0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Kom i tanke om at jeg bemærkede noget andet da jeg skulle prøvekøre blien. Da jeg trykkede lidt på speederen og holdte den i den samme position, i frigear, gik den utroligt ujævn, den gassede op og ned. Ligeledes da jeg kørte kunne jeg mærke at motoren engang imellem (især ved acceleration i lave gear) gav nogle små pludselige accelerationer. Jeg ved ikke om denne information kan bruges til noget, og måske siger lidt om hvad motoren kan fejle.Dårlige dyser/dårlig kompression/utæt brændstofsystem/løstsiddende dieselpumpe/løst takthjul på krumtappenVil det være korrekt at konkludere således:Motoren synger sandsynligvis på sidste vers, men der muligvis kan hives nogle flere km. i ud af den, hvis der foretages justeringer (luftfilter, mængdeskrue evt. tjek af turbo) således der ikke dannes så meget dieselrøg. Det er helt umuligt at byde på, uden at se motorenHvis man blev nød til at skifte motoren i en T3, ville det så være en idé, at købe en T3'er med samme motor billigt i tyskland, som kunne fungere som donorbil? Herved vil man have en motor at sætte i plus en masse andre stumper (Dem for man vel nok brug for på et tidspunkt) Jeg ville ikke købe en donorbil i Tyskland for at få en motor. Brugte T3 1,6 TD-motorer vil jeg ikke give mange håndører for med mindre jeg har førstehåndskendskab til motorens tilstand og vedligeholdelse. En 1,6 TD er en meget lille, hårdt tunet og dermed meget belastet motor til bilen. Det kræver omsorg og kærlig pleje at få den til at holde. Nogle entusiaster leverer denne pleje, men flere gør ikke, og derfor er en brugt motor et chancespil. Dertil kommer, at komponenter som f.eks. topstykket må anses for en sliddel, der skal skiftes - ofte allerede efter 100-150 tkm. Det er hverken dyrt eller svært, men man skal lige være forberedt på det. Til gengæld byder det tyske marked på meget rustfrie og flotte T3'ere. De små billeder, jeg har set af Jazzbus' kunne også godt gemme på en flot bil. Og dermed har jeg indikeret, det fokus, jeg ville anlægge i din situation: Find frem for alt et karrosseri i topstand. Find også den indretning og udstyrsniveau, du ønsker. Vær græsk-katolsk ligeglad med motoren og gearkassen - og luk ørene, når sælger (og her sigter jeg ikke til dig, Jazzbus, men taler generelt) fortæller eventyr fra de varme lande om motorens fortræffeligheder. Kalkuler pr. automatik med at der skal ny drivlinje i - så rammer du oftest sandheden. Tilgengæld er det et overskueligt projekt at skifte maskine, og selvom, jeg er inhabil, så synes jeg egentlig også, at det kan gøres til rimelige penge.Afledt af ovenstående er min favoritstrategi at finde en lækker, flot bil med en motordefekt. Så er sælger og jeg typisk enige om, at motoren ikke skal koste noget. Når den kan snurre, så er sælger typisk af den opfattelse, at han står med en værdifuld fungerende dieselmotor, selvom den de facto er på vej i himlen.