Forfatter Emne: 1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk  (Læst 6818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rene\'

  • Gæst
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #15 Dato: 28. Juli 2006 kl: 16:26:37 »
jeg har så hørt et eller andet om at topstykket som regel ryger ved omkring de 200000 hvis den sidder i en passat, altså 1y motoren så der ska du nok være lidt opmærksom hvis du leder efter sådan en motor

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #16 Dato: 28. Juli 2006 kl: 16:33:18 »
Hmm.. ja det lyder jo skidt...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Rene\'

  • Gæst
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #17 Dato: 28. Juli 2006 kl: 16:37:17 »
men  min passat har gået 385 tusind  og blev renoveret ved 278 og den går dælme fint  og må indrømme jeg nyder stadig de der 19,7-20,2 km/l.og bussen vejer jo kun ca 250kg mere

Rene\'

  • Gæst
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #18 Dato: 28. Juli 2006 kl: 16:49:35 »
ka så se at et nyt topstykke (kun) koster 4500  ved howdiaudi

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #19 Dato: 28. Juli 2006 kl: 17:04:03 »
Rene: Min vejer så lidt mere.. Jeg har bl.a. en røvtung hydrualisk lift siddende bagpå  :?  Men over 14-15 og så på raps.. Så ville jeg være en lykkelig mand.

Rapids: jooe.. men en 112hk benziner har da også noget moment ikke sandt?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #20 Dato: 31. Juli 2006 kl: 15:57:01 »
Jeg ser mange TDI konverterigner med 110 hk i Tyskalnd når jeg sidder og drømmer, men meget få skriver hvilken gearkasse de har sat i.

http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=5650734&id=gzbjfsy1jch&source=as24_inseratsg_detail_ueberschrift

Hamher gør! Er DET den stærkeste t3 gearkasse der er bygget? Jeg kan ikke helt forstå hvorfor syncro-diesel kassen ikke er mindst lige så stærk. Geländegearet må skudda være bygget til at modstå moment f.eks?

Hvis der ikke er noget rent mekanisk i vejen for det så er en udskiftning af 3 og 4 gearet til nogle sydafrikanske gearhjul vel vejen frem når den står af næste gang? (det kunne være interessant at vide hvor mange dele en "alm" kasse og en syncro kasse deler)

Jeg har sat mange TDI ombygninger også foretaget af profesionelle, er det så et spørgsmål om et års tid så er deres gearkasser slidt op eller hvad snakker vi om? 5, 10 eller 20 år? Hvordan kan en tysk pro såt inde for sådan en konvertering hvis han ved den æder gearkassen?

Hvis nu man skifter pænt og langsomt kan det så være at t3kasserne ikke er helt så dårlige som deres rygte (ganske som Jarls pointe med JXeren)

Måske skal der laves en kørevejledning for os unge, vilde nybagte t3 (diesel)ejere, der kan hjælpe vores vogne til at holde længere. Både m.h.t gearskift og omdrejninger. Det er svært at regne ud helt præcist hvad der er godt og skidt når man kommer fra en benzin personvogn. Jeg starter sku en ny tråd!   :idea:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #21 Dato: 31. Juli 2006 kl: 16:02:11 »
Ja, eller noget med en slyngkobling kombineret med et stykke ståltråd på rattet og et på sædet, der er koblet til et elhegn der bliver koblet ind når vi når 2500 o/min, så kan vi fandeme lære det :lol:
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #22 Dato: 31. Juli 2006 kl: 20:28:39 »
Alle T3-2wd-gearkasserne er ens, hvad momentpotentiale angår. Akslerne og lejerne er ens, mens tandhjulenes størrelse kan variere afhængig af gearing. Syncroens gearkasse er grundlæggende den samme, men som bekendt er gearakslen også ført forud der. Tandhjul, lejer osv. er hovedsagelig det samme.

T3'erens gearkasseproblemer deler sig i to hovedretninger:

1) Ydre tæring. Vi ved alle, at vores gearkasse fungerer som offeranode for vores bil. Den sårbare alu-legering bliver trods en fornuftig tykkelse ædt op. Det resulterer i utætheder typisk ved det forreste ophæng og ved trækflangerne. Desværre kommer det snigende og gearkasserne kan køre længe med alt for lidt olie. Det skader ubodeligt.
Jeg bruger at undervognsbehandle gearkassen som resten af undervognen - det virker.

2) Momenthåndtering. Gearkassen er en overvintring fra boblerne med få hk og mindre moment. Den klarer momentet, den er udsat for OK, men da det er i grænseområdet, så er det klogt at være lidt forsigtig i ens kørselsmønster. Rolige tilkoblinger og rettidige gearskift - så er man langt.
Den fejl, der typisk optræder, er at synkronhovedet mellem de 2 højeste gear revner. Heldigvis er der med modelåret 1990 indført et nyt synkronhoved, der er langt stærkere. Det er også det, der monteres ved renovering. Har man det, så er der no worries,
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #23 Dato: 01. August 2006 kl: 11:20:34 »
Altid spændende når der er svar fra dig Jarl, det er ligesom at slå op i den hemmelige encyklopædi fra vws støvede hylder. Mange tak!

Det er MEGET spændende det du siger med at de basalt set har den samme indmad, hvis det samtidigt betyder at man kan tage gear og syncromesser o.s.v. fra alle kasserne og bruge overalt. Og det lyder somom at når der skal renoveres gearkasse så skal der findes et synkron hovede fra 1990 eller 91, men det gør det jo unægteligt nemmere at en Syncro gearkasse ikke er fuldstændigt unik, men at man kan bruge reservedele fra andre motorer, det betyder også at man vil kunne justere ratioen på 3 og 4 gearet bedre til motorvejs og landevejskørsel hvis man skulle få de lyster. (selvom der nok vil blive rigeligt langt fra 2 til 3 men det må bundtrækket i 1,9eren hjælpe med i så fald)

Jeg har investeret i en dansk vw gearkasserep manual til 5 trins og Syncro kasser, som jeg læser i og håber på det ender med at jeg splitter en gearkasse ad en gang når jeg har rene faciliteter til det.

M.h.t tæring i alugodset så må noget koldforsinkning kombineret med noget maling og så noget undervognsbeskyttelse kunne  holde den værste tæring fra døren. Det vil jeg skrive mig bag øret.

En sidste ting, når du skriver "rettidige gearskift" kan du så uddybde det? (gør det evt. i den tråd jeg har oprettet om kørselsmønster hvis du får tid og lyst)

Igen mange tak for det indholdsrige svar,  det er altid rart at få afmystificeret indmaden i sin bil så man får et bedre overblik over hvilke muligheder man har for at holde den kørende.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #24 Dato: 07. August 2006 kl: 12:07:48 »
Helt enig!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #25 Dato: 07. August 2006 kl: 13:00:22 »
Yes!

Jeg har lavet en JX uden turbo. Manifolder og dieselpumpe fra CS. Den går bare super og med oliesprøjtedyserne under stemplerne er det det tætteste man kommer på en evighedsmaskine - kun en AAZ/1Y overgår det :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!