Forfatter Emne: Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.  (Læst 8246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #30 Dato: 23. December 2010 kl: 01:27:07 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Jeg har samme problem, idag tog jeg slangerne af og satte en prop i hver. Jeg ved at den ikke skal bruges i denne istid. Jeg skal en ny på. Man kan ikke reppe den gamle. Hertil morgen tap løb vandet ud.


Var der ikke engang noget oppe om dette, konklusionen var at der skulle være gennemløb i de slanger??

Kurt

jeg kan ik huske hvad det endte med, men jeg ville sætte dem sammen, da der ellers ikke er mulighed for at for luften ud!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #31 Dato: 23. December 2010 kl: 10:31:11 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "the-rabbit"

Hej igen. :)

Jeg vil meget gerne betale dig for en kontakt hvis jeg kan få dig til at sende den? - jeg er fra Skagen så der er lidt langt til alting for mig. :)


Skal det være NU, eller kan det vente, til 30-31, for der tager tøsen til Skagen og kan have den med!

Ellers koster det en god øl i porto, når engang vi mødes :wink: Og jeg skal så bruge en adresse.

VH Kurt


Det kan sagtens vente til nytår. :) - Og tak!

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #32 Dato: 23. December 2010 kl: 13:56:58 »
Så er der lidt nyheder. :)

TONY har solgt mig en sprit ny el-pumpe han havde liggende. - Den skulle gerne komme med posten imellem jul og nytår. :)

KHSalvesen og jeg har, indtil nu, en halv aftale om en kontakt som "rejser" med datteren til Skagen tæt på nytårsaften. :)

 - Hvor er det her dog et herligt sted! :) Mange tak for venligheden allesammen!

God jul.

Mvh.
Emil Hansen

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #33 Dato: 23. December 2010 kl: 18:01:20 »
*UPDATE*

Et stykke rør er monteret i stedet for el-pumpen indtil TONY's kommer. Den er tæt, og kørbar igen. :)

Men der er alligevel kommet nye problemer til. :( I dag prøvede jeg tricket med at "kortslutte" kontakten. Dog virker det ikke.
Når jeg kortslutter kontakten kan man høre den bagerste blæser går ned i tempo, og med tydelig forskel på 1, 2 og 3. . - Men blæseren foran starter ikke.

Sidder blæseren fast, eller hvad kan det skyldes? Den må jo bruge noget strøm eftersom den bagerste blæser "taber pusten" når den startes.

God jul. :)
Emil

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #34 Dato: 23. December 2010 kl: 18:53:42 »
Ja, den kan sagtens have sat sig fast. Kulden er ikke af det gode, og slet ikke hvis lejerne i blæseren er udtørrede. Så skal der noget mere knald på for, at slæbe den i gang ( og det vil du slet ikke byde de øvrige forbrugere i ledningsnettet, vel ?! ) så enten: Blæseren frakobles bilens ledningsnet og tilføres f.eks. 24 volt et øjeblik, eller du skiller den halve bil ad, og skifter blæseren.
Surt, men så`n  er det.

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #35 Dato: 23. December 2010 kl: 19:59:41 »
Citat fra: "Aran"
Ja, den kan sagtens have sat sig fast. Kulden er ikke af det gode, og slet ikke hvis lejerne i blæseren er udtørrede. Så skal der noget mere knald på for, at slæbe den i gang ( og det vil du slet ikke byde de øvrige forbrugere i ledningsnettet, vel ?! ) så enten: Blæseren frakobles bilens ledningsnet og tilføres f.eks. 24 volt et øjeblik, eller du skiller den halve bil ad, og skifter blæseren.
Surt, men så`n  er det.


Okay. :( Hvordan er er det med et 24 volts "chok"?
 - Jeg skal godt nok til at læse til Maskinmester, men jeg kan ikke overskue ledningsdiagrammet. Ved du hvor det er lettest at finde to ledninger til blæseren at tilslutte 24 volt?Og er det et lastbils batteri direkte på blæseren, eller hvad bruger man?

Danm. Gider ikke til at rykke hele bilen fra hinanden. :(

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #36 Dato: 23. December 2010 kl: 20:58:28 »
Citér
- Jeg skal godt nok til at læse til Maskinmester, men jeg kan ikke overskue ledningsdiagrammet


En mistanke jeg længe har haft om maskinmestre er hermed bekræftet  :D  :D  :D

Spøg til side
Jeg bryder mig virkeligt ikke om unødvendigt arbejde, og er der et sted en smutvej er jeg den første til at tage den. På trods af dette har livet alligevel lært mig at nogen gange er den letteste vej den tilsyneladende mest besværlige:
Køb en ny blæser, sæt en lørdag af til projektet og skil hele lortet ad. På bundlinien er det det nemmeste
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #37 Dato: 23. December 2010 kl: 21:05:19 »
Citat fra: "dokajønne"
Citér
- Jeg skal godt nok til at læse til Maskinmester, men jeg kan ikke overskue ledningsdiagrammet


En mistanke jeg længe har haft om maskinmestre er hermed bekræftet  :D  :D  :D

Spøg til side
Jeg bryder mig virkeligt ikke om unødvendigt arbejde, og er der et sted en smutvej er jeg den første til at tage den. På trods af dette har livet alligevel lært mig at nogen gange er den letteste vej den tilsyneladende mest besværlige:
Køb en ny blæser, sæt en lørdag af til projektet og skil hele lortet ad. På bundlinien er det det nemmeste


Haha! ;) Sjov, sjovt.. ;)

Jeg er jo ikke begyndt på selve uddannelsen endnu.

Men ja, du har nok ret.. Er nye blæsere til at skaffe?

Emil :)

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #38 Dato: 23. December 2010 kl: 21:32:44 »
Mu har jeg aldrig været inde bagved instrumentbrættet, så jeg har ingen idé om hvordan sådan en blæser ser ud.

Er dette den rigtige del? Eller er der en der kan komme med et tysk stikord eller endnu bedre et link? :)
http://cgi.ebay.de/Geblase-Geblasemotor-Heizungsgeblase-VW-Bus-T3-NEU-/200499320303?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2eaeb0d5ef

Mvh
Emil

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #39 Dato: 23. December 2010 kl: 22:24:34 »
Også her kan Hovwdi levere, jeg kender dog ikke kvaliteten.

http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=819215001&Group=17328

Det problematiske i udskiftningen er at denne blæser sidder inde i et større og forseglet blæserhus,
der sidder inde bag instrumentbordet som skal helt af for at komme til........  :?
En hel dags hygge skal det nok give...... håber du kan stå inde i varmen med det.
under processen skal du bare hele tiden gentage for dig selv : så så, tag det nu roligt, det bliver dejligt når den virker igen.  :lol:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #40 Dato: 23. December 2010 kl: 22:48:46 »
ÅH NEJ!!! Min lillebror lånte bussen i dag, da han tidligere på dagen flækkede bundkaret på sin Golf 4 GTI.
Da han kommer hjem, kommer han ind i stuen med gearstangen i hånden. - Den er knækket. Hold da kæft, det er ikke vores tid lige nu. :(

Jeg har været ude at se lidt på det, men da det er mørkt er det ikke lige til at gennemskue. Gearsaearstangen er knækket lige over fjæder-mekanismen som hoder gearstangen oppe (5-trins).

Hvordan får jeg stumpen af? jeg var nede under bilen for at se. Umildbart ser det ud til at vi der sidder en tværgående bolt oppe bag reservehjulet som linker gearstangen til resten af link-systemet.
 - Har jeg ret, eller hvordan får jeg stumpen op?

Jeg regner med at lave en ny gearstang på arbejdet her i juleferien. Man kan vel lave en  rustfri rundjern så den holder fremover.

Håber på en kommentar eller to.

Mvh.
En fustreret ung mand:P

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #41 Dato: 23. December 2010 kl: 22:52:57 »
Citat fra: "TONY"
Også her kan Hovwdi levere, jeg kender dog ikke kvaliteten.

http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=819215001&Group=17328

Det problematiske i udskiftningen er at denne blæser sidder inde i et større og forseglet blæserhus,
der sidder inde bag instrumentbordet som skal helt af for at komme til........  :?
En hel dags hygge skal det nok give...... håber du kan stå inde i varmen med det.
under processen skal du bare hele tiden gentage for dig selv : så så, tag det nu roligt, det bliver dejligt når den virker igen.  :lol:

Tony


Nej, jeg har ingen mulighed for at stå inde, desværre. :( så jeg regner med det bliver en lang, og ikke mindst kold dag her i ferien. :(

Når du siger at blæserhuset er forseglet, betyder det? At man skal splitte det halvt ad for at komme ind til blæsermotoren?
Jeg må bare væbne mig med lidt god tålmodighed (hvilket jeg håber at kunne finde frem), og få sagerne repereret.

Igen, mange tak for hjælpen. Der er akkurat lige dukket endnu et problem op. :(

Mvh.
Emil

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #42 Dato: 24. December 2010 kl: 00:47:56 »
Det 2-delte blæserhus er delvis smeltet/limet sammen og skal skilles ad med forsigtighed.
Der sidder også er par metalclips og holder det sammen.

Mht. gearstangen : den er sikkert knækket lige over den metalring som holder en fjeder ned mod kuglebøsningen,
ringen sidder med en lille skrue i siden, og skal af for at stumpen kan komme neden ud.

Den tværgående bolt du omtaler, skal bare skrues af for at du kan skille det ad.
Pas på ikke at miste de 2 små nylonbøsninger som sidder i den lange skiftestang, og som bolten går igennem.

Bare hold humøret oppe, det er meget lettere end problemet med blæseren.....  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #43 Dato: 24. December 2010 kl: 09:38:02 »
I backmobilen kørte jeg et helt år, hvor det var nødvendigt at give et godt dask, ovenpå instrument bordet, for at få den igang.

Heldigvis kan man ikke gøre noget galt ved at lege med ledningerne bag på kontakten, de er jo beregnet til at kortslutte inde i kontakten.

Hvis ikke du allerede har fundet backmobilens tråd om blæserudskiftning, så find den og læs den. der er det gennemgået i detaljer. Det er et pille arbejde og lidt langstrakt, men på ingen måde umuligt. Du er velkommen til at ringe, hvis du har spørgsmål.
 
Og Ja, tøsen er underettet om hun skal være kontaktpunkt:-)

VH Kurt
Kurt - 25115788

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #44 Dato: 24. December 2010 kl: 10:56:05 »
Blæsermotoren er sikkert kørt fast i lejerne. Var min også for en uges tid siden.. Operationen er ikke umulig, tog mig en søndag eftermiddag inklusiv lidt andre sysler nu instrumentbordet var ude alligevel... Det er kun noget lort hvis du ikke giver dig tid til det...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L