metalisering (trykblæsning) er ikke noget man selv gør , men får gjort ved en proff , der er en del
sandblæserer der har et sådan anlæg , det foregår under højt luft tryk hvor noget der ligner en svejsetråd , i zinkholdigt metal kører ind i en sprøjtepistol og under højt tryk og varme bliver slået i micro små stykker, disse små stykker bliver så varme at det nærmest opnår en flydende konsistens , og bliver så blæst mod metallet hvor de så nærmest smeltet sig fast i metallet , og her er det så det høje koncentrat af
zink der sørger for at holde rusten væk, grunden til det ikke ruster her er så at det er smeltet fast i metallet , og holder fremtidig iltning af metallet ude , men man kan ikke male oven på det pga afdampning fra zinken med alm maling som grunder - og her er det vigtigt at man grundmaler med den rigtige grunder for at lukke afdamningen inde , her bruger jeg feks epoxy grunder , som skulle være
godt til formålet , men der kan være stor forskel på metaliseeringen , nogen laver det i grove korn og
andre i fine , til biler og tyndplade foretrækkes normalt den meget fine overflade , men som med alt andet rustbeskyttelse kan man ikke komme HELT ind i sprækken man behandler og er det sprøjtet
er det svært eller næsten umuligt at svejse i efterfølgende uden at man sliber dybt ned i pladen først ,
så det bør ikke anvendes overalt , men kun de steder der er ekstremt udsat , og som evt senerer kan udskiftes , men er det ordentligt lavet kan de holde rust væk i mange år , i bund og grund her det samme effekt som varmgalvanisering , men varmgalv kan jo ikke bruges fordi det skal dyppes i et kar
og under mere varme end den tynde plade har godt af..
det er bedre end mange andre zink produkter fordi det bliver brændt fast i overfladen , og ikke bare lagt uden på som de fleste andre zink produkter gør...
det var denne forklaring jeg fik af min sandblæser , håber i forstår pricippet i det nogenlunde...
http://fynskefarver.dk/images/metalisering.jpgham jeg har brugt er desværre gået på pension og anlægget er solgt , så
jeg er selv i samme situation som jer at jeg skal finde en ny , men det
er vel bare at ringe rundt til de omkringliggende samdblæser firmaer og høre dem om der er nogen der har et sådant anlæg.
grunde til at jeg ofrer sådan noget fint og forholdvis dyrt noget inden jeg
får malet en bil , er at jeg er blevet træt af at at det er så pisse dyrt
at få malet en bil , så vil gerne ha at lakken holder lidt længerer end et par år , så selvom det er dyrt , er der stadig penge sparet på sigt.
men har som nævnt ikke testet det på en T3 endnu , kun på de ældre
busser og her har jeg ikke set at rusten har vundet kampen , selv efter
mange år. det er et problem vw altid har haft og desværre nok stadig har , da jeg har set små bobler på selv en T5er , men det er dog værst
på en T3er desværre.
især ved samlingen til bagskærmen og baghjørnet , og til samlingen
ved frontpladen neden under og ovenover forlygterne.
kan sandblæsningen ikke tage rusten dybt nok , så prøv evt at afsyre samlingerne med fosfatsyre , men langvarig og farlig proces....
ikke noget jeg tør anbefale med mindre bilen er strippet totalt for alt.
det æder ALT med undtagelse af sundt metal.