Forfatter Emne: Motorolie  (Læst 2979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Motorolie
« Dato: 12. Marts 2010 kl: 15:13:57 »
Den lokale landbrugsmaskinepusher kører tilbud på Q8 T-750 15w40, til 17,50 literen ved en 1/4 tromle. Er der nogle indvendinger imod at lade dieselmaskinerne slævre i det? Kan ikke se en vw norm på databladet
http://service.q8.dk/productservice-pdf/T750.pdf men det er jo nok fordi at vw ikke laver så mange landbrugsmaskiner.

Hvem er for og hvem er imod?

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Motorolie
« Svar #1 Dato: 12. Marts 2010 kl: 16:53:52 »
Den kan du roligt hælde på - læg dog lige mærke til evt olieforbrug, da olien er godkendt til forlængede skifteintervaller og dermed har mere aktive selvrensende additiver. Det kan godt løsne lidt gammel "gums" rundtom i smøresystemet ...

I de gode gamle dage (!) brugte man netop denne type dieselmotorolie med højt indhold af additiver til at "afslamme" også benzinmotorer...

Så - jeg er for..... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

LJensen

  • Gæst
Motorolie
« Svar #2 Dato: 12. Marts 2010 kl: 17:41:48 »
Jeg er også for...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Motorolie
« Svar #3 Dato: 13. Marts 2010 kl: 09:32:13 »
Det lyder fint Peter.. bare på med det..

Jeg kører selv på Lidls 15w/40. Og skulle den ikke rense så meget som andre.. så får den (OM617) en olierens for hver 3 olieskift ca.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Motorolie
« Svar #4 Dato: 13. Marts 2010 kl: 09:43:04 »
Ikke ind i en JX ... TURBO
50.500 Norm ... og intervaller alle 7.500 km ...

Ellers er 15W40 med MILNorm en fin olie til sugediesel og normale gamle motorer
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Motorolie
« Svar #5 Dato: 14. Marts 2010 kl: 10:37:55 »
Det forstår jeg ikke helt Jens. Mener du at det ikke kan bruge i JX maskiner?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motorolie
« Svar #6 Dato: 14. Marts 2010 kl: 10:45:26 »
Peter, din olie opfylder CI-4. Det er way beyond, hvad man kunne forestille sig i Hannover i 80'erne. VW 50.500 ligger på niveau med CD-CE - dagens standart anno 1985. Kør du roligt på din fine olie - den er vildt overkvalificeret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Motorolie
« Svar #7 Dato: 14. Marts 2010 kl: 12:52:04 »
Det var også det jeg regnede med. Nutidige landbrugsmaskiner er blevet noget mere avanceret en den gode gamle MF35 benzin, der holder oppe i hallen. Men stålkvaliteten var en helt anden dengang, traktoren er 50+år og jeg har endnu tilgode at finde en bolt/møtrik der er rustet så meget sammen at det ikke uden videre kunne skilles af.
Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.