Forfatter Emne: isolering af køler rør...  (Læst 2529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Dato: 10. August 2011 kl: 16:50:30 »
Vi har været ude og køre en lille tur på 234km og det tog omkring 20 liter benzin..

Men vær gang vi var i hold og handle i de butikker og skulle til at køre igen...

Lagde jeg mærke til at køler temp var nede i toppen af det hvide felt efter ca 20 mintuer pause... ved drift temp ligger den lige over dioden...

Der ved tænker jeg på om motoren bruger da en masse energi på at varme vandet op..

så ville det ikke være en fordel isoler rør/slanger der går under bundet så de hurtiger bliver varme og bilen kommer hurtig i drift temp...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
isolering af køler rør...
« Svar #1 Dato: 10. August 2011 kl: 16:55:05 »
Det vil sikkert ikke hjælpe dig...
hvis din termostat virker som den skal, cirkulerer vandet alligevel ikke gennem de store rør før motoren har fået drifttemperatur.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #2 Dato: 10. August 2011 kl: 17:15:31 »
Det er bare det jeg tænker på at når temostaten åbnet kommer der nærmest kold vand i imotoren
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #3 Dato: 08. Januar 2012 kl: 20:38:46 »
Når det nu er blevet vinter har jeg lidt problemer med at holde varmen i kabinen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at AAM motoren ikke kan varme mine køler slanger nok op...

Så en af de næste projekter bliver at isolere rør.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #4 Dato: 08. Januar 2012 kl: 21:28:00 »
Citat fra: "mantacc"
Når det nu er blevet vinter har jeg lidt problemer med at holde varmen i kabinen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at AAM motoren ikke kan varme mine køler slanger nok op...

Så en af de næste projekter bliver at isolere rør.


tja det problem har man jo ikke i en jx  :lol:  :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #5 Dato: 08. Januar 2012 kl: 21:43:02 »
Nej det er rigtig...

Den kan nemt også kommer op på 95 grader i olien og i midten af skalaren på varme måleren..

Man hvad hjælper det når slangerne oppe ved køleren er under hånd lunken og det samme er slangerne til varmelegmet også.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #6 Dato: 08. Januar 2012 kl: 21:57:52 »
nu ved jeg ikke om det er monteret på den , men hvad med et ekstra varmesystem under bagsædet
det sidder da om ikke andet tættere på motoren
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
isolering af køler rør...
« Svar #7 Dato: 08. Januar 2012 kl: 22:23:12 »
Citat fra: "mantacc"
Nej det er rigtig...

Den kan nemt også kommer op på 95 grader i olien og i midten af skalaren på varme måleren..

Man hvad hjælper det når slangerne oppe ved køleren er under hånd lunken og det samme er slangerne til varmelegmet også.


Har du haft fat i åbne/lukkeventilen til varmeapperatet med fingrene, så du er sikker på at den åbner ordentligt ?
Hvis begge slanger til køleren bliver håndvarme, er termostaten åben, (den ene burde være en del varmere end den anden ? )
det passer fint med nålen midt i skalaen og så burde der være rigeligt varme til varmeapperaterne.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #8 Dato: 08. Januar 2012 kl: 22:39:04 »
Måske er der luft i systemet   oppe foran,,
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #9 Dato: 09. Januar 2012 kl: 07:39:27 »
Varmeapparatet får varmt vand fra topstykket, og det returneres til vandpumpen. Der er altid flow i den kreds når man tænder for varmen i kabinen. Men da man jo kan lukke for varmen, og dermed afbryde den kreds, så kan topstykket ikke være afhængig af det flow for køling (en konstatering).

Termostaten virker som en omskifter.
Ved kold motor, trækker vandpumpen vand ud af studsen forrest på topstykket, og via den korte slange ned til vandpumpen og  ind i blokken igen.
Når motoren bliver varm, lukkes flowet af i den korte slange, og samtidig åbnes, så koldt vand fra køleren kan pumpes ind i blokken.

Det må vel være sådan systemet fungerer?

Men det kolde vand fra køleren møder vel straks termostaten, og vil derfor lukke den?
Det lyder ikke rigtig, så hvor er der brist i forståelsen?

Termostat-omskifteren er jo heller ikke en on-off ventil, så når motoren har nået driftstemperatur, så blandes koldt vand fra køleren vel med varmt vand der kommer via den korte slange, så det vand det løber ind i blokken har en temperatur fastlagt af termostaten, som virker som en slags blandingsbatteri?


Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
isolering af køler rør...
« Svar #10 Dato: 09. Januar 2012 kl: 18:59:18 »
Mit køler system virker 100% begge haner virker som de skal..

Jeg tror bare ikke at min AAM motor giver nok varme fra sig.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.