Forfatter Emne: Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede  (Læst 9611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Dato: 28. August 2006 kl: 20:27:18 »
Ansporet af Jarls renoveringsforslag gik jeg i gang.

Mens Christian roder i gemmerne, pillede jeg kaliperne af reservedelsdokaen. Jeg blev nødt til at skære slangerne af (men der skulle alligevel nye til) jeg fatter ikke helt hvordan de små 10 erer og 14ere spændt mod hinanden for at holde slangen kan sidde så fast. Endnu en gang har jeg fået smadret hovedet på en skrue/møtrik med en fastnøgle.

Nu sidder jeg så fast da de to bolte der holder den mindste af de to dele i kaliperen (hvad  kalder man den) er sat på med forbandede umbraco 7. Og den nøgle har jeg ikke. Hvad er der nu galt med en god rustfri 10er eller 13er bolt *suk*

Når jeg har fået det skilt ad vil jeg børste på metallet med en stålbørste og inspicere hvordan det hele ser ud. Hvad er så næste trin?

Hvordan renser man dem? Iblødsætning i olie? Gennemblæsning med trykluft?

Derefter skal der så købes 2 nye slanger og et par nye kobberrør til nede ved kaliperen. Slangerne har howdiaudi vist men jeg kan ikke se nogen rør.. Skal man lave dem selv?

Og så kommer der nye gummipakninger.. dem kan jeg ikke lige finde, har Meca mon et sæt? Og hvad hedder det? (Det kommer vel også an på hvilken kaliper det er)

Så er der selve stemplet, er ikke kommet ind til det endnu, kan det skiftes hvis det bliver nødvendigt? Uden en presser eller andet specialværkøj?

Nå.. jeg vil skure negle og gå i tænkeboks med "So Wirds gemacht"
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #1 Dato: 28. August 2006 kl: 22:06:16 »
Først og fremmest skal du sikre dig, at luftskruerne kan løsnes. Når det er gjort, så lukker du dem igen. Så skal stemplerne ud. Sidder de uhjælpeligt fast? Måske. De skal ud. Kan du tage dem med en stor tang, så er det fint. Ellers skal du  igang med en farlig operation. Du sætter trykluft på, der hvor der normalt kommer bremsevæske ind. Pas på!!! Stemplerne kommer ud som et projektil og de kan slå enormt hårdt. Jeg plejer at "skyde" dem ud i mod en rulle glasuld eller lign., der kan tage kraften af dem. Når stemplerne er ude, så skal der renses. "Cylinderen" renser du f.eks med ståluld og vandslibepapir. Det er jo ikke meningen, at der skal tages gods af, men gammelt ir og snask skal fjernes. Tag gummiringen ud af cylinderen og rens godt af i dens udfræsning. Kig nu kritisk på stemplet. Er der rust og brud på forkromningen? Hvis ja, er det bedst at finde nye stempler, men hvis det er småting kan du polere det væk. Nu skal du bruge et rep. kit til den eksakte calibertype. Jeg har før fået de hos Meca i Viborg, men de findes mange steder. VW bruger typisk enten ATE eller Girling bremsere. Jeg er ikke så kendt med Syncro, men til de alm. er der både flydende (1 stempel) og faste (2 stempler) i spil. Hvis du har flydende calibre, skal du også checke "flydemekanismen" - det, der gør at selve calibren kan flytte sig fra side til side. Den bevægelse skal kunne gøres med håndkraft. Når du så har det rigtige rep. kit og alle dele er hysterisk rene lægger du den nye gummiring ind i cylinderen, og sætter den nye støvkappe på stemplet. Så smører du med en anelse siliconefedt (altid siliconefedt, når der er kontakt med gummi) og presser stemplet ind igen og fastgør støvkappen i dens spor. Så skal der bare nye luftskruer i, og så er det som en ny caliber. Ny bremsevæske og udluftning over det hele, så ruller det igen.

Det er et halvtræls job, men tilgengæld koster en nyrenoveret caliber kassen og så er det jo som bekendt sjovere selv at lave det. Held og lykke med projektet - du kan jo lige lægge et billede af dine rynkede "bremsevæskefingre" ind, når du er færdig :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #2 Dato: 28. August 2006 kl: 22:52:27 »
Jow tak..  Jeg starter med at skille lortet ad.. De er ret rustne og alt sidder fast på dem.

Der sidder et VAG logo på demher og de ligner ikke dem fra Grünehild. den defekte på hende har et tydeligt Girling logo. Er der nogen kvali forskel på 1 og 2 stempels? Styrke? Anything?

Det lille stykke kobberrør nede før bremseslangen, er det med i et rep-sæt eller hvor finder man det? Det kan være jeg skal tage hele cylinderen med ned til en Meca mand.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #3 Dato: 29. August 2006 kl: 08:32:37 »
Jeg tror, at det er religion. Jeg foretrækker selv dem med 1 stempel. Jeg synes de er mindre tilbøjelige til at gro fast.

Det lille kobberrør laver du selv. Du kan købe en rulle kobberrør, et kraveværktøj og en flok omløbere (til VW M10x1), så kan du lave bremserør til dig selv og kommende generationer :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #4 Dato: 29. August 2006 kl: 10:20:36 »
ok..  kraveværktøj, hvor købes det? Og hvad hedder det?

Kan det hele fåes ved Meca?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #5 Dato: 29. August 2006 kl: 16:01:04 »
prøv lige at tjekke biltema
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #6 Dato: 29. August 2006 kl: 17:53:43 »
Var i MECA og betale 47 kr for en skide umbraco nr 7. (Åbenbart ikke en standard størrelse)

De havde kraveværktøjer til 595 og 1800 kr.. noget konisk skruetjuej og en blok med huller til rør i forskellige tykkelser. Er det en god investering og kan det også bruges til f.eks at lave det famøse turborør med?

Pakningssættet til stemplet kostede 67kr så det er overkommeligt.. Men nu skal jeg lige være HELT sikker på om det er ATE eller LUCas..

Nu skal de ihvertfald skilles ad og så ser vi...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #7 Dato: 29. August 2006 kl: 18:56:44 »
Jeg har også brugt Biltemas i nogle år. Det gør et udemærket job. Jeg tror ikke, at det er let at bruge til turborøret - dels bruger man jo et temmelig tykvægget hydraulikrør der og dels er stål ikke sådan lige at lave krave på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #8 Dato: 30. August 2006 kl: 00:40:20 »
Nå.. så er de skilt ad.. sikke noget..

Jeg er stor tilhænger af at samle ting med kobberfedt og gi skruehoveder fedt eller en anden slags beskyttelse hvis de sidder udsat.

Er det nogen grund til ikke at bruge kobberfedt på bremser?

Ihvertfald har jeg nu lært at skille denher slags kaliper ad. Tippet med trykluft var genialt og ikke så farligt da der på denne model kaliper sad nogle stop dimser der stoppede stemplet da det farede ud. Stemplerne ser meget hærgede ud i den nederste del af trykfladen somom der har været stort tryk på mange gange så  jeg tvivler på de kan bruges igen. Der er ellers ingen grater i hverken huset eller på stemplet der hvor de skal glide. Gliderpindene var ligeså ganske fine at se på.

MEN den ene udluftningsskrue var ikke til at få af.. den knækkede og selv med forstærkning af en hård skrue inden i kunne den ikke komme af med rørtang. Jeg har nu boret så langt ud jeg tør og den sidder stadig fast og nægter at blive kradset ud af gevindet. Sikke noget møg.. Man skulle tro den var blevet limet fast. Et styks ubrugelig kaliper.. Nogen staldtips?? (udover altid at bruge kobberfedt når man selv sætter skruer i)

Næste problem er bremseslangerne og kobberrøret. Er det korrekt at man har en 14nøgle på den ene slangestuds og en 10er ned mod kobberrøret og så er det "bare" at kontraskrue? Den samme nisse der har limet luftskruen fast i kaliperen har åbenbart også været i gang med aralditten på deher rør. Jeg er vældigt nervøs for at komme til at vride og dreje bremserørene når jeg prøver at lægge kræfter i, med efterfølgende svage eller utætte rør til følge. Og jeg gider sku ikke skifte bremserør helt op til hovedcylinderen bare for at skifte kaliper.. Hvad gør en "pro"??

Jeg vil gå op og falde bevidstløs om i kanen.. i morgen skal jeg ud og hente min 1,9 TD og DEN bliver samlet med kobberfedt OVERALT  :evil:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #9 Dato: 30. August 2006 kl: 08:06:12 »
Advarsel mod kobberfedt. !!

Da jeg lige havde lært dette udemærkede produkt at kende, skulle alt smøres ind.

Udover at politiet stoppede mig for røgslør.
Måtte jeg tre uger senere renovere de samme bremser, al gummi var ødelagt af kobberfedt. Det var mørt, og porøst.

Der findes vist en masse fedttyper, kender dem ikke men kobberfedt er bedst til stål/stål. ikke alu og gummi.

KHS
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #10 Dato: 30. August 2006 kl: 10:17:24 »
Det lyder helt fornuftigt. Kobberfedt til gevind og skruer og silikonefedt til gummi.

Hvorfor ikke kobberfedt på alu? Der kan måske bare bruge alm fedt?

Nåmen.. hvis der er nogen der har et par adskilte kalipere liggende så er det som det ser ud lige nu noget jeg godt vil gi et par hundrede for.

Er der ikke nogen der har erfaringer med at skille bremseslanger ad? Hvordan faen gør man ? Hvorn undgår man at smadre rørene?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #11 Dato: 30. August 2006 kl: 10:24:31 »
hej hej med jer..

ja der er noget bestemt fedt til bremser der hedder sileconefedt det er til stempler og gummi

og husk ikke at smøre kobber fedt på anlægs fladen på navet da du ikke kan smøre et 100 % jævnt lag på og der af når du bremser bliver kobbet varmt og udvider sig og det gør det så ikke enst over det hele og du vil opleve at dine skiver er skæve

Mvh Flemming  :lol:

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #12 Dato: 30. August 2006 kl: 10:54:26 »
Biltema sælger en 7mm unbrakonøgle til 25 kr.
har du ikke den store biltemabibel?
værktøj til dobbeltkoning 250 kr.

mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #13 Dato: 30. August 2006 kl: 11:11:50 »
Citat fra: "Djursland"

og husk ikke at smøre kobber fedt på anlægs fladen på navet da du ikke kan smøre et 100 % jævnt lag på og der af når du bremser bliver kobbet varmt og udvider sig og det gør det så ikke enst over det hele og du vil opleve at dine skiver er skæve
Mvh Flemming  :lol:


Den tror jeg du må længere ud på landet med... (nååå nej, det kan jo ikke lade sig gøre :roll: )

Jeg tror simpelthen ikke på kobberfedt kan være skyld i en skive bliver skæv  :shock:
Det my tynde lag kan sku' ikke gøre nogen skade !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #14 Dato: 30. August 2006 kl: 13:00:13 »
POP.. ud kom det træge stempel og nu pudser jeg lidt på graterne..

Man sku da for hulen ku få nogle luftskruer af titanium ..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012