Emne: Spørgsmål om olie.  (Læst 3336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Spørgsmål om olie.
« Dato: 08. August 2008 kl: 07:50:07 »
I Jarls indlæg om hans erfaringer efter 90000 km med sin herlige bil dukker der nogle spørgsmål op om olie, skifteintervaller osv

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4319&postdays=0&postorder=asc&start=30

For ikke at forurene hans tråd kunne jeg tænke mig (i et fattigt og fuldstændig utilsløret forsøg på at luske endnu et lærerigt indlæg ud af manden :lol: ) at spørge :

Vi bogstavtro farisærer der køber olie med vw505.00 godkendelse fordi det står i bogen kan vi med sindsro købe noget med andre specifikationer fordi der nu er noget der er meget bedre ?

F.eks fandt jeg på nettet smøreolie der var godkendt til store turbomotorer og med godkendelser fra MB og Ford og en masse andre tal og bogstaver jeg ikke aner et klap om hvad betyder. Flot så det ud, men vw manglede og så tør man jo som analfabet udi oliens vidtforgrenede sumpe ikke hælde det på sin T3
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om olie.
« Svar #1 Dato: 08. August 2008 kl: 10:59:51 »
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=83029

20 Kr literen..

Udemærket olie til 3-5000 kms olieskift.

Der har skam været lidt diskussion før...

En hurtig søgning gav dette:

http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=293&highlight=olie

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål om olie.
« Svar #2 Dato: 09. August 2008 kl: 14:49:33 »
Motorsmøreolie rubriceres efter forskellige kvalitetsstandarder. Den mest udbredte er API's (American Petrol Institute).

API kategoriserer olier efter to standarder. S-standarden fortæller, hvor godt en olie klarer sig i en ottomotor (S for spark = gnist) og C-standarden, der beskriver oliens kvaliteter i dieselmotorer (C= Compression).

Kvalitetsbetegnelserne starter først i alfabetet med de dårligste olier. Altså er en SA-olie en smådårlig ottomotorolie. På samme måde er en CA olie en smådårlig olie til en diesel.

Ofte kan man jo anvende samme olie til otto- og dieselmotorer. Derfor har olier typisk begge standarder adskilt med en skråstreg. En typisk billig olie kunne således hedde SF/CE.

Efterhånden som olierne bliver bedre og bedre rykker man opad i alfabetet og dagens standard for en rigtig god olie er SM/CI.

Bilfabrikkerne ynder også selv at lave standarder. Det gør millitæret også. Og olieproducenterne vil gerne sælge deres olie til så mange som muligt, så derfor er bagsiden af oliedunke typisk overskrevet med masser af mystiske koder. Det kunne f.eks se sådan ud: SAE (Society of Automobile Engineers - en gammel organisation, der forlængst har sat standarder for viscositetsangivelser) 0W-40; API (American Petrol Institute) SM/CF; ACEA (betyder European Automobile Manufacturers Association) A3/B3/B4, C3; BMW (Bayerische Motorwerke) Longlife-04; VW (giver vist sig selv her) 502 00/ 503 01/ 505 00; MB (Mercedes Benz) 229.31/229.51

Det er en jungle at sammenligne disse standarder helt detaljeret, men som tommelfingerregel kan man sige, at enhver olie, der er bedre end CD kan håndtere kravene i VW 505 00.

Så er der diskussionerne om viscositet, og om det skal være mineralsk eller syntetisk.

Lavere viscositet = hurtigere femtrængen til fjerntliggende smøresteder, men også mindre olietryk og mindre bæreevne på hovedsmøresteder. Lav viscositet er vigtig på moderne multiventilmotorer. Hvor mange ventiler er der i jeres JX'ere? Min har kun 2 pr. cylinder, så jeg kører 15W-40.

Syntetisk olie er mere slidstærk, kan spænde over et bredere viscositetsområde og kan bedre optage skidt og slam, men polymeriserer også meget hurtigere. Mit valg - ikke mindst grundet prisen og polymeriseringsproblemet = mineralsk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Spørgsmål om olie.
« Svar #3 Dato: 09. August 2008 kl: 18:51:26 »
Kom lige til at tænke på din 90.000 Km. T3 rapport Jarl, nu vi "snakker" olie og polymerisation.... Kan dit zero forbrug skyldes opsamling af raps i din motorolie, så det går lige op på pinden.... Læste engang at der altid bliver brugt olie, og kan man ikke se det, er det fordi man kører på en mix i stedet....

Mvh. Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål om olie.
« Svar #4 Dato: 09. August 2008 kl: 19:22:34 »
Alle motorer opslemmer både brændstof og kondens i olien. Imidlertid er det så lidt, at det ikke kan skjule olieforbruget i en slidt motor.

Og ja, alle motorer bruger olie - spæørgsmålet er bare om det er 1 cl eller 3 l pr. 1000 km.

Hvis jeg havde kørt på raps - hvad jeg ikke gør - så ville jeg naturligvis have trimmet motoren til at forbrænde det istedet for at hælde det ned ad cylindervæggene. Det er et spørgsmål om kompression, dyser og timing.

Polymerisering er et stort problem for DI'ere og for slidte IDI'ere. Min motor falder heldigvis ikke i nogle af de kategorier.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Spørgsmål om olie.
« Svar #5 Dato: 09. August 2008 kl: 20:40:22 »
OK... troede du var rapsmand..... ála hunden slikker tankdækslet.... men der har jeg så læst forkert. Ja man kan da trimme sig til meget, men lige i starten med kold motor ryger der da lidt ned i underverdenen ikk´..

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Spørgsmål om olie.
« Svar #6 Dato: 10. August 2008 kl: 18:14:53 »
Det var lige hvad jeg søgte. Tak for gode lærerige indput.  :D Rart at få sat ord på alle forkortelserne. Kunne man så også bare huske dem....såååeeeh  :roll:
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg