Motorsmøreolie rubriceres efter forskellige kvalitetsstandarder. Den mest udbredte er API's (American Petrol Institute).
API kategoriserer olier efter to standarder. S-standarden fortæller, hvor godt en olie klarer sig i en ottomotor (S for spark = gnist) og C-standarden, der beskriver oliens kvaliteter i dieselmotorer (C= Compression).
Kvalitetsbetegnelserne starter først i alfabetet med de dårligste olier. Altså er en SA-olie en smådårlig ottomotorolie. På samme måde er en CA olie en smådårlig olie til en diesel.
Ofte kan man jo anvende samme olie til otto- og dieselmotorer. Derfor har olier typisk begge standarder adskilt med en skråstreg. En typisk billig olie kunne således hedde SF/CE.
Efterhånden som olierne bliver bedre og bedre rykker man opad i alfabetet og dagens standard for en rigtig god olie er SM/CI.
Bilfabrikkerne ynder også selv at lave standarder. Det gør millitæret også. Og olieproducenterne vil gerne sælge deres olie til så mange som muligt, så derfor er bagsiden af oliedunke typisk overskrevet med masser af mystiske koder. Det kunne f.eks se sådan ud: SAE (Society of Automobile Engineers - en gammel organisation, der forlængst har sat standarder for viscositetsangivelser) 0W-40; API (American Petrol Institute) SM/CF; ACEA (betyder European Automobile Manufacturers Association) A3/B3/B4, C3; BMW (Bayerische Motorwerke) Longlife-04; VW (giver vist sig selv her) 502 00/ 503 01/ 505 00; MB (Mercedes Benz) 229.31/229.51
Det er en jungle at sammenligne disse standarder helt detaljeret, men som tommelfingerregel kan man sige, at enhver olie, der er bedre end CD kan håndtere kravene i VW 505 00.
Så er der diskussionerne om viscositet, og om det skal være mineralsk eller syntetisk.
Lavere viscositet = hurtigere femtrængen til fjerntliggende smøresteder, men også mindre olietryk og mindre bæreevne på hovedsmøresteder. Lav viscositet er vigtig på moderne multiventilmotorer. Hvor mange ventiler er der i jeres JX'ere? Min har kun 2 pr. cylinder, så jeg kører 15W-40.
Syntetisk olie er mere slidstærk, kan spænde over et bredere viscositetsområde og kan bedre optage skidt og slam, men polymeriserer også meget hurtigere. Mit valg - ikke mindst grundet prisen og polymeriseringsproblemet = mineralsk.