Forfatter Emne: AAZ renovering  (Læst 1754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

twj

  • Gæst
AAZ renovering
« Dato: 15. November 2011 kl: 12:19:41 »
Da min gamle Passat 1,9TD nu skal skrottes, havde jeg tænkt mig at hive motoren ud og renovere den - for aå at lægge den i guldbamsen.

Men her kommer så mine spørsmål....

Stempler? hvor købes disse bedst henne?

Havde tænkt mig at pille turbo´en af.  Nu kører den pt rundt med højere tryk. Men kan det betale sig at porte toppen (kan selv - har udstyret)
Er der andre triks/fiduser til optimering.

Roder normalt med benzin motore til motorløb etc. men hvad kan man her?

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
AAZ renovering
« Svar #1 Dato: 15. November 2011 kl: 12:50:32 »
ikke meget..

få den splittet af og målt op.

ofte er det nok med nye stempelringe og plejlleje samlet med nye pakninger..

lad være med mekanisk bearbejdning, det er splid af tid. (bl.a. fordi toppene gerne revner og dermed er skrot)

få hellere fat i en oliekøler

mvh, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

twj

  • Gæst
AAZ renovering
« Svar #2 Dato: 15. November 2011 kl: 13:29:06 »
Det er den allerede, og nej ringe gør det ikke, motoren har gået 488.009 km med mig bag rattet.
Oliekøler sidder der alledere og jo da bilen er legetøj - skal der leges...

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
AAZ renovering
« Svar #3 Dato: 15. November 2011 kl: 17:11:15 »
Er det lige til at smide en VW Golf 1,9 TD 1993: AAZ over i min gamle 1.6 td fra 1986 :-) Skal man skifte gearkassen ?

Eller er det en større operation som kræver skills ? undskyld jeg bryder ind her og at jeg ikke ved en skid om motor skift :-)

Hvad koster sådan en motor hvis den skal være ok ?

Mvh thomas

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

twj

  • Gæst
AAZ renovering
« Svar #5 Dato: 16. November 2011 kl: 07:22:47 »
Selve ombygningen er der styr på.

Det er hvor jeg finder stumperne til AAZ´eren henne...

Og om det kan betale sig at porte - her tænkes ikke til racing, men for at få bedre flow = bedre økonomi, roligere motor når den står ens....

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ renovering
« Svar #6 Dato: 16. November 2011 kl: 07:33:56 »
Tja - enhver dansk cylinderservice har alt, hvad du får brug for, men vil du spare lidt penge, så kan du handle på ebay.de Så skal du sikre, at det er oplyst, at det er den rigtige kvalitet, du får - på ebay er der både skæg og snot, og man orker vel ikke at lave en omfattende renovering og så sætte tyrkiske lavpris (-og lavkvalitets) stempler i. Det absolut billigste sted, jeg kender er autoteile.cc - De har meget konkurrencedygtige priser - til gengæld foregår kommunikationen via automatsvar på ebay, og somme tider opleves det som om ekspedienterne og dem, der pakker forsendelserne, er evnesvage.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

twj

  • Gæst
AAZ renovering
« Svar #7 Dato: 16. November 2011 kl: 10:33:01 »
Mange tak Jarl.

Det var heller ikke for at få billige dele, mere gode dele...
Hvordan ser du på portning? giver det noget at ensarte dem?

Havde tænkt mig at tage turbo´en af, og så tilpasse min 1,6 indsugningsmanifold på den, og så med en udstødning med lange rør

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ renovering
« Svar #8 Dato: 16. November 2011 kl: 11:32:34 »
Gode stempler er Kolbenschmidt, Mahle eller Nüral, men det er sikkert mærker, du kender. Hvis den skal være turboladet, så er portning ud over det allergroveste (tilpasning af pakning osv.) overflødigt. Som sugediesel kan det måske have en smule effekt - og særligt skal du jo tilpasse 1,6 D (CS) manifolden, for porten i toppen på 1,9 er anderledes udformet og større.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!