Forfatter Emne: Oliekøler montering samt første erfaringer  (Læst 13035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #15 Dato: 09. Maj 2007 kl: 18:04:04 »
Nej Kurt, jeg har faktisk ikke fået speedokabel i endnu, men med andre hjul skal det alligevel kalibreres med en GPS, (Hørte du det Morten?) Min oversigt over omdrejninger og hastigheder med den nuværende gearkasse og 15" hjul fortalte mig at jeg har kørt mellem 104 og 119 km/t. Og det bliver straks mere interessant (og økonomisk) at få smidt den 3H 5 gears på jeg har liggende.. den skal "bare lige" tætnes ved styrbords trækaksel.

Ok.. så her er et par billeder af ÖK monteringen:

http://martinelund.dk/jan/okmontering/index.html

Nåja og til dem der har den nyeste quicktime installeret er her et klip taget med mobilen lagt foran instrumentet mens jeg træder på klampen i 4. gear fra 3000 til 4000 omdr:

http://martinelund.dk/jan/accel.mov

Saugeren performer nu bestemt acceptabelt og som man også kan se på filmen (taget efter den ovennævnte motorvejstur) ligger vandtemperaturen nu altid under dioden. (Hvad det så end kan oversættes til i olietemp)

Næste trin er nye dyser og 3H gearkasse og noget smånusseri som olie og brændstof temperatur måler (praktisk til rapsdrift og IM i bag rattet)  :P
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #16 Dato: 09. Maj 2007 kl: 18:12:56 »
Hvad mener du med det??

Hvis du hentyder til mine 15" der ligger i mit værksted, så tror jeg at speedometret bliver mere retvisende af at de bliver monteret...Det viser jo trodsalt ~10% for meget som det er nu :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #17 Dato: 09. Maj 2007 kl: 20:36:54 »
Nej nej.. jeg beder på på min egen klodsede måde om hjælp til at kalibrere mit speedo med hjælp fra din GPS-dims =)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #18 Dato: 09. Maj 2007 kl: 20:59:03 »
Uha - kalibrering af et speedometer? Den tror jeg ikke er nem! Men som Morten skriver, så er der en stor fejlvisning at tage af. Jeg har selv 205/82/R14 på forhjulene, hvad der svarer til en opgearing på 6-7%, og det betyder blot, at mit speedometer nu kun viser 3-5% for meget, så mon ikke også du bare kommer tættere på virkeligheden med de store hjul?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #19 Dato: 09. Maj 2007 kl: 21:58:52 »
Hvis du har monteret dit speedokabel når vi skal til Fyn, så skal jeg gerne tage en tur sammen med dig for at se hvordan den viser...

Men jeg tvivler på at der skal pilles ved dit speedo ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #20 Dato: 09. Maj 2007 kl: 23:36:26 »
Vi kan jo gøre det på vej derned hvis du tager walkie med :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #21 Dato: 10. Maj 2007 kl: 00:04:14 »
Citat fra: "jankjerbye"
... og som man også kan se på filmen (taget efter den ovennævnte motorvejstur) ligger vandtemperaturen nu altid under dioden. (Hvad det så end kan oversættes til i olietemp)


Det kunne jeg også godt tænke mig at vide, flere timers fuldgas på en sommerdag m. 115 i timen (på gps'en) får den ikke over dioden - måske den er i stykker?

Med 3H gearkasse kan man faktisk godt køre over 130 på gps, men kun på flad vej eller ned af bakke.

Stakkels bil. Jeg skal måske ha' mig et olietermometer - så kan det være jeg kan nære mig.

PS.
Jan, mht kalibrering kan du kan bare bruge et stopur og to motorvejsbroer - find afstanden på de gule sider, Google Earth eller lign - eller find de gule T-mærker politiet bruger - der er 1000m i mellem
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #22 Dato: 10. Maj 2007 kl: 08:54:27 »
Generelt så kan os uden hårtørrer jo glæde os over at der ikke bliver pisket skoldhed olie ned i vores bundkar under høj-belastning hvor motoren har brug for kølig smøring, så med min ringe erfaring vil jeg sige at du ikke er i lige så stor risiko som folk med turboladning, men det er da rart at have en stor oliebuffer med kølig smørmiddel så man kan tillade sig at lade den snurre nogle omdrejninger en gang imellem under en overhaling eller på vej op af bakke i modvind med 1,5 tons telefonpæle på laddet (bare et eksempel  :wink: ) uden at have dårlig samvittighed.

Det kan godt være det er vidunderligt at have en OJ motor og ikke skulle bekymre sig om andet end alm. vedligeholdelse, men der flytter en slags poltergeist med ind i bilen!! Når nålen kommer over 4000 omdrejninger toner en grålig udvisket Jarl frem i bakspejlet med en formanende pegefinger og et bekymret, skuffet udtryk i ansigtet  :shock:  :shock:

:D  :D  :D

.. Nå.. jeg vil på landevejen i min trimmede sauger! Ha en god dag derude i t3land!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #23 Dato: 10. Maj 2007 kl: 09:39:04 »
Citér
toner en grålig udvisket Jarl frem i bakspejlet


Dejligt at høre - så har man da ikke levet helt forgæves... :wink: Men bare vent til vi ses live, så skal vi vist lige hen i et diskret hjørne og have en snak om din kørestil... :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #24 Dato: 14. Maj 2007 kl: 09:54:33 »
Citat fra: "Mads-kaa"
PT. har jeg bare stripset min køler op, så må jeg se om det holder. Men monteringen kan faktisk ikke gå galt, slangerne kan kun vende en vej, så du skal bare finde en slangeføringsvej du kan lide!!!

/Mads


Jeg fik gjort det igår, dog har jeg ikke sat flanchen på da jeg ikke kunne finde noget ordentlig olie på GDS som ikke kostede en bonde går.

Dog havde jeg problemer med at det fittet til så der er plads til reservehjulet - er jeg den eneste som har de problemer?  :?

Så idag står den på montering af flanchen og på hældning af 7liter olie!  :roll:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #25 Dato: 14. Maj 2007 kl: 10:13:03 »
Hvis du vender 90 graders buk rigtigt og trækker den ene slange den ene vej og den anden slange den anden vej rundt om hjulet og stripper dem fast så er der fint plads til hjulet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #26 Dato: 14. Maj 2007 kl: 10:29:19 »
Hejsa.

Jeg prøver igen. Det ser ud til at mit indlæg forsvandt.
Jeg har læst hvad de forskellige har skrevet om oliekøler til T3.
Hvordan sikrer I jer at al olie kommer ud af systemet ved olieskift med den lange afstand fra front til motor og læser jeg rigtigt at der skal bruges ca. 2,5 l olie mere pr Olieskift med sådan en fætter monteret.
Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #27 Dato: 14. Maj 2007 kl: 10:32:33 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hvis du vender 90 graders buk rigtigt og trækker den ene slange den ene vej og den anden slange den anden vej rundt om hjulet og stripper dem fast så er der fint plads til hjulet.


det tænkte jeg også på men jeg synes det var meget snævert og så skulle slangerne vrides meget igen for at komme ned under køleren.


Men Jan din HP dur ikke sp jeg kan ikke se din montering ØV
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #28 Dato: 14. Maj 2007 kl: 10:36:58 »
Citat fra: "FarT3"

Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?


En anden fordel ved den sidder foran er at blæseren trækker luft gennem den, hvis man f.eks. holder i kø  :idea:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #29 Dato: 14. Maj 2007 kl: 11:01:57 »
Citat fra: "FarT3"
Hejsa.

Jeg prøver igen. Det ser ud til at mit indlæg forsvandt.
Jeg har læst hvad de forskellige har skrevet om oliekøler til T3.
Hvordan sikrer I jer at al olie kommer ud af systemet ved olieskift med den lange afstand fra front til motor og læser jeg rigtigt at der skal bruges ca. 2,5 l olie mere pr Olieskift med sådan en fætter monteret.

Det gør man ikke - eller i hvert fald kun de første 4 måneder ind til man ikke længere synes det er sjovt at adskille den halve bil for at skifte olie... Den olie, der ligger i slangerne bliver, hvor den er. Det er imidlertid heller ikke noget problem, for, når man skifter olie 3 gange på 10.000 km, så eksisterer der ikke noget, der hedder gammel olie.

Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!