Forfatter Emne: Planteolie i VW-dieselmotor  (Læst 15447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gulf

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Dato: 05. September 2005 kl: 22:55:04 »
Hej Alle,

Djursland og jeg er blevet enige om, at det er ved at være tid til en tråd om planteoliedrift i dieselmotorer, da 1,6D/TD'eren (og evt andre hybrider) er velegnet og gennemprøvet til dette formål.

Jeg prøver at starte et sted hvor de fleste kan være med: En VW-forkammer-diesel kan forholdvis enkelt ombygges til at kunne køre på planteolie: Det drejer sig i hovedtræk om at:

#Montere andre dieseldyser med højere åbningstryk, for at kunne koldstarte motoren på det noget mindre tændvillige planteolie.

#Forvarme brændstoffet før dieselpumpen, så det bliver tyndflydende og derfor smører pumpen bedre, samt forstøves bedre i dyserne.

#Montere en tykkere sugeledning fra tanken, så pumpen lettere kan suge det tykkere olie frem.

#Evt. udskifte gløderør og ændre glødetiden.

#Stille "Vörderbeginn" (instillingen af dieselpumpens sprøjtetidspunkt ift. krumtappen) en anelse tidligere. Beklager jeg kan ikke huske det danske ord...

#Skaffe noget planteolie filtreret til 3 my.

#Noget jeg sikkert har glemt.  :?:

Jeg håber I andre vil bidrage med egne erfaringer, beretninger om ombygninger, måder at skaffe brændstof osv. "Djursland" og "Jarl Paulsen", jeg har på fornemmelsen I har noget at bidrage med :D .
Jarl: vil du ikke bringe din kæmpe artikel, jeg bl.a. har set på folkecentrets hjemmeside. Den er ret god/informativ.

Der kan findes meget mere dansk-debat om dette emne på rapsbil . dk, men derfor kan vi da godt starte en "VW-diesel"-debat her.

Jeg selv er halvt igennem en ombygning af en 1,6D. Her har jeg nye uorginale dyser nr: #297 med 160bars åbningstryk, en 160W elektrisk filtervarmer (Bosch), samt opvarmning af brændstoffet med kølevand gennem en VW-oliekøler. Desuden vel jeg montere 10mm ID sugeslange fra tanken i stedet for den org. 8mm YD.
Mit brændstoffilter ender med at se således ud:




Det skal understreges, at jeg endnu ikke ved om denne ombygning er tilstrækkeligt til det danske klima.

Jeg synes vi i denne tråd skal holde os væk fra det politiske angående alternative brændstoffer.

Med Venlig Hilsen (G)Ulf

Djursland

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #1 Dato: 06. September 2005 kl: 00:13:44 »
hej med jer..

ja det må være tiden til at tage det emne op med de priser på brændstof vi har nu..  og pga miljøet

jeg er selv igang med at studere hvad der skal til for at det kommer til at køre problem frit om vinteren.. i min 1,6 TD. lige nu har jeg en dunk rapsolie i min fryser for at se om det bliver ved være flydene ved - 18 gr. og det ser det ud til at være..

grunden til at jeg vil køre på rapsolie er dels pga miljøet og den dyre diesel. jeg bor på landet og har tilgang til rapsfrø så hvad vil være mere nærliggene end jeg selv laver mit rapsolie. det krever en raps presser og nogle tanke lidt pumper slanger og et filter. det kan gøres for omkring 20,000  for sån et anlæg og det bliver filtreret til 1 my. rapsolie som motor brændstof krever det er filteret til højst 3 my  så skulle det være på plads  så mangler vi "bare" at lave motoren om

der er forsklige måder at gøre det på. jeg har valgt at jeg vil købe et færdig kit ved et tysk firma der hedder elsbett der ved hvad de har med at gøre for der er mange der har prøvet at lave noget selv og de må konstatere at det ikke er biliger eller bedre.. det koster ca 6.000 kr for sån et kit og det er dyrt tænker nogle. men man skal tanke ca 11 gange før det er tjent hjem og det er ikke så vildt synes jeg..

jeg vil lave en tank i min doka i det lille lastrum under ladet og køre en varme spiral igemmen den og varme den op med et fyr som også varmer min motor op så motoren er varm og vil starte lettere. der skal også en forvarmer på når bilen er i drift og fyret er slukket pga. at det skulle gerne være lige så tyndt som dieselolie når det kommer ind i motoren og det er da en god ide med en oliekøler som bliver til en olievarmer når den køre. jeg mener at der også er et andet brændstof filter med i det kit fra elsbett.. og andre dyser som de ikke vil ud med hvad er for nogle. en el forvarmer + div slanger og dimser  og jeg skal så også ha lavet nye og tykkere slanger fra tanken og til filteret og derfra til motoren.. jeg er ved at læse om biodiesel som man også kan lave og hælde i sin tank uden at lave motoren om men det æder gummi sååååå det er ikke mig.. brugt friture olie kan man godt bruge men det SKAL renses først for fosfor døde fisk kylinger osv. men det øgelægger motoren inden man har brugt 40 liter hvis det IKKE bliver renset såååå det er heller ikke mig. midt i alt det her har jeg lært en at kende her på djursland der kender dem i elsbett og han er ved at undersøge nogle ting for mig nu.. så det er der jeg står lige nu.. men mere om den sag senere.

ps. man kan stadig køre på diesel efter den er lavet om til rapsolie.

jeg glæder mig til at høre om der er andre der er i gang med noget eller har tænkt på det...

Mvh Flemming   :lol:

Djursland

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #2 Dato: 06. September 2005 kl: 10:14:29 »
hej med jer..

i er nogle snyder jer 2.. Gulf og jarl..  :D  i er jo aktive inde på rapsbil.dk i stor grad men det er jo godt nok.. lad os bare køre den her inde med at lave sin bil om til rapsolie. det er lidt spændene synes jeg..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #3 Dato: 06. September 2005 kl: 16:46:49 »
Først indgangsbønnen: Hvis man ikke er fortrolig med at skrue i diesel, eller hvis man ønsker garanti på alt, hvad man laver, så hold fingrene væk. Samtidig gør jeg opmærksom på, at der skal betales mineralolieafgift hvis man erstatter mineralolie med et andet produkt. Man har selv ansvaret for at orientere Told-Skat. Jeg fralægger mig ethvert ansvar for skader eller anden ulempe opstået ved brugen af nedenfor beskrevne konvertering!

Så er det på plads, så kan vi godt finde den venlige tone frem igen :D

Rapsolien skal fra tanke til motoren. Den er i kold tilstand meget tyktflydende og kræver derfor tykke slanger:


Dernæst skal den gennem filteret og derfor varmer vi den vha. kølevand fra varmeapparatkredsen. Samtidig medvirker denne opvarmning til at pumpen bedre kan håndtere rapsolien og fortsat regulere på en forsvarlig måde. Adaptoren til den ekstra varmeveksler kan kan købes hos www.monopoel.de


Det varme kølevand tages som sagt fra varmeapparatkredsen f.eks. sådan:


Og det skal jo tilbage igen:


Planteolien går ind i pumpen (som sikkert hurtigt bliver utæt, men kan tætnes vha. et pakningssæt fra www.dieselsend.de) og videre ud i dyserne. Det er specielle forstråledyser som kan købes samme sted.




Da planteolien har højere viskositet end diesel, kan der opstå stort overtryk i lækoliesystemet. Det kan afhjælpes sådan:


Glødetiden kan forlænges ved at anbringe en modstand mellem sensoren og kablet til gløderelæet. Man kan også modificere selve relæet og endelig kan man købe et tilpasset relæ hos www.dieselsend.de. Her findes der også længere gløderør. Jeg har endnu ikke haft brug for at gøre en masse ved det. I kolde tider trækker jeg simpelthen kablet af - så får jeg maksimal glødetid.


Indsprøjtningstidspunktet & mængden indgår i en dynamisk ligning med dyseåbningstrykket. På jævnt dansk vil det sige, at man er på herrens mark og må bruge ører og øjne. Jeg har Förderbeginn på 0,97 og den har fået 3/4 omdr på mængdeskruen.

Også lige en advarsel: Mange omdr. ved kold pumpe = pumpedød! Den mister smøringen (pga. den højere viskositet kan planteolien ikke komme ordentligt ind i smørespalten ved højtryksstemplet) Mao. ikke over 2500 omdr, før pumpen er varm!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #4 Dato: 06. September 2005 kl: 19:20:46 »
Citér
Ku det tænkes at man også på VW dysen selv kan justere dem manuelt vha. et manometer og passende schims..


Yes! Det er sådan vi gør :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #5 Dato: 22. September 2005 kl: 23:10:40 »
Hej
Spørgsmål til landbo-ungdommen. Hvor meget olie kan én hektar raps producere på årsbasis?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #6 Dato: 22. September 2005 kl: 23:25:08 »
hej med dig jønne..

uden at vide det helt precist har jeg læst mig til at det giver til ca 15000 km kørsel.. om det er rigtig ved jeg ikke.. men jeg køber bare de kg raps jeg skal bruge og presser det til olie når jeg engang får en presser og betaler mineralolie afgift a det jeg bruger til at køre på...  8) ..hvis du har 3 kg rapsfrø bliver der 2 kg rapskager/piller og 1 kg olie= 1,1 L ... rapsfrø koster ca 1,5 til 1,7 kr pr kg...

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2005 kl: 19:40:28 »
For lige at puste liv i planteolien igen:

Kan man køre delvist på planteolie i en gemen, uombygget diesel / turbodiesel. Hvis ja hvor meget kan man fortynde dieselolien?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #8 Dato: 30. Oktober 2005 kl: 20:24:18 »
Hvis motoren i øvrigt er ok - god kompression, gode dyser, veljusteret, så går det an at blande. Om sommeren op til 60-70% om vinteren det halve - afhængig af temp.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #9 Dato: 31. Oktober 2005 kl: 16:18:46 »
Citat fra: "gulf"
Jeg selv er halvt igennem en ombygning af en 1,6D. Her har jeg nye uorginale dyser nr: #297 med 160bars åbningstryk, en 160W elektrisk filtervarmer (Bosch), samt opvarmning af brændstoffet med kølevand gennem en VW-oliekøler. Desuden vel jeg montere 10mm ID sugeslange fra tanken i stedet for den org. 8mm YD.
Mit brændstoffilter ender med at se således ud:







Jeg kan se at du bruger filter varme 160 w men det gør jarl ikke. kan den undværes eller hvad. Den filtervarmer er den til 12 eller 220 volt

Lennart

gulf

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #10 Dato: 31. Oktober 2005 kl: 16:33:40 »
Filtervarmeren er en org. Bosch, der er lavet til præcis den filterholder og som har været standard monteret i Opel Kadett. I Opelen blev den aktiveret af en bimetal-kontakt (se de to små ledninger i toppen af den), der vist skifter ved en ret lav temperatur. Omkring 0°C tror jeg. Oprindelig er det nok blot for at forhindre dieselen i at parafinere.

Den kører på 12 V, dvs. ca 1 Ohms modstand.

Man kan vel godt undvære den, hvis man kører forsigtigt til motoren (=kølevandet) bliver varm (det skal man nu også alligevel). Men mon ikke Jarl kan svare bedre på det?

Mvh, Ulf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #11 Dato: 31. Oktober 2005 kl: 17:20:07 »
Om den er nødvendig ved jeg ikke. Jeg kan kun tale på baggrund af mine egne erfaringer. De viser i hvert fald at den ikke er nødvendig i mit set-up, men der er jo mange ting, der spiller sammen - bl.a. slangetykkelser, filterets "tilstoppethed" mm. Varmeveksleren har en ydelse på ca. 2 kW, og den virker hurtigt. I koldstartsfasen skal man alligevel køre med let fod (=lavt dieselforbrug). Derfor er behovet for dieselgennemstrømning ikke så stort de første par min. Jeg tror, at du skal prøve dig frem i dit eget koncept for at se, om det er nødvendigt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #12 Dato: 02. November 2005 kl: 09:17:55 »
At brænde hydraulik-olie af i en dieselmotor.... hmmm du er vist en rigtig øko-flipper Julle  :shock:

Ryger den ikke ret meget?

Der er sikkert aldrig nogen der har forsøgt at måle emmisioner fra en hydraulikoliedrevet motor, men jeg kan næppe tro, der kommer noget specielt sundt ud af sådan en... Det svarer vel til en slags heavy-fuel iblandet nogle additiver, som man så brænder af på land i stedet for på vand....


Mvh. gUlf

gulf

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #13 Dato: 02. November 2005 kl: 12:08:54 »
Citat fra: "Julle"
...Men den går faktisk meget meget blødt på det...
.


Ok, motoren går faktisk også markant blødere på planteolie (og på blandinger med diesel). Eller dvs. når den er varm går den blødere. Når den er kold..... fristes jeg næsten til at sige, at den kører hårdere...

Jeg tror det har noget at gøre med flammehastigheden er lavere for planteolie (og til syneladende også for hydraulikolie)


Jeg er nok selv en tand for miljø-bevidst til ville hælde andet end diesel eller planteolie i min tank. Men det er jo ikke op til min samvittighed, om du skal køre på det. Hvis du betaler mineralolieafgift af det :roll: , så er det måske ligefrem lovligt at gøre...

Nu ved jeg ikke hvilke additiver, der er tilsat hydraulikolie, men hvis det ligesom med motorolie, er nogle svovl-forbindelser, så er det nok ikke noget der udfra et luftforureningsmæssigt synspunkt er heldigt at brænde af, hvis man ikke har et kæmpe røgrensningsanlæg.


Mvh. gUlf

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #14 Dato: 10. November 2005 kl: 00:35:43 »
her er en lille liste på nogle forhandlere af raps olie for dem der ikke vil presse den selv. et par stykker kan også levere det.

http://www.rapsoliefyr.dk/

PS. har ingen økonomisk interresse i siden. fandt den bare i min søgen på raps information