Forfatter Emne: Hjælp Hjælp  (Læst 8261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Dato: 15. Juli 2011 kl: 19:23:47 »
Jeg har haft min bil til reparation i 4 måneder. Idag fik jeg nok og har bedt værksteder om at køre bilen ud. Den kan godt køre, men der mangler lidt. som jeg ønsker råd og hjælp til.

Bilen er en multivan 1.6 td der har fået en ombytnings motor fra en Golf ll.
Det der mangler er indstilling af diesel pumpen fra golfen. De har sat remmen på, så den passer på mærkerne med den gamle motor. Motoren kører og turbo tager fat, men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas. De siger, at der skal stilles på tagthjulet. Det har de lige læst i en bog.

Jeg er som sagt blevet rigtig trætte af dem. De har ødelagt påske, pinse, store bedag, grundlovsdag og ikke mindst to træf. OG nu min sommerferie til mols, der starter imorgen.

Jeg søger nogle råd om, hvad der skal stilles på og hvordan. Indsprøjtnings tidspunktet kan jeg ikke stille selv, men er det det samme ur til de to pumper. Hvis der er nogen, der kan forklare lidt om hvad tagthjulets funktion er, så har jeg lutter ører. Hvad sker der f.eks. hvis man kører med et tagthjul der stårforkert. Hvis der er nogen der der har mod på at stille på pumpen, så er der kage og lidt til pungen.

Mvh Tom, bor ved Bellehøj.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #1 Dato: 15. Juli 2011 kl: 20:59:58 »
Citat fra: "tomtom"

Bilen er en multivan 1.6 td der har fået en ombytnings motor fra en Golf ll.
Det der mangler er indstilling af diesel pumpen fra golfen. De har sat remmen på, så den passer på mærkerne med den gamle motor. Motoren kører og turbo tager fat, men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas. De siger, at der skal stilles på tagthjulet. Det har de lige læst i en bog.


Som jeg forstår det, så kan du faktisk køre i bilen, og jeg tror ikke at det er noget der tager skade af at der er noget indstilling der ikke er optimal.
Så du kan vel godt køre til Mols.

Hvad mener du med høje omdrejninger?
Forklar gerne mere præcis hvad du mener med følgende:
" men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas"

Jeg lader sjældent motoren komme over 3500 omdrejninger/minut.

Virker LDA dåsen hvis der er sådan en?
(det er jo en golfmotor)

Og hvad er det for en golf2 motor?
(var det en turbo-diesel)

Tag et par billeder fra motorrummet.

At kontrollerer om tandremmen sidder rigtig er simpelt.

Det er det vist også at indstille timing på dieselpumpen.
Men hvad er det for dyser der er sat i?
Det er vist afgørende for timingen.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #2 Dato: 15. Juli 2011 kl: 21:08:55 »
Ikke for at male fanden på vægen, men.....

Når det drejer sig om stilling af takthjul /tandrem og pumpe så SKAL det bare være ok. Alt andet er for dyrt at forsøge sig med!

Enhver ordentlig mekaniker med en smule kendskab til vw diesel motorer bør kunne stille knast, pumpe og krumtap på de rigtige mærker ifm montering af tandrem. Dernæst BØR / SKAL man kontrollere timing af pumpen med et ur - igen burde være noget nær standard værktøj på et velasorteret værksted.

Jeg vil ikke tilråde at forsøge at humpe til Mols. Vent en dag og få det hele kontrolleret så I ikke skal hentes af vejhjælp og igen skal ha monteret ny motor!

Bare min mening....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #3 Dato: 15. Juli 2011 kl: 21:11:43 »
Citat: Dieselkyndig bruger der sidenhen er ledt i uføre
Citér
Advarsel: Det her bliver en af de lange  

Diesel i en dieselmotor antændes af varme. Det er vores mantra, som vi til stadighed reciterer højlydt under læsningen af dette indlæg.

Varmen tilvejebringes af kompression - af at stemplet sammenpresser den luft, der er tilstede i hele cylinderen. Denne luftmængde presses ind i forkammeret - ja faktisk er det forkert at sige forkammeret, fordi det er et hvirvelkammer. Et hvirvelkammer er kendetegnet ved at luften presses tangentialt ind i kammeret, hvorved der opstår hvirvler i den skoldhede luft. Det er klart, at luftens temperatur er afhængig af hvor hårdt den presses sammen. Hårdt pres = høj temp. og altså er temperaturen højest, når stemplet er i top. Nogle motorer kan bare ikke lave så højt tryk. Det kan de ikke, fordi en del af luften kan passere ned langs siden af stemplet, mens det bevæger sig op ad (blow-by, underkompression - kært barn har mange navne...) Det vender vi lige tilbage til, men først forholder vi og lige til idealtilstanden.

I den modsatte side af hvirvelkammeret sidder dysen. Den sprøjter på et tidspunkt brændstoffet tangentialt (af hensyn til blandingen) ind i kammeret og derved sker der en højeksplosiv blanding af diesel og varm luft. Denne blanding breder sig ud af hvirvelkammeret og ned over stempeltoppen og den egentlige forbrænding finder sted. Dieselens energi frigives og skaber et kolossalt overtryk på stemplets overside, og derved tvinges stemplet med voldsom kraft nedad. Mine damer og herrer - may I present: Arbejdstakten. Den ene takt ud af de 4, der får hjulene til at rulle.

Alfa og omega her er tæthed og timing. Nu laver vi lige et par tankeeksperimenter: Lad os forestille os den føromtalte motor med stort blow-by. Den frembringer ikke så meget varme, og derfor skal dieselen have længere tid i forkammeret, før den antænder ordentligt. Husk på at alt dette her sker adskillige tusind gange i minuttet, så "længere tid" skal altså forståes ud fra den målestok. Hvad kan viu gøre med den slidte motor? - Jo, vi kan sgu da bede dieselpumpen om at sende dieselen ind lidt før. Hvis vi timer pumpen lidt tidligt, så når dieselen at få tilstrækkelig varme, så den er forbrændingsklar, når stemplet er i top. Normalt siger man, at pumpen skal stå 0,91, og blandt gamle dieselrøvhuller som mig selv er der så en eftersætning, der hedder "og så + 10% for en slidt maskine." Dvs. at man kan time en slidt motor 10% tidligere for at få forbrændingens kulmination (Pmax) på det optimale tidspunkt.

Nu er der ikke nogen, der skal føle sig særlig ramt her, for det trick bruger vi alle sammen - hver dag. Vi kalder det bare "koldstarter". Når vi trækker i kablet, så forstiller vi indsprøjtningstidspunktet + 0,20. Der gør vi for at få dieselen tidligere ind om morgenen, fordi motoren på det tidspunkt er kold og sur, og omgivelserne stjæler kompressionsvarmen. Vi bruger også et andet trick, med samme formål - gløderør.

Så langt, så godt. - Det er der jo ikke nogle hemmeligheder i det her.

Et par gange har jeg antydet, at pumpen bestemmer indsprøjtningstidspunktet. Det passer ikke. I hvertfald kun delvis.

Jeg har en cykel. En gammel skærveknuser med rigtige gammeldags ventiler med gammeldags ventiler på slangerne. Hold da kæft, hvor forstår jeg godt, at de er forsvundet fra markedet. Når jeg skal pumpe min cykel, så skal jeg finde alle Tarzanbøfferne frem og alligevel er det pissehårdt og der kommer kun en smule luft ind ved hvert pumpeslag, og først, når pumpestemplet er presset næsten helt i bund. Min knægt på 11 somre har en spritny cykel, som er så fin, at jeg ikke må røre ved den med mine kroniske oliefingre. Men jeg må gernbe pumpe den. Øj, hvor er der fedt. Superkodylletløbsventil. Lige så snart jeg starter pumpeslaget med cykelpumpen strømmer luften lystigt ind i slangen.

Ja, den opmærksomme læser har sikkert allerede tænkt, at med den vom, Jarl har, så ejer han sgu ikke en cykel. Korrekt! Og min søn må fandme selv pumpe sit lort - han er 11 år, skulle man så ikke selv ordne sin cykel?

MEN forklaringen var: Hvis cykelventilen (indsprøjtningsdysen) er svær at åbne (højt åbningstryk), så skal cykelpumpen (dieselpumpen) presse stemplet helt frem, før der kommer noget ind.

Når vi timer pumper, så går vi efter tallet 0,91. Men det gør vi, fordi vi forudsætter at dyserne åbner på 155 bar, og så ved vi, at forbrændingstridpunktet passer. Men hvad nu, hvis dyserne ikke åbner på 155? Hvad nu hvis de åbner på 120? - Ja, så får vi tidligere forbrænding, med de skader til følge, jeg har vist i et andet indlæg. Hvad nu hvis de åbner på 180? Ja så kommer dieselen ind alt for sent, og husk nu vores mantra - hvad var det nu? Jo, dieselen skal have noget varme. Det får den ikke nok af, hvis den kommer ind for sent, fordi så er stemplet allerede på vej nedad og varmen forsvinder, når trykket falder. Og hvad gør vi, hvis én dyse åbner på 120 og to på 155 og én på 170? Ja så er det deep shit, for så ryster motoren som et espeløv og cylindrere arbejder i forskellig takt. Og havd gør vi, hvis én dyse er lidt utæt og småpisser lidt hele tiden? - Ja så aner vi intet om, hvornår den pågældende cylinder tænder, og hvornår stemplet får smækket nedad - formentlig sker det, mens det er på vej op - stakkels plejlstangslejer siger jeg bare!

Nå Tony. Det var jo egentligt dig, der skulle have et svar. Det kommer her:

I morgen starter du markant dårligere end du har gjort før. Du har nemlig stillet din pumpe senere - fra 0,98 til 0,91 (højt tal = tidlig pumpetiming). Derfor får din diesel ikke så lang tid i varmen, og den vil hoste og ryste mere, fordi den mister nogle tændinger, mens den er kold. Det kan skyldes, at dine dyser er dårlige, så de forstøver dårligt - det er jo sådan, at store dråber tænder trægere end små. Men, du skriver, at du også har mistet bundtræk - og jeg formoder, at du mener, når den er varm. Der lugter af, at kompressionen er sådan, at den har brug for at få dieselen ind lidt tidligere - du ved "giv den lige 10% for slid". For du har vel ikke stillet pumpen med koldstarteren trukket - vel?

_________________
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #4 Dato: 15. Juli 2011 kl: 21:41:48 »
Jeg er selvfølgelig enig i at motoren skal indstilles nogenlunde rigtig.

Men for at gøre det, så skal vi jo netop kende dysernes åbningstryk.

Hvordan løser TomTom problemet?

(for at udtale sig om hvad der er galt, så kræves der vel mere information.

Det kunne vel være noget så simpelt som justering af speederkabel?

Et billede fra motorrum vil være godt.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #5 Dato: 15. Juli 2011 kl: 21:51:55 »
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12989&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Prøv at se hvad du kan bruge fra denne tråd.

Der er ikke forskel om det er den ene eller anden pumpe, mine billeder er en motoe jeg lavede om til at være bagi, den har været i en Passat, og det er samme pumpe.
Så af med begge "låg" og se om du skal have flyttet tandremmen, og når alt står efter mærkerne kan du godt køre med bilen, men få under alle omstændigheder snarest dyser op og timet pumpen.
Til eksemel, mine dyser manglede alle 20 bar og efter tandremsskift stod pumpen så tidligt som 1,3, da den kom på 0,93 fik den en væsentlig blødere gang !

Håber du kan bruge billederne, tvivl, ring, eller skriv mere, der er mange som ved mere end mig, så måskemed fælles hjælp kan vi måske få dig kørende.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #6 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:03:57 »
Jeg har lige været henne og hente bilen hjem. Den kunne køre, men ikke over 2 gear, så ingen tur til Mols, før der er fundet en, der kan stille timing'en.
Der var ikke noget trækkraft til at få den i 3 gear og gav jeg den for meget pedal, var det som om den druknede.
Jeg kunne ikke mærke at turboen slog til, nok fordi den ikke kom op i omdrejninger. Mekanikerne har fortalt at den slår til. Men det var nok, når bilen shold stille.
Den "nye motor" er en 1.6 td fra en golf ll. Der er brugt de samme dysser som der var i golfen og pumpen er også derfra.
Jeg ved ikke hvad en DLA dåse er.
Der var et dejligt indlæg, du havde dokajønne.

Når mekanikerne har snakket om at stille på tagthjul, havde jeg faktisk fået indtryk af at det var noget andet en timing'en.

Jeg kan ikke umiddelbart afgøre om timing'en er for tidlig eller for sent. Derfor dette lidt (meget) teoritiske spørgsmål. Vil man kunne mærke/ høre forskel ved at trække koldstarteren og derved få en tidligere indsprøjtning.
Hvis den så går dårligere, må det skyldes at timeingen er for tidlig (svarende til 0.91 - 1,11 eller højere). Hvis den går bedre, så er timeingen sat for sent (svarende til omkring 0.71 - 0.91 eller lavere).

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #7 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:06:48 »
Citat fra: "kh"
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12989&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Prøv at se hvad du kan bruge fra denne tråd.

Der er ikke forskel om det er den ene eller anden pumpe, mine billeder er en motoe jeg lavede om til at være bagi, den har været i en Passat, og det er samme pumpe.
Så af med begge "låg" og se om du skal have flyttet tandremmen, og når alt står efter mærkerne kan du godt køre med bilen, men få under alle omstændigheder snarest dyser op og timet pumpen.

Jeg tror også at det går an at køre i bilen hvis tandremmen står rigtig,
og motoren ellers ikke mishandles.

Citat fra: "kh"

Til eksemel, mine dyser manglede alle 20 bar og efter tandremsskift stod pumpen så tidligt som 1,3, da den kom på 0,93 fik den en væsentlig blødere gang !

Håber du kan bruge billederne, tvivl, ring, eller skriv mere, der er mange som ved mere end mig, så måskemed fælles hjælp kan vi måske få dig kørende.


Netop, mere information.
Jeg vil da gerne se hvordan det har sat speederkabel på, for noget tyder på at værkstedet ikke har været så kvalificeret.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #8 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:12:23 »
Da vi ikke ved hvilke numre værkstedet kan have lavet med justering, tror jeg ikke du skal køre ret langt med bilen uden timing, for det er hårdt for krumtappen hvis den "tænder" meget for tidligt.
Men du vil forhåbentlig kan høre om der er forandring hvis der er noget galt med grundstillingen.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Hjælp Hjælp
« Svar #9 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:21:19 »
Hvis du er hurtig får du fat i Acmed han kan sætte den så den er  i orden Ellers Ring til ARAN og hør om han har tid. ??
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #10 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:30:00 »
Hej Brian
Jeg kan desvære ikke lægge foto ind. Det må jeg nok snart få lært. Speederkablet, --ja det er jo det der driller. Jeg havde håbet at du have en løsning i nogle af dine tråde om motorskift. Det de har gjort, er et forlænge kablet med en stump vejer. Det virker, men ikke helt optimalt. Mekanikerne havde en kontakt til en på et vw værksted, der havde en arm liggende, der passede på en golf pumpe og T3 kabel. Endda uden at der skulle laves huld i motor dækslet. Jeg har ikke set den, men den vil blive fotograferet med røngen og det hele.

Jeg har snakket med en Jan fra nettet. han fortalte at timingen godt kan bevæge sig en tand, hvis man ligger pumpen mere ned, for at få plads til den.
Er der nogen der ved om sådan en operation, giver en for tidlig indsprøjtning. Jeg spørger, fordi det vist "ikke er så farligt" at køre med en for sent timing. Altså større ned  0.91. Hvis jeg forstår det rigtigt. Hvor meget svarer en tand til i timing.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Hjælp Hjælp
« Svar #11 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:32:35 »
tomtom send billederne til mig på rotten.ticasnabelAmail.dk

Så skal jeg ligge dem op :-)

Vh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #12 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:44:55 »
prøver at tage et par billeder i morgen.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #13 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:47:47 »
Citat fra: "tomtom"
Speederkablet, --ja det er jo det der driller. Jeg havde håbet at du have en løsning i nogle af dine tråde om motorskift. Det de har gjort, er et forlænge kablet med en stump vejer. Det virker, men ikke helt optimalt. Mekanikerne havde en kontakt til en på et vw værksted, der havde en arm liggende, der passede på en golf pumpe og T3 kabel. Endda uden at der skulle laves huld i motor dækslet. Jeg har ikke set den, men den vil blive fotograferet med røngen og det hele.

Hvis man har en JX motor (den der blev defekt), så er det bare at flytte armen som speederkablet får fat i over på golf-motoren, og et beslag bagerst på pumpen skal også flyttes over. Så sidder speederkablet helt som på den originale JX.
Det er ærgeligt hvis de ikke har gjort det sådan.

Egentlig burde de nok have flyttet JX-pumpen over, da LDA-dåsen sidder anderledes på en golf2, og vist kan give pladsproblemer.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #14 Dato: 15. Juli 2011 kl: 22:58:51 »
Hej Brian
Er det så simpelt. Det lyder for let. Nu er det mig, der må se et billed.
Mvh. Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD