Forfatter Emne: Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.  (Læst 7632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Dato: 27. August 2008 kl: 21:57:35 »
Hej folkens.

Jeg har et par små-problemer med 'Harald', som jeg håber
nogen kan hjælpe med.

1. Den 'hænger' i gassen. Dvs. løber i høje omdrejninger,
når jeg slipper speederen. 1500-2000 o/min typisk. Hvis jeg
'hugger' hurtigt på speederen, falder den til ro.
Kabler hele vejen fra pedal til indsugning er smurt og chekket.
En bekendt har anbefalet mig at prøve noget indsugningsrens.
Nogen der har erfaringer med det?? Og kan det være noget andet??

2. Ved koldstart går den ad H til de første sekunder. Dårlig stel til
en føler eller defekt temp-føler måske. Hvor skal man lede?
Er der en fordel i at vente et par sekunder ved koldstart med tænding
slået til. Tænker her på elektronik, følere etc.??
Er der måske sammenhæng mellem 1 og 2?

Det er en 2.1DJ.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #1 Dato: 27. August 2008 kl: 22:41:10 »
Citat fra: "Harald"
Hej folkens.

Jeg har et par små-problemer med 'Harald', som jeg håber
nogen kan hjælpe med.

1. Den 'hænger' i gassen. Dvs. løber i høje omdrejninger,
når jeg slipper speederen. 1500-2000 o/min typisk. Hvis jeg
'hugger' hurtigt på speederen, falder den til ro.
Kabler hele vejen fra pedal til indsugning er smurt og chekket.
En bekendt har anbefalet mig at prøve noget indsugningsrens.
Nogen der har erfaringer med det?? Og kan det være noget andet??

Det kan meget vel være skidt omkring gasspjældet så dette ikke kan bevæge sig frit uden modstand - indsugningsrens kan måske bruges ellers er der bare den tunge vej med manuel rengøring.

2. Ved koldstart går den ad H til de første sekunder. Dårlig stel til
en føler eller defekt temp-føler måske. Hvor skal man lede?
Er der en fordel i at vente et par sekunder ved koldstart med tænding
slået til. Tænker her på elektronik, følere etc.??
Er der måske sammenhæng mellem 1 og 2?

Man kan ALDRIG få for meget af den gode stel! Måske har din tomgangsmotor det ikke for godt (magnet ventil med stempel der åbner for luften i tomgang - to studser og en ledning i enden) Kan ofte renses med karburator sprit hvis den kører lidt dårligt - men det er en sliddel

Når de forskellige temp følere går i udu gåt elektronik i nødprg - tror motoren er kold, så man i det mindste kan køre, men ofte med en for fed blanding.

Hvordan har tændingssystemet det ellers: tændrør / kabler / rotor ?

vacumslanger? En ofte overset fejlkilde!


Det er en 2.1DJ.


Jeg går udfra dj har elektronisk tænding ellers skal I bare se bort fra ½ af mit indlæg...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mads-kaa

  • Gæst
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #2 Dato: 28. August 2008 kl: 17:04:00 »
Jeg har præcis samme problem med høje omdrejninger, men har ikke gidet at fejlfinde på det, men hvis du finder en løsning vil jeg da meget gerne høre om det.
Jeg har tænkt i baner som noget autochoker et eller andet? Hvis du har servostyring sidder der også noget tomgangsreguleringsføler på den, der har jeg i hvert fald bemærket at det kan sænke omdrejninger hvis man river lidt i rattet???

/Mads

PS.: Jeg er totalt ligeglad med min motor :?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #3 Dato: 28. August 2008 kl: 17:43:24 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Jeg har præcis samme problem med høje omdrejninger, men har ikke gidet at fejlfinde på det, men hvis du finder en løsning vil jeg da meget gerne høre om det.
Jeg har tænkt i baner som noget autochoker et eller andet?

Hvis den blå vand tempføler er defekt leverer motorstyringen benzin som motoren ER kold - dels for den kan køre og fordi fed blanding er bedre end mager - af to onder. Husk at nulstille boks efter udskiftning. En def blå føler vil ofte give udslag ved høj co værdi med 4-gas tester. Se evt indlæg ang luftmængdemåler - søg evt på digifant.

Hvis du har servostyring sidder der også noget tomgangsreguleringsføler på den, der har jeg i hvert fald bemærket at det kan sænke omdrejninger hvis man river lidt i rattet???

Den trykføler der sidder der er for at hæve omdrejningstallet således motoren ikke går ud når styretøjet rammer endeslag og trykket stiger = mere modstand i pumpe.

/Mads

PS.: Jeg er totalt ligeglad med min motor :?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mads-kaa

  • Gæst
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #4 Dato: 28. August 2008 kl: 18:23:43 »
Citat fra: "wilson"
Citat fra: "Mads-kaa"
Jeg har præcis samme problem med høje omdrejninger, men har ikke gidet at fejlfinde på det, men hvis du finder en løsning vil jeg da meget gerne høre om det.
Jeg har tænkt i baner som noget autochoker et eller andet?

Hvis den blå vand tempføler er defekt leverer motorstyringen benzin som motoren ER kold - dels for den kan køre og fordi fed blanding er bedre end mager - af to onder. Husk at nulstille boks efter udskiftning. En def blå føler vil ofte give udslag ved høj co værdi med 4-gas tester. Se evt indlæg ang luftmængdemåler - søg evt på digifant.

Hvis du har servostyring sidder der også noget tomgangsreguleringsføler på den, der har jeg i hvert fald bemærket at det kan sænke omdrejninger hvis man river lidt i rattet???

Den trykføler der sidder der er for at hæve omdrejningstallet således motoren ikke går ud når styretøjet rammer endeslag og trykket stiger = mere modstand i pumpe.

/Mads

PS.: Jeg er totalt ligeglad med min motor :?


DJ = digijet motorstyring, men derfor kan det jo godt give samme resultat at føleren er defekt

/Mads

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #5 Dato: 29. August 2008 kl: 23:28:38 »
Ja, der er immervæk en del fejlmuligheder.

Ang. CO-tal. Bilen er optimeret for nylig og stillet
med 4-gas tester. CO-tal omkring 1% eller lidt over.
Jeg starter nok og checker al stel i første omgang.
Den høje tomgang giver da lidt forhøjet benzinforbrug,
og det er da et irritations-moment i sig selv.

Tak for jeres inputs.
Jeg fortsætter tråden, hvis jeg kommer videre med noget.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #6 Dato: 07. September 2008 kl: 16:49:08 »
Har haft tid til at rode lidt mere med 'Harald'.
Indsugningsrens hjalp ikke noget videre. Tværtimod steg
omdrejningerne helt til ca. 2000, og det er jo laaaangt fra
tomgang.

MEN
hvis jeg tager strømmen fra tomgangsmotoren, falder
'Harald' helt til ro i den blideste tomgang.
Kan man skille tomgangsmotoren ad?? Eller skal man bade den
i karburator-sprit, som Wilson foreslår?
Eller er den simpelthen defekt??
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #7 Dato: 07. September 2008 kl: 22:11:26 »
Tomgangsmotoren har en nødstilling som den går i når man fjerner strømmen. Så kan der slippe en smule luft ind - nok til at holde tomgangen.

Du skyller den bare igennem med kaburator sprit - eller lader luft enden stå i blød et par timer. El enden skal helst ikke ned i spritten.

En tomgangsmotor er betragtet som en sliddel, omend det ikke er noget man skifter ofte. Den består af en ventil der åbner og lukker vha magnet spole. Man får ikke meget ud af at skille den af.

Mit bud er at den hænger i åben stilling når den ikke vil falde ned fra høj tomgang før du fjerner stikket. Men om fejlen er i tomgangsmotoren eller et andet sted tør jeg ikke gætte på.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #8 Dato: 08. September 2008 kl: 15:34:12 »
Jamen, så vil jeg lave en rensning, når jeg får lidt tid
til at skille ad. Foreløbigt har jeg pillet strømmen fra
tomgansmotoren, og så hjælper jeg den lidt mere ved
koldstart.

Iøvrigt, ved læsning af din efterskrift nederst på siden:
Det er altid godt at 'få fyldt frisk vand i bassin'et', hvis
man er ved at køre sur i det (sit job).
Har selv lavet karriere-skift op til en del gange nu (de
fleste gange af lyst og ikke nød, heldigvis).
Det kan godt anbefales, hvis man tør.

Tak for hjælpen, Wilson/Olsen
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

schroder

  • Gæst
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #9 Dato: 29. Juni 2012 kl: 07:03:49 »
Goddag Harald
Gammelt indlæg, men har præcis samme problem..
FAndt du ud af, om det var tomgangsmotoren? Min hoster sig afsted og går ikke på alle cyl i opstart, når den er varm køre den som en drøm, men går MEGET højt i tomgang..

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #10 Dato: 29. Juni 2012 kl: 09:53:36 »
Jeg har en brugt tomgangsmotor liggende ;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

schroder

  • Gæst
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #11 Dato: 29. Juni 2012 kl: 13:40:38 »
DAvs Andreas..

Vil lige teste og fejlsøge, så vender jeg tilbage :)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #12 Dato: 29. Juni 2012 kl: 19:17:55 »
Husk et kig på temperatur sensoren ved termostaten. Hvis den er defekt tror motoren, at den er kold hele tiden og kører med for fed blanding.

schroder

  • Gæst
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #13 Dato: 30. Juni 2012 kl: 15:07:05 »
Hvordan kontrollere jeg det? Sætter stikket til stel?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problem med gasspjæld, tomgang og koldstart.
« Svar #14 Dato: 30. Juni 2012 kl: 21:58:20 »
Du skal nok nærmere luse de to ben i stikket.