Forfatter Emne: Gearkasseskift fra 4 til 5 gear, faldgruber.....  (Læst 2752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Gearkasseskift fra 4 til 5 gear, faldgruber.....
« Dato: 14. September 2011 kl: 19:25:35 »
Vores camper havde en 4-trins gearkasse, som over 40 km/t larmede mere end motoren... ud med den 4-trins og i med en 5-trins fra vores reservedelsbil, kuglen bagi passede perfekt! :wink:

MEN, det var lidt "træls" at skulle i første gear....

På vej op til Hr. Mortensen efter dele i søndags, blev gearstangen nede, nu var det MEGET nemt at finde første gear, men resten af skiftebevægelserne var til gengæld meget "trælse"....

Til alt held havde jeg pillet forreste gearskifte incl gearstang ud af donorbilen, inden den røg til skrot.

OP med fronten på ramperne, ned med reservehjulet, af med gearskiftet, og på med...... ØV!!! det passer ikke sammen....

På med skiftemekanismen, korte den gamle stang op, passe den nye til, et afstivningsrør i, pille plussen af batteriet, hæfte det hele sammen, teste bevægelserne, justere, teste og fuldsvejse YES, det virker :D  :D  :D

Batteriet på igen, starte bilen, i bakgear, eller..... den ellers så fint justerede gearstang rammer instrumentbrædtet i forsøget på at finde bak- andet og fjerde gear... hmmm, første, tredje og femte går fint, fremad har jeg en underlig bøjende fornemmelse...

KNÆK! gearstangen kan pludseligt tages med ud af bilen... :shock:  :shock:

Nu går jeg ind og spiser....
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Gearkasseskift fra 4 til 5 gear, faldgruber.....
« Svar #1 Dato: 14. September 2011 kl: 20:01:25 »
Den nederste del af gearstangen blev pillet ud. Til alt held nåede jeg ikke ned fra ramperne :wink:

De to dele blev renset mærket op, skærpet, svejst, slebet og malet.

Montagen gik også fint, den nederste del af gearstangen blev fedtet godt ind igen, og røg på plads, bolten i, og TESTE!
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Gearkasseskift fra 4 til 5 gear, faldgruber.....
« Svar #2 Dato: 14. September 2011 kl: 22:41:58 »
Så blev den ged barberet  :D  og så holder det bilens levetid ud.