Efter min bedste overbevisning kan en 1Y ikke skubbe sådan et fartøj med 130-140 som marchhastighed. 110-120 er efter min opfattelse det realistiske niveau. Med AAZ kan du muligvis lægge 5-10 oveni, men turboens primære force er ikke topfart, men moment.
1Y'eren skal nok håndtere den høje gearing, men det bliver ikke med formel1-accelerationer.
Om du vil have turbo på eller ej er selvf. et temperamentsspørgsmål - der kan være fornuftige argumenter for begge dele. Selv er jeg - som bekendt - ikke i tvivl. Vores gamle kasser har tilstrækkeligt mange fejlkilder iboende. Jeg har ikke brug for ekstra. Se på køreturen som en del af ferien. Jeg sætter mig med kæmpefornøjelse bag rattet velvidende, at der er masse af skønne timer bag rattet på vej til målet. Ned af den tyske autobahn går det støt med godt 100 km/h, og jeg har tid og ro til at snakke med ungerne og klappe konen på låret og samtidig kigge medlidende ned på de stressede stakler i tændstikæskerne, som med fråde om munden halser af sted for at komme først til livets afslutning. Er det ikke essensen af at holde ferie i en T3?