Forfatter Emne: LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start  (Læst 7348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #15 Dato: 22. Maj 2009 kl: 14:44:04 »
gamle tændrør kan også nedsætte tændings evnen under tryk , har været ude for det engang . bøvlede rundt i flere dage , fik så rådet at teste dem i en rør tester , når de var under arbejds tryk var de døde . 4 nye propper og der var gang i min gamle Manta igen
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #16 Dato: 22. Maj 2009 kl: 15:38:53 »
jeg går da faktisk også ud fra at du har prøvet med 4 nye tændrør, ellers må det da blive det næste, for som basse skriver skal de testes under tryk!

har du målt modstanden i tændkablerne, jeg kan ikke lide at du har renset et gammelt kabel, der skal nyt på!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #17 Dato: 22. Maj 2009 kl: 19:01:17 »
Enig. 4 nye plugger i og evt. kan du prøve, at montere andre tændkabler, hvis du har mulighed for, at "låne" fra noget lignende.
En gammel regel fra min læremester er, at hvis der er benzin og gnist, så SKAL det kunne "spille", - selvom det godt nok ikke altid er lige logisk, at få det til det.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #18 Dato: 22. Maj 2009 kl: 20:44:25 »
Jeg har ligegodt aldrig set 4 syge tændrør på en gang.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #19 Dato: 22. Maj 2009 kl: 21:50:49 »
Den startede og kørte fint med nuværende tændrør for få dage siden.

Jeg jager et spøgelse i bilens elektrik ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #20 Dato: 22. Maj 2009 kl: 22:49:00 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Jeg har ligegodt aldrig set 4 syge tændrør på en gang.

Kurt


Det har jeg. De sad i en Taunus med gasanlæg, og den kunne starte og køre ca. fem kilometer, så døde den og var totalt umulig, at få liv i. Når den havde stået en times tid, kunne det gentages. Derfor skiftede jeg alt andet end tændrør: Batteri, fordelerdæksel, rotor, tændkabler og tændspole.Det hjalp bare ikke en sk.. før den fik fire nye plugger. Problem løst, problemfri kørsel.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #21 Dato: 22. Maj 2009 kl: 22:53:24 »
Citat fra: "Baja1500"
Hey jens...  Din tændspole skal smide 14.4 V som min. ellers for den bare ik nok...  ring evt til torben aka Farmer en gang mandag når han er kommet hjem han vil nok sige det samme som mig men han har en del mere indsigt i det og lever jo enligt af det...   :wink:

Mvh. Bo


Tændspolen skal da gerne kaste noget mere af sig. Der skal da gerne komme ca. 12 kilovolt ud til rørene.
Og den skal da gerne fungere ved lavere spænding end 14,4 volt ?! Det svarer jo til generatorens ladespænding. Der bør ligge ca. 12 volt på plussiden / primærsiden, målt mellem + og stel.
Jeg vil næsten garantere for, at i startøjeblikket er spændingen nede på 8 - 10 volt.
Men man kan jo forsøge med en direkte + fra et sekundært batteri til spolen ( Husk også et startkabel til stel på bilen )

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #22 Dato: 07. Juni 2009 kl: 17:38:21 »
Hej Jens ..

>>>
Den lugter af benzin og der sker ikke en dyt ... men dog var der på et tidspunkt enkelte skyer i udstødningen, dog kun få sekunder.
<<<

Det kan være den får for meget benzin og drukner under start forsøget ???

Har du et benzin filter på inden karburatoren ?, hvis der sidder snavs i nåleventilen kan den jo ikke lukke og karburatoren løber over.

Ud med tændrørene - rense dem af og juster elektrodeafstanden / monter igen - afmontere benzin slangen fra benzinpumpens sugeside evt. tage bundskruen ud af svømmerhuset og tørlæg karburatoren ( brandfare ! ) - lad det hele dampe af inden ny opstart.
Sprøjt lidt start gas / pronto eller hvad du nu har i karburatoren og lav et opstarts forsøg.

Hvis tændings systemet virker skal motoren så komme kortvarig til live og gå ud igen.

Mch.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #23 Dato: 07. Juni 2009 kl: 22:17:49 »
Jeg skal justere den såkaldte "Verteilerfinger", den sidder ind under fordeleren hhv. tændingen i blokken. Den er justeret forkert, den står ikke på OT når remjulet står på OT. Dertil skal jeg først købe et specialeværktøj, den såkaldte "Verteilerfingerauszieher" for at trække fingeren ud. En udgift på omtrent 60 euro, tændingen sidder forkert på.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #24 Dato: 07. Juni 2009 kl: 23:19:38 »
Hvis du kan "skyde" tændingen ind med pistol betyder en tand eller to ikke noget. I mine øjne er mærket på fordeleren "retningsgivende" for at have plads til vacuum dåsen (når du stiller tændingen ind).

Tråden er lang med mange gode råd. Har du fået kikket på dem alle?

Hinze

Mads-kaa

  • Gæst
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #25 Dato: 08. Juni 2009 kl: 08:52:07 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Jeg skal justere den såkaldte "Verteilerfinger", den sidder ind under fordeleren hhv. tændingen i blokken. Den er justeret forkert, den står ikke på OT når remjulet står på OT. Dertil skal jeg først købe et specialeværktøj, den såkaldte "Verteilerfingerauszieher" for at trække fingeren ud. En udgift på omtrent 60 euro, tændingen sidder forkert på.
Jens


Den "finger" flytter sig jo ikke af sig selv, så hvis motoren har kørt tror jeg du leder det forkerte sted. Hvis du insistere på at det er der fejlen findes, så har jeg haft god held med at hive "fingeren" ud med en magnet som den her fra biltema.

/Mads

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #26 Dato: 08. Juni 2009 kl: 13:42:39 »
Bilen har været parkeret væk i 5 år ...
Nu kommer der gang i projektet :-)

Se den her - den koster 49 euro:

Auszieher für Zündverteilerantrieb
Bestell-Nr.: 027-0515 49,90 EUR / Stück

Preis inkl. MwSt.
und zzgl. Versandkosten
 
Mit diesem Werkzeug werden Ein- und
Ausbau des Zündverteilerantriebs bei
nicht zerlegtem Motor wesentlich
erleichtert.

für Typ-1, Typ-4 und WBX-Motore
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963