Forfatter Emne: død turbo efter ny toppakning  (Læst 7904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #15 Dato: 31. Maj 2011 kl: 19:28:58 »
Citat fra: "banjomin"


(Brian) Når du siger at bilen kører fint uden turbo så mener du vel at den afmonteres? Jeg er pt tvunget til at bruge bilen og jeg er lidt bange for at den kan ødelægge noget som den er nu?


Ja, jeg mener afmonterer den.

Jeg har nogle billeder af hvordan jeg gjorde sidst i denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11210-highlight-omdrejninger.html

Jeg tror nu ikke at en defekt turbo ødelægger motoren, men så meget ved jeg ikke om det.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #16 Dato: 31. Maj 2011 kl: 22:12:39 »
Har du helt styr på "Koldstartshåndtaget" Ude/Inde. Og er der reaktion på pumpen?
(Kan det være derfor jeg er 1 Cm. fra OT. Hva Jarl? Mit håndtag er ude 24/7)

På billedet er min gamle slange, og den har ikke nemt ved at holde trykket inde. Men jeg har ingen anelse om årsagen, udover det metal flex rør der sad hulter til bulter udenom, og nu er afmonteret.

Kurt
Kurt - 25115788

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #17 Dato: 31. Maj 2011 kl: 22:32:27 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Har du helt styr på "Koldstartshåndtaget" Ude/Inde. Og er der reaktion på pumpen?
(Kan det være derfor jeg er 1 Cm. fra OT. Hva Jarl? Mit håndtag er ude 24/7)
På billedet er min gamle slange, og den har ikke nemt ved at holde trykket inde. Men jeg har ingen anelse om årsagen, udover det metal flex rør der sad hulter til bulter udenom, og nu er afmonteret.
Kurt
Jeg er rimelig newbee til det her så jeg ved ikke rigtig noget om koldstartshåndtaget. Jeg har ikke overlagt pillet ved noget, kan jeg have rørt ved den da jeg skiftede toppakningen? Hvor finder jeg den lille frækkert og skal håndtaget altid være ude?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #18 Dato: 31. Maj 2011 kl: 23:25:18 »
Egentligt skal håndtaget være inde, specielt når man roder med pumpe og tandrem.

Håndtaget der minder om et choker håndtag, trækkes for at rykke en lille smule på pumpens timing, så den får nemmere ved at starte, ved 2000 omdrejninger rykker pumpen alligevel på samme måde, så det er vel kun hvis man er meget glad for tomgang man skal skubbe det ind.

Du finder håndtaget Ca. ud for dit højre knæ.

Hvis det er inde, vil den have svært ved at starte.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #19 Dato: 01. Juni 2011 kl: 07:41:50 »
Lægger lige billeder her.

1 billede, remskive til pumpen, mest for at vise : husk kilen !

2 billede, strammerhjulet trukket "med uret" !

3 billede ikke ret godt, men du kan ane mærket på pumpens remskive og den hvide stribe øverst, se også Salvesens billede, det er lidt bedre.

4 billede Mærke, som fortæller stempel nr. 1 er i top.

5 Ups, den snød mig. var ikke nødvendig 2 gange.

Salvesen har vist hvor knasterne skal stå, når 1 er i top.

Billdedet som blev nr. 1 er knast hvor du lægger et passende stk. fladjern til at holde knast i ro.

Mvh. KH
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #20 Dato: 01. Juni 2011 kl: 10:11:08 »
Undskyld, så lige nu, at Salvesen har vist at lægge en vinkel bag på knast.
Knast skal stå som dette billede viser når 1 er i top.
Og så skal fladjernet lægges bagpå !
Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #21 Dato: 01. Juni 2011 kl: 10:20:19 »
Håber det er til at forstå det jeg har lavet, jeg duer fandme ik` til det computerpis, så se i nåde og tilgiv mig arme synder !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #22 Dato: 01. Juni 2011 kl: 11:59:22 »
Sådan KH! Det forklarer alt. Den der med dornen (toppen) gennem hullet i hjulet er en Nigeria-metode (og jeg ved godt,at den er vist i alverdens litteratur, og at der følger en dorn med i alle mulige sæt. Jeg plejer at tage den ud af sættet straks og kyle den efter naboens kat, når den kigger sultent på mine kyllinger). Mærket på pumpens takthjul skal passe, som på KHs billede.

Når man bare sætter tandremmen på mærkerne, så er koldstarteren ligegyldig - den laver kun ravage, når man timer med ur.

Vær også superopmærksom på KHs OT mærke på trykfoden. Mærket er netop et mejselhug ned - ikke at forveksle med de to opadstikkende "bjergtoppe", der er før og efter OT-mærket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #23 Dato: 01. Juni 2011 kl: 12:12:08 »
Tak for de pæne ord, toppen er på Salvesens billede, men på hans billede ses mærkerne på hjul og bagpladen ikke, på mine kan de lige anes.
Skylder måske lige at bemærke, at billedet med min knaststilling er knasterne over cyl. nr. 1 !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #24 Dato: 01. Juni 2011 kl: 12:18:32 »
Tak for super billeder og beskrivelse KH, jeg ser om ikke jag kan finde tid til at kigge på det i weekenden. Jeg skriver noget feedback når det er på plads, så må vi se om det hjælper på turboen.

Jeg prøvede at starte men koldstarteren inde i dag og det kunne den slet ikke. Måtte trykke den ind igen for at få gang i bussen.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #25 Dato: 01. Juni 2011 kl: 13:39:09 »
Glæder mig, hvis min beskedne indsats hjælper dig, Banjomin.
Vi tager i morgen på tur til bl.a. Ærø, men det ville glæde mig at læse søndag aften, at "Nu funker det" ! :D

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #26 Dato: 06. Juni 2011 kl: 18:41:45 »
Hej, så synger bussen igen. Der fik vi løst et af problemerne, umiddelbart lyder det ikke til at turboen spiller med - jeg nåede ikke ud af køre men synes ikke den susede som den plejer når man gasser lidt op. Jeg tager hende ud på en tur i morgen, så kommer jeg med noget mere info på hvordan det ser ud. :)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #27 Dato: 12. Juni 2011 kl: 10:34:47 »
Kan ikke lade være at tænke på åndedrættet, d.v.s. slange fra turbo til luftfilter, nemt at kontrollere. Evt. skift af luftfilter.
Slange fra, (eller rettere til) luftfilter midtpå, som ligger inde bag venstre baglygte.
Det vandrette stykke er ofte defekt/faldet af og røret der går opad måske hoppet af.
Start motoen, læg øret til indsugn. bag sidste venstre rude, der kan det lyde lidt som udst.
hvis ingen lyd, af med venstre baglygte, så kan du se om vandret slange og lodret rør er OK.
Det hjælper meget at få luft udefra, i stedet for noget fislunkent luft indefra det rum, hvor mængden nemt kan være minimal !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #28 Dato: 16. Juni 2011 kl: 17:56:31 »
Hej KH, der er faktisk kommet rigtig meget spræld i bussen efter tandremmen er justeret. Synes det kører for den, det eneste er at den stadig er lidt sløv til at starte, den kræver lidt tryk på speederen for at komme rigtig i gang. Jeg skiftede aldrig gløderør - kan det være dem?

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #29 Dato: 16. Juni 2011 kl: 18:45:29 »
Måske.
En hurtig prøve :
Kold bil, sæt dig ind, tænd loftlys, og derefter, tænding på, nu skal loftlys blive svagere, og hvis det bliver svagere, så er der et forbrug til gløderør.
Det er en forudsætning, at du ikke har den type kørelys, som tænder lygter med tænding !
Har du den slags kørelys, tænd P-lys før tænding. Og selvsagt sluk alt som kan bruge strøm.
Dernæst kontroller den lille arm til koldstart på bagsiden af pumpen, og kablet dertil.

OG, læs flere tråde om emnet. Der er mange som ved meget mere end mig.  :D  

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032