Forfatter Emne: Et juleventyr....  (Læst 3481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Dato: 11. December 2008 kl: 09:07:26 »
...om det manglende olietryk!
Sådan kunne historien starte, og den kunne ende lykkeligt og vi levede alle lykkeligt til skattevæsenet fandt os.
MEN DET GØR DEN BARE IKKE.

Efter at have rendt rundt om den varme (jule)grød, tog jeg mig sammen og påbegyndte fejlsøgning efter det manglende olietryk i topstykket på den blå bus.
Målte olietryk på filterflange med boremaskine på pumpe 6 bar: Tjeck
Målte olietryk i top 0 bar: BÅÅÅT
Filterflange demonteret, kontrolleret korrekt pakning: Tjeck
Topbolt demonteret, kommer der olie op gennem blokken: Tjeck
Hmmm, tænke, tænke, kan topbolthullet være skæv, sådan at topbolt klemmer på oliehullet, hmmm, måske? Hum hum, dreje gevind af topbolten på det stykke der går gennem toppen: Tjeck
Kommmer der olietryk på toppen nu? Klar til at trykke på boremaskinen og kikke på uret samtidig, der lige baldrer op på 6 bar, MEN AK NEJ.
Hov hvad er det for en gurglende lyd der kommer fra mit topstykke, og hvorfor er det helt fuld af olie (der drævlende løber ned over manifolderne). KOPISSEMØGLORTSKIDESPRÆLLERAMATØRABER! Der er kraftstejlendemig støbe/bearbejdningsfejl på den langsgående oliekanal i topstykket, olien pisser ud ved siden af den ene ventilløfter, og selvfølgelig på undersiden, hvor man ikke kan se det, eller komme til at gøre en skid ved det. :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:

Men nu skal der sgu eksperimenteres skal der nemlig ja.
Måske man kan fore kanalen med et tyndvæget rør, og så bore hul i det gennem hullerne i overfaldene (det er vel egentlig underfald, når de sidder på undersiden?)
Eller man kan bore ned til hullet oppefra, slå en rynke, og iskrue en bolt, og så bypasse olien med en slange fra olietrykskontakthullet og hen til bearbejdningshullet i den anden ende(det der er lukket med en lille kugle)
Eller man kan flytte alt mekanikken over i et andet topstykke.

Med væmmelig hilsen
Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Djursland

  • Gæst
Et juleventyr....
« Svar #1 Dato: 11. December 2008 kl: 12:00:02 »
hej peter

ville det være muligt at tag et foto af det og ligge det herind

det er sgu bisset at der er en revne der hvor man ikke kan komme til at lave det

men håber du kommer frem til en løsning på det

Mvh Djurs  :lol:  :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #2 Dato: 11. December 2008 kl: 19:40:47 »
Hej Peter

Det lyder spændende at du har opklaret hvorfor den blå bus ikke havde tryk i toppen.

Men, men, men - hvordan kan det være at den pisser olie nu - hvis det er Arentofts gamle bus, så pissede den jo ikk eolie da jeg så på den?

Samt - tal lige med Jarl om den top, så vidt jeg husker kom den fra ham?

Men det er interessant at du fandt ud af hvorfor der ikke var olietryk i toppen.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #3 Dato: 11. December 2008 kl: 20:31:19 »
Det er inde i topstykket (under topdækslet) at den pisser olie.

Djursland, hvis du har et 3mm endoskop med vinkel, skal jeg gerne tage billede :lol:

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #4 Dato: 11. December 2008 kl: 20:31:46 »
Hej Jens Jakob

Olien pisser ikke ud af motoren, men grundet en bearbejdningsfejl fra fabrikken pisser olien ud af en oliekanal i topstykket og løber derfra INDE i motoren ned i bundkarret igen. Altså kan man ikke se noget, før motoren bliver lukket op.

Dernæst: Peter har snakket med Jarl. Jeg synes, at det er sørgeligt, at der er den fejl i toppen, men jeg kan ikke komme efter Motorensuche.com i Köln, der har solgt toppen nu efter så lang tid.

Forløbet i dette her har været sådan, at jeg efter motorens montage blev kontaktet af ejeren mhp. rådgivning vedr. olietrykssensorer, da bilen blinkede for olietryk. Jeg sagde til ejeren, at han skulle få verificeret, om olietrykket faktisk var ok vha. en måling med et manometer. Vi drøftede forskellige fejlkilder, dre kunne bevirke for lavt olietryk. Ejeren fik trykket målt, og jeg fik en melding om, at trykket var ok. Derpå meddelte jeg ejer, at han skulle få sig nogle ordentlige sensorer. Efter lidt bøvl med det fik jeg en SMS om, at ejeren havde købt nye sensorer hos VW og nu virkede det hele. Med afsæt i den melding glemmer jeg alt om den historie.

Hvis den tidligere ejer læser dette ser jeg meget gerne, at han kommenterer korrektheden af denne fremstilling.

Nu har bilen så skiftet hænder, og Peter konstaterer nu - mere end et år senere, at der faktisk var en fejl i toppen. Den viden kunne have været brugt til noget, mens man stadig kunne gøre krav gældende overfor Motorensuche, men nu er løbet kørt.

I øvrigt kan jeg blot til almindelig orientering meddele en beslutning fra min side om ikke fremtidigt at udbyde overskud fra min fritdsinteresse til salg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Et juleventyr....
« Svar #5 Dato: 11. December 2008 kl: 20:44:01 »
Citat fra: "Jarl"
I øvrigt kan jeg blot til almindelig orientering meddele en beslutning fra min side om ikke fremtidigt at udbyde overskud fra min fritdsinteresse til salg.


Øv, hvordan får man så fat i en OJ når ens WBX-drømme går op i røg? :wink:

/Mads

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #6 Dato: 11. December 2008 kl: 20:56:31 »
Det synes jeg at lyder ganske trist! da jeg har erfaret at du har været med til at vække mange T3 ere til et sundt liv igen! :(

Hilsen
Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #7 Dato: 11. December 2008 kl: 22:19:02 »
AHr Jarl - altså - jeg klandrer dig intet -   det er mere for at 4x4 kunne få topstykkets historie med.

Uden dig til at levere ægte OJ's hvad skal din fine honer så lave - den kommer altså til at kede sig på et tidspunkt?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #8 Dato: 11. December 2008 kl: 23:56:19 »
Jeg er ikke så impulsiv og uovervejet, at denne beslutning grundes i få konkrete sager, og det handler slet ikke om Peters topstykke eller andre konkrete episoder. Det er tværtimod grundet i en række personlige forhold.

Hvor altruistisk jeg end har lyst til at være, så skal der være rationel sammenhæng i tingene.

Markedet for T3 TD'ere er i dag - som jeg analyserer det - sådan sammensat, at der findes en stor gruppe skrotningsmodne biler, det næppe kan svare sig at ofte en ny motor på, og så findes der en meget lille men eksklusiv gruppe af særdeles velholdte biler, som sagtens kan bære en velrenoveret motor. Imidlertid tæller sidstnævnte formentlig under 50 biler på landsplan.

I mit privatliv er jeg blevet gymnasielærer. Det er for mig et drømmejob med masser af faglig udfordring og lejlighed til at beskæftige mig med min hovedinteresse: danskfagets fagdidaktik. Men det kræver en masse tid af mig, som jeg glad og gerne investerer i det, men det betyder, at noget andet må vige.

De ting, der ikke kan vige, er mine 4 børn, min kone, mine rødvinsmiddage med gode venner samt den forestående etablering af et nyt gasogen træfyr og den øvrige løbende vedligeholdelse af et nedlagt landbrug fra 1905. Til gengæld kan en tidskrævende og absolut non-profit-fritidssyssel godt minimeres.

Samtidig frygter jeg ingenlunde, at hverken min honer eller relativt veludrustede hjemmeværksted kommer til at sygne hen. Mine brødre og jeg samt vores koner råder tilsammen over en bunke kammerdieselbiler, der vedvarende skal serviceres - herunder 4 stk. T3'ere på nummerplader samt et udefineret antal projekter, så der skal nok blive lejlighed til masser af "fri leg".  

Jeg tror, at jeg har 4-6 JX-blokke stående rundt om i hjørner (og på et enkelt "fjernlager" sydpå (tak for husly!)). Hvis jeg får tid og lyst, kan det være, at jeg sysler lidt med nogle af dem henad vejen for at få ryddet op - det kan jeg sikkert ikke lade være med, og det skulle jo også være sært, om ikke vi selv henad vejen får brændt nogle stykker af, så der bliver brug for nogle renoverede maskiner af egen avl.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #9 Dato: 12. December 2008 kl: 00:07:36 »
Enhver der arbejder med biler / motorer oplever vel tid efter anden, at blive bragt i en situation, som man ikke er herre over. Når man alene gør det som en interesse, og leverer et flot forarbejdet produkt - ud fra en tilegnet viden og lyst, er det meget forståeligt, at man ikke ønsker en gentagelse.
Jeg for min del, har lavet en del pladearbejde / klargøring til syn. Hver gang har det været efter udtrykkelig aftale om, at præcist de og de ting skal laves. Så langt så godt. Pågældende har fået lavet en såkaldt synstest forud, og jeg fik besked på, at der var KUN tæring i det venstre panel men, at dette skulle repareres - IKKE udskiftes. Som aftalt, så gjort ...
Bilen kom retur med en rasende ejer: Der var tæring i højre inderpanel og bund - og det var MIN skyld, MIN fejl - og dermed også MIN opgave, at få bilen synet.
(Det skal siges, at jeg havde konstateret dette men, at pågældende henholdt sig til synstesten, hvis værdi jeg kan have MIN mening om. )
Og helst samme dag.....   Jeg lavede det og fik bilen synet, men jeg har mistet lysten til, at hjælpe pågældende.  
Hvis ikke "gnisten" er med, - og den kan meget hurtigt forsvinde i så tilfælde - er det en meget større tilfredsstillelse, at hygge om egne projekter.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #10 Dato: 12. December 2008 kl: 07:38:22 »
Jeg vil godt lige slå fast, at der er slet ingen sure miner herfra.
Bilen er købt som beset og jeg var informeret om det manglende olietryk.
Jeg syntes stadigvæk jeg har gjort en fornuftig handel.
(Men det havde stadigvæk været sjovere at "bare" skulle skifte oliepumpen i stedet for topstykket :roll: )

Mvh
Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Et juleventyr....
« Svar #11 Dato: 12. December 2008 kl: 08:58:09 »
trist historie........


men kan man allerede nu reservere en af de snart sjældne OJ JX´erne?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #12 Dato: 12. December 2008 kl: 09:16:19 »
Lige for at slå det fast: Heller ingen sure miner her. Blot en oplysning, om en beslutning, der har været undervejs siden sommerferien.

Reservere en maskine med ubestemt leveringstermin - hmm. Vi skal vist lige have en tlf.-snak ved lejlighed.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Et juleventyr....
« Svar #13 Dato: 12. December 2008 kl: 12:05:44 »
Citat fra: "Julius"
Sidder lige og skal bestille en tætning til krumtappen i den ende hvor svinghjulet sidder, og kan se der er en dyr og en billig mulighed, idet der er en alm. simmerring (pakdåse) og en anden meget dyrere type, der er bygget sammem med et halvmåne formet aludæksel som man beskriver som den "nye" type... Hvad gør den som ikke gerne vil skifte den pakning hvert tredie år Jarl... ?

PS.   Det er ikke på min O.J. den er gal  :lol:

Mvh.  Julius


Jeg synes ikke at det er så svært at skifte simmerringen, når man tager aludækslet af. dvs. at du så også skal have pakningen til aludækslet. Optimalt er det at skrue bundkarret af, da aludækslet har pakflade både mod blokken og mod bundkarret, men jeg har haft held med at få det tæt bagefter. Det eneste som er bøvlet er at skifte simmerringen ved blot at hive den gamle simmerring ud, og mokke den nye i, uden at pille aludækslet af. Der er efter min opfattelse stor risiko for at beskadige den nye simmerring.

vw fører ikke længere simmerringen alene, og mon ikke prisen da jeg hørte på den var omkring 700,-. Howdi har det du skal bruge.

god fornøjelse

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Et juleventyr....
« Svar #14 Dato: 12. December 2008 kl: 17:15:18 »
Hej,

FOr en god ordens skyld herfra, jeg har intet udestående med nogen - men jeg synes det er meget spændende at sagen er opklaret - jeg brugte en dejlig søndag sammen med Arentoft på at fejlsøge på motoren.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."