Forfatter Emne: olie spil ved gearkasse  (Læst 4365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

andreasl

  • Gæst
olie spil ved gearkasse
« Dato: 28. Oktober 2011 kl: 13:11:54 »
så er den begyndt at læge olie i støre mængder.
har været en tur under bilen og kan se det kommer ud mellem motor og gearkassen. så tænker der nok er gået en pakning der inden. så ville tage gearkassen af og skifte pakning.
er der nogle ting som man skal være særlige opmærksom på denne operation?
har taget et billede af hvor den lægger olie fra.

 

er nok bare på udkig efter lidt erfaring og nogle tips til opgaven :)

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 13:58:09 »
mit bud er motorolie der kommer ud fra pakningen mellem motor og kobling

der er stor forskel på motorolie og gearkasseolie, du kan "smage" lugte føle og fornemme forskellen

et spørgsmål til panelet

kan man tage gearkassen ud uden motoren???

jeg ville tage motoren ud, skifte pakning og samle det hele igen, men kunne godt forestille mig at det ville være lettere at tage gearkassen ud

det kunne måske også være lettere når man skifter kobling, som jeg desværre nok snart skal igang med, håber det kan vente til foråret
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 14:18:46 »
det er ikke noget problem at tage gearkassen ud uden motoren
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #3 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 14:22:43 »
har du gjort det, og er det en fordel når man skifter kobling?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Mølle

  • Gæst
olie spil ved gearkasse
« Svar #4 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 14:38:20 »
Lad motoren sidde... af med gearkassen og tjek hvor den savler.. enten bag svinghjulet eller ud ved højgearsakslen.. skift begge simmerringe nu du er der, og tag et kritisk tjek af koblingsnav og udrykkerleje når du nu alligevel er der...

husk på... Det er herresvært... nej det er pis... det er leth....... :wink:

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #5 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 14:49:06 »
ok, er det så også leth at skifte kobling uden at tage motoren ud?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #6 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 15:31:07 »
Det er lettere at tage gearkassen ud, end at tage motoren ud, og der er fri adgang til kobling og svinghjul med gearkassen demonteret!
Det er enda ikke nødvendigt at demontere mere end den ene drivaksel. Gearkassen kan svinge til side og "hænge" i den anden drivaksel.
derved undgår vi at gearkassen falder ned!

MVH
PEP84DF

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #7 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 15:41:44 »
Fed oplysning, tak.

Skal koblingens slavecylinder og gearstang afmonteres, eller kan de også bare blive hængende i det ene kardanled?

Kan akslen virkelig holde til det, og hvor tung er dyret, kan man løfte det uden diverse donkrafte?

Hvor meget plads skal der til, hvis man ikke har grav eller lift?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #8 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 15:46:18 »
Er det ikke klassisk slid på en T3er???
Ny simmering behind svinghjulet skal der til ...
Ny pilotlejer skal der til ...
Ny gummipakning  hhv. ring i udgangshullet af gearkassens stang skal der til ...
tjek af kobling og tjek af udrykningslejer (slid) ...
30-40 euro til materiale - og et par timer fordi gearkassen skal ud ... færdig
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #9 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 16:04:34 »
Når jeg "opererer" kobling sker der følgende:
1- Klods baghjul op, ca 30cm! Demonter startkablet på startmotoren og lille ledning på relæ!
2- Sæt en forsvarlig værkstedsdonkraft, med hjul, under gearkassen!
3- Demonter forreste gearkasseophæng, koblingscylinder, gearskifteforbindelse, og sænk gearkassen ned så den kan trækkes fremad (i kørselsretningen)
4- Demonter VENSTRE drivaksel (i kørselsretningen)
5- Understøt motor i den position! Den må ikke kunne falde ned!
6- Skru gearkassen af motoren.
7- træk gearkassen fremad så højgearsakslen slipper koblingen.
8- Med gearkassen på donkraften svinges gearkassen over til højre side, (i kørselsretningen), OG BLIVER STÅENDE PÅ DONKRAFTEN!

Der er nu fri adgang til kobling og svinghjul!
Hele operationen foregår på plant værkstedsgulv UDEN GRAV!

MVH
PEP84DF

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #10 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 16:47:24 »
tusinde tak pepPEP84DF

den metode lyder ganske mere fornuftig end min, der var at tage motoren ud

tak for det, og held og lykke til andreas med den lækkede olie, det må være brugbart for ham også
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

andreasl

  • Gæst
olie spil ved gearkasse
« Svar #11 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 17:47:54 »
:)
tak for alle de gode tips.
jeg tager den ude på gds i sydhaven så er der god plads og lift :)
har lige en spørgsmål mere. vil det være smart at dræne den for olie inden man begynder eller hvordan?
evt. nogle som har en materiale liste på de ting som skal bruges.
jeg har bestilt hvad jeg kunne finde af pakninger og pakdåser til motor/gearkasse på vw-shoppen og håber det er nok. men kunne jo være sejt at være sikker.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #12 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 18:43:28 »
Nøh, jeg ville lade olien blive i gearkassen ( går ud fra, at det er den du mener ? )
Hvorfor ikke binde gearkassen op og hive motoren ud ? Det er da ikke det store på en wbx.
Selvfølgelig skal slanger og ledninger mærkes op, kølesystem aftappes, men når den står på gulvet er der uhindret adgang til udskiftning af kobling, udrykkerleje etc. Og  et stort plus er, at udstødningen følger med ud. Der er fire bolte mellem motor og gearkasse + bøjlen med motorophæng = 2 bolte i hver side. Donkraft under, ned og ud med "dyret".

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie spil ved gearkasse
« Svar #13 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 19:48:09 »
Aran, det er jo sådan jeg altid har gjort.

Er det hurtigere på den måde for dig, end at tage det hele fra gearkassesiden.

Det er let at pille motoren ud, men det er forbandet svært at sætte den på igen, er min erfaring på de tre gange jeg har gjort det.

Jeg har aldrig prøvet at gøre det med at tage gearkassen "til side".
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
olie spil ved gearkasse
« Svar #14 Dato: 28. Oktober 2011 kl: 22:36:49 »
Jeg har da prøvet det en fire - fem gange ved, at løfte bilen op, så den står med baghjulene på nogle gamle alu fælge ( eller hvad der lige er ved hånden ) med lidt bredde på. Et reb rundt om gearkassen og en stump rør e.l. på tværs af motorbrønden til at holde modet - og gearkassen oppe. Og så ellers donkraft under motoren, - bagud og ned. Det plejer, at gå rimeligt gelinde.... også når det skal den modsatte vej.