Forfatter Emne: Underlig opførsel  (Læst 1694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Dato: 17. Juli 2010 kl: 23:04:56 »
På vores ferietur til Rhinen, oplevede jeg nogle underlige stunts af min JX motor/turbo og kobling(dog i 35-38 graders varme)..??
Efter de ca 1000 km nonstop kørsel derned sku vi af motorvejen og igennem nogle små byer og bakker..
Ved et Tkryds gik koblinge bare i bund, dog med tryk, men ikke nok til gearskifte, så vi listede gennem de næste par byer ca 30 km på udkig efter et værksted. Da vi så et, var vi kommet forbi og sku vende rundt for, at komme tilbage, og så virkede koblingen igen..??
Mekanikeren ku ikke finde noget og koblingen har virket fint siden.., ca 2000 km..
3 timer senere sku vi op ad en smal og snoet vej.., og efter ca 1 km tabte motoren ligesom trækkraften( turbofløjt og "skuddet" forsvandt), da vi kom til en rasteplads holdt jeg ind og konstaterede, at røg og varme væltede ud af venstre "gælle"..
Efter afkøling og da det var fredag eftermiddag kl 14.30, med udsigt til 60 timersstop til mandag morgen ved et værksted, besluttede vi, at luske hjemad igen.., tjekkede olie og vand for hver ca 20 km og heldigvis intet forbrug.. Vel ankommet til DK, uden problemer, men stadig uden trækkraft, sov vi i padborg..Ny dag med høj varme og ingen træk.. Næste dag var temp faldet til 25 grader og så kørte bilen fint igen..??
Og så til det mest mærkelige.., da bilen ikke ku trække kørte den 15,5- 16,6 km pr liter, men da trækkraften kom tilbage faldt det også til det normale ca 14,5 km pr liter..
Olie og vandtemp har været konstant, olie ca 93-97 grader og vand lige under den røde lampe, alle 3000 km og ligemeget udetemp.
 
Nu har jeg aldrig oplevet en bil, der rep sig selv, så nogle bud på symtomerne, udover høj udetemp..???
Og kan den højere km pr liter skyldes, at man kører uden lys i tyskland..??
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Mølle

  • Gæst
Underlig opførsel
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2010 kl: 23:19:18 »
Jeg gætter på at din manglende trækkraft skyldes at westgaten står åben. Så kører motoren som en sauger... dvs. maks 50 hk. Til gængæld åbner LDA dåsen ikke for 10 % ekstra brændstofindsprøjtning når motoren belastes... det kunne være forklaringen på den lave effekt og bedre økonomi...???

Det med koblingen lyder noget mere mærkeligt... er der det bremsevæske i beholderen, som der skal være???? hvis ikke, så kan der være en luftbobbel i fødeslangen til koblings-hovedcylinderen, som står og pulserer ind og ud så der nogengange er luft i systemet og nogen gange ikke?? det er dog et vildt gæt....

hilsen Mølle

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #2 Dato: 17. Juli 2010 kl: 23:35:34 »
Westgaten, hvad og hvor sidder den ..??
Tror måske, at noget er smeltet ved turboen, da det var der røgen og lugten kom fra, men forstår ikke, hvorfor bilen kører perfekt under 25 graders udetemp..??
Koblingsvæsken står ved samlingen på beholderen, ca halvfuldt..??
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #3 Dato: 17. Juli 2010 kl: 23:39:15 »
Hej Nels,

Her kan du læse lidt om wastegate:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-2050-highlight-wastegate.html

Har du kigget nede omkring turboen, og set om der er noget som er smeltet?

Bremsevæsken (koblingsvæske og bremsevæske i samme beholder) skal gerne stå lidt højere end samlingen. Der er et max-mærke på højre del af væskebeholderen.
Mener at det er DOT4 bremsevæske der skal hældes på. Pas på når du gør det, det æder maling og elektriske forbindelser.

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #4 Dato: 17. Juli 2010 kl: 23:54:31 »
Ok, takker for info, vil have skilt det ad og få tjekket div slanger for revner..
Ku ikke se noget max mærke på beholderen, men så må den jo hellere lige få en sjat bremsevædske mere..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2010 kl: 00:04:10 »
Hej Nels,

Da koblingen "stod af", var der stadig masser af bremse-tryk?
Hvis det var sådan det var, så skal du ikke være så bekymret, så tror jeg at Mølles teori om luft i slangen til koblingen passer spot.on.
Start med at luft koblingen ud nede ved slavecylinderen (pas GODT på udluftningsskruen, nænsom, nænsom varsom, så går det nok).

Prøv at kig ved turboen efter smeltede ting, sådanen turbo kan godt blive tæt på rødglødende hvis den har det rigtig varmt (uden det gør noget), men det kan koste på garn og lignende i nærheden (eller sågar nærliggende pava).

Det lyder ellers som en rigtig dejlig tur, og vejret har jo været genialt.



Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #6 Dato: 18. Juli 2010 kl: 00:29:58 »
Hej JJ

Ja, bremserne virkede fint, men tror jeg vil udskifte væsken, da jeg ikke ved, hvor gammel den er, har kun haft bilen i et halvt år..
Vedr turboen ku jeg ikke se eller mærke noget, men skal have det skilt ad og gjort rent, da det er noget snasket deroppe omkring, så tror
måske også det bare er noget olie snask, der er smeltet og har røget..??

Fik jo desværre ikke set Rhinen, men det gør vi bare igen en anden gang, kom dog lige forbi, Rømø, Hvide sande, Ringkøbing, Silkeborg og Ebeltoft.
Inden vi landede i Aalborg i aftes, så det endte alligevel med en kanon ferie, trods lidt "startproblemer".. :D
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #7 Dato: 18. Juli 2010 kl: 00:42:00 »
Hej Nels

Rette attitude :-)



God vind
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

tutke

  • Gæst
Underlig opførsel
« Svar #8 Dato: 18. Juli 2010 kl: 09:04:47 »
Hej Nels
Vi mistede en kobling for tre år siden, i paris. I den anledning kom Julius med denne udemærkede beskrivelse af en udluftning af koblingen:


Ja det er lidt synd at i får lige det problem i Paris, først vil jeg lige spørge om bilens bremsepedal stadig er fast og fungerer... hvis den kan sive langsomt mod gulvet under pres er det et bremserør i skal have fat i. men er det koblingen, må i finde stedet hvor den er gal før i kan komme videre og dertil skal der være væske på systemet....I skal nok forsøge at købe en liter bremsevæske og starte med at fylde noget frisk på beholderen oppe under instrumentbrædtet, så skal i om i motorrummet og kigge ned på gearkassen der ligger foran motoren..... Wink .. man kan se toppen af den såkaldte slave cylinder når man ser ned på den anden side af det skjold der sidder i forreste del af rummet (lodret plade) I fatter om en lille fastnøgle der passer på skruen der sidder ved siden af røret der går på denne slavesylinder.... Mor sætter sig bag rattet, og farmand med overarmene læner sig frem over motoren og (mens han passer på sin ryg) sikrer sig at den lille skrue er rimelig ren for rust og skidt så nøglen passer.. efter at have bedt sit fadervor et par gange forsøger han løsne den ved at placere ring-enden af nøglen (der tager på flere kanter end gaflen i den anden ende af samme nøgle) og holde den fast ved at trykke ringen med tolvkanten fast med den ene hånd og så give den et bestemt fast slag med hånden. Måske i skulle give den en skvat rustløser og vente en halv time inden i gør forsøget med at løsne den.... Hvis dette går som det skal og skruen løsner sig, skal beholderen løbende holdes rimeligt fuld oppe ved forruden af mor, mens hun langsomt træder koblingspedalen i bund 10 - 20 gange.... og når far omme bag ved, der snart har fået hold i ryggen, og desuden har løsnet skruen ca. 90 grader... ser frisk væske komme ud midt i sin stjernenøgle..... Spænder han behærsket til.... da den lille skrue ellers knækker.... altså med den kraft der kan løfte 2 - 3 liter mælk ... ikke mere tak... og så skulle koblingen kunne pumpe mere frisk suppe ud hvor den er utæt.... så hvorfor ikke ligge og kigge hvor det begynder at dryppe.... og så eventuelt forsøge at spænde en eventuel utæt samling med lidt "vold" .... bliver det tæt.....godt.... bliver det ikke tæt eller er der hul på plastrøret der går op til slavecylinderen ...find på noget ....men allerbedst..... få det repareret hos en mekaniker.

God ferie trods alt TUT

Mvh. Julius

mvh per

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #9 Dato: 18. Juli 2010 kl: 09:13:24 »
Godt instruktivt indlæg!

Citat fra: "tutke"
... altså med den kraft der kan løfte 2 - 3 liter mælk ... ikke mere tak...


Genial beskrivelse!  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Underlig opførsel
« Svar #10 Dato: 18. Juli 2010 kl: 13:29:12 »
Har oplevet noget lignende ... i den store varme på vejen til Rømø. Motoren stoppede pga. for lav omdrejning i tomgang på Rømø og det var utroligt varmt den dag... og den gik op og ned i de laveste omdrejninger. Jeg tror det må ligge i ESPen eller LDAen eller Dieselfiltereren hos min LLE JX, men jeg er ikke sikker. Den kører ellers fint i den normale dagligdag ... efter tankstop med 50 liter nye Diesel i Arrild ferieby kom jeg hjem uden problemer fra Rømø, men disse fineste upm "svingninger" i tomgangen har jeg også oplevet i min gamle Bluestar JX fra 2000 til 2007 ... det henfører jeg til varmesensible dele i dieselsystemet ... måske er der VOODOO i LDAen, varme og LDA er ikke helt kompatibel ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963