Forfatter Emne: Periodisk startproblem.  (Læst 1450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Dato: 26. August 2008 kl: 22:14:32 »
Sønnen ringede fra Maribo og stod med en 1,6 td der ikke ville starte igen.
Den har lige fået en stor tur hos mekaniker,tank, tandrem, toppakning mm men pludselig vil den ikke starte. Starteren drejer motoren rundt, men der sker absolut kun det. Ikke en prut. Forrige gang sagde Falckmanden at det var magnetventilen og han fik den igang. Det virker bare ikke denne gang. Ventilen klikker når strømmen sluttes og direkte strøm fra batteri ændrer intet. Var der utætheder med deraf flg bortsivning af diesel ville der vel være problemer hver gang, men den starter og kører fint måske 1 måned og så nægter den.

Nogen gode forslag. Har læst gamle tråde om startproblemer og magnetventiler.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #1 Dato: 26. August 2008 kl: 22:21:25 »
trækker den motoren med rundt, eller er det kun starteren der snurrer ?
kører starteren langsommere rundt end normalt?
er der luft i dieselfremløbet?
er alle 4 gløderør i live ?
Mvh. Casper

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #2 Dato: 26. August 2008 kl: 22:38:31 »
jeps motor trækker med rundt. Alle gløderør er nye.Der er luftbobler i dieselfremløbet, men ikke mere end normalt.

Vi fik desværre ikke prøvet at sætte strøm direkte til glødebroen. jeg overvejer om det skulle være et genstridigt forvarmerelæ. Nu står bilen hos hans mekaniker så han kan ikke komme til den.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #3 Dato: 27. August 2008 kl: 07:18:17 »
Med fornuftig kompression og korrekt timet pumpe skulle den kunne starte uden gløderør på denne årstid.

Den skal bare tørne i længere tid.

kommer der en smule røg ud når i har tørnet et stykke tid?
hvis nej vil jeg mene at der ikke bliver sprøjtet diesel ind.
en magnet ventil kan for så vidt godt klikke uden den åbner.

Kan I suge diesel igennem returløbet på pumpen hhv med / uden strøm på ventilen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #4 Dato: 27. August 2008 kl: 07:50:55 »
Nej så vidt vides ingen røg og jeg hælder også mest til dieselmangel.

Jeg var en masse gamle tråde igennem i går og fandt også fidusen med at suge i returslangen, men det er ikke afprøvet og nu holder bilen som sagt hos mekanikeren og jeg holder 120 km derfra  :D

Jeg studerede i øvrigt en gammel magnetventil på en pumpe jeg havde liggende. Hvor meget skal der følge med op ? Jeg kunne få selve elektromagneten af og den lille fjeder, men selve lukkemekanismen (en lille tap)ville ikke op af højtrykskammeret. og jeg ville ikke bruge vold så jeg lod den sidde.
Skal den kunne komme op ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #5 Dato: 27. August 2008 kl: 07:56:53 »
dunno

men på pdf filen med pumperenovering ser det ud som om stemplet har en krave nederst... dvs umiddelbart skulle den ikke være til at tage op.

send pm med mail adr så sender jeg pdf - 18,8 MB
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #6 Dato: 27. August 2008 kl: 08:33:46 »
Magnetventilen består af selve spolen i spolehuset, en trykfjeder og stemplet med en gummidut på den side, der går ned og blokerer dieselstrømmen. Stemplet er omgivet af en bred gummiring - Wilsons krave.

Man kan godt trække stemplet op, men jeg tvivler stærkt på, at der er defekter der. I mine dieselsmurte år har jeg før set defekt i magnetventilen, men i alle tilfælde har symptomerne været de modsatte - altså at motoren ikke vil slukke. Over tid forvitrer gummidutten på stemplets spids, og i takt med at revner og huller opstår, kan der ikke længere lukkes tæt. Altså kan der fortsat - selv når magnetventilen er lukket og burde stoppe motoren - passere lidt brændstof, og resultatet er naturligt nok, at motoren fortsætter med at snurre.

Men prø da at tage den op, skyd nogle fotos, og lad os høre om der er grund til at tage gamle fossilerede meninger op til revision.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #7 Dato: 27. August 2008 kl: 22:21:42 »
Nu har jeg taget lidt billeder. det skal siges at det ikke er den magnetventil på sønnens bil som dette indlæg startede med, men en jeg i nysgerrighed skilte ad herhjemme på en gammel pumpe.

1, er hullet magnetventilen sidder i på højtryksdelen på pumpen.
Dieselrørene skrues af.
LDA Dåse med beslag skrues af. Det er vigtigt at man vælger de rigtige bolte. Når man ser ind i "måsen" på pumpen (der hvor rørene sidder) så er det de to øverste i højre side af beslaget og de 2 nederste i venstre side. De andre må under ingen omstændigheder røres.Møtriken i toppen til LDA dåsens justerarm samt bolten til støttebeslaget på siden af pumpen fjernes og hele herligheden kan tages af.

2. Nu kan magnetventilen efter grundig rengøring rundt om skrues af (24 nøgle)og løftes op.

3 Selve lukkemekanismen lirkes op.

I mit tilfælde ville magneten ikke kunne have hevet lukkemekanismen op. Den sad godt nok fast, men har også ligget uvirksom i 2 år. Efter aftørring gled den fint op og ned igen.

HUSK RENLIGHED ! Der er ikke flere filtre der kan opsamle urenheder da dieslen kommer direkte fra kammeret ud i rørene og videre til dyserne.[size=18][/size]
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Periodisk startproblem.
« Svar #8 Dato: 27. August 2008 kl: 22:30:01 »
Det der er jo ren bonus info   :)   I like
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)