Forfatter Emne: Problemer med hovedlejer  (Læst 2131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Problemer med hovedlejer
« Dato: 01. Maj 2010 kl: 08:01:15 »
Jeg er ved at skifte hovedlejer på konens bus (efter hun kørte hjem fra bilka uden olietryk, citat: Bare man skruer godt op for musikken, kan man næsten ikke høre buzzeren).

Men nu har jeg det problem at når jeg momentspænder overfald nr. 5, så kan jeg ikke tørne krumtappen. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
Når de 4 andre er spændt drejer den så trægt rundt som jeg vil forvente når man har sat nye lejer i, men når nr 5 er spændt er jeg ved at rykke hovedet af tandremsbolten, uden at krumbassen giver sig.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

cj54

  • Gæst
Problemer med hovedlejer
« Svar #1 Dato: 01. Maj 2010 kl: 08:17:20 »
:roll:

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Problemer med hovedlejer
« Svar #2 Dato: 01. Maj 2010 kl: 08:32:55 »
Citat fra: "4X4"


Men nu har jeg det problem at når jeg momentspænder overfald nr. 5, så kan jeg ikke tørne krumtappen. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
Når de 4 andre er spændt drejer den så trægt rundt som jeg vil forvente når man har sat nye lejer i, men når nr 5 er spændt er jeg ved at rykke hovedet af tandremsbolten, uden at krumbassen giver sig.


En meget interessant problemstilling, for jeg forstår ikke rigtig hvordan
krumtapaksler og knastaksler kan byttes rundt mellem motorer.

Min intuition siger mig at de næsten altid må sidde for stramt eller for løst et eller andet
sted.
Jeg har svært ved at forestille mig at man kan lave den slags med så stor nøjagtighed at de kan byttes rundt. Særlig ikke efter at der har været slid.

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Problemer med hovedlejer
« Svar #3 Dato: 01. Maj 2010 kl: 08:40:42 »
Dine lejer passer ikke. Krumtappen må ikke være stram at dreje rundt. Den skal jo stadig kører på en oliefilm. Gør den ikke
 det kan du skifte krumtap og lejer inden længe igen. Jeg kan ikke huske om overfaldene kan vendes forkert. Kan de det vil
 lejerne også klemme.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Problemer med hovedlejer
« Svar #4 Dato: 01. Maj 2010 kl: 09:16:00 »
Krumtapper er lavet med så lille tolerance, at de fint kan byttes rundt mellem motorer. Jeg tror også, at lejerne passer. Det efterlader nogle af de klassiske fejlkilder:

1) er anlægsfladen for lejet gjort så ren, at man kan spejle sin numse i den?
2) er lejeoverfalden krympet? - Se tråd om motorblokke og overfald, der krymper.
3) vender overfaldet forkert?
4) sidder pasnæsen (den lille tap på lejets kant) korrekt i udsparingen?
5) er der byttet rundt på hovedlejeoverfaldene?

Har du stadig det gamle leje? Kan du identifcere 5'eren? Hvordan ser det ud? Kan man se ind til kobberbelægningen?

Krumtappen skal sidde, så man kan dreje den med fingrene - maximalt med en lille skraldenøgle.

Nå - anyhu - du har mit nr., hvis det skulle være
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!