Forfatter Emne: Monomotronic blues - del 55  (Læst 10456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #15 Dato: 01. Maj 2012 kl: 17:33:50 »
Reduktionsventilen sidder inde i spjældhuset - ved siden af dysen.

Men prøv at start med at tjek manifolden for falsk luft - incl at tjek vakumslangerne som går til luftfilteret.

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #16 Dato: 01. Maj 2012 kl: 18:01:11 »
Hvorfor kommer man ikke i tanke om det noget før. Jeg VED jo at flangen er et svagt punkt.
2 vw mekanikere, 1 Bosch tester, talløse søvnløse nætter uden resultat og så går man på T3nettet og ud til bilen og tager følgende billede.

Mon ikke fejlen er fundet ? :roll:
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #17 Dato: 01. Maj 2012 kl: 18:05:04 »
Af med luftindtagshatten, af med stik og slanger, op med de 4 bolte som holder spjældshus på pakning, og af med de 4 bolte som holder pakning til manifold.

Køb IKKE den nye flange hos THansen - det er for dårlig en vare.

Jeg ville overveje at anbefale en original VW flange - selvom den er pebret.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #18 Dato: 01. Maj 2012 kl: 18:09:57 »
Mekonomens er vist rimelige.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #19 Dato: 01. Maj 2012 kl: 18:13:32 »
Prisen er rimelig - men det tog kun 1 års tid at flække den seneste jeg købte hos dem ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #20 Dato: 02. Maj 2012 kl: 09:12:15 »
Fejl nr 2 fundet: Utæthed ved montering af den seneste flange. Min fejl :-( :-( :-(

Man skal godtnok være meget omhyggelig ved montering af de flanger....

Den skyder stadigvæk i ny og næ i potten ved mellemgas - tændingen måske?
Midlertidig utæthed ved spjældakslen?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #21 Dato: 02. Maj 2012 kl: 11:40:49 »
Det bliver mere og mere interessant.
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_02.zip - side 3.
Spjældpotmeter har 2 baner. En til første del af åbning, og en til anden del af åbning.

Hvis første del er afbrudt eller slidt, kan motoren ikke tage gas ved lave omdrejninger, fordi styringen intet signal får om spjældåbning, før spjældet er så åbent at den høje del af åbningen tager over og sender signal.

Dog siger brochuren at "hvis potmeter er afbrudt, så overtager styring via omdrejningssensor, temperatursensor og lambdasonde".

Men det lyder meget logisk at der er en fejl i.fb. med potmeter for første del af spjældåbningen.

Bonusspørgsmål: Er det alle Monomotronic'er der har det 2-delte potmeter - eller kun senere generationer - hvem ved det?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #22 Dato: 02. Maj 2012 kl: 11:46:13 »
Fra Jarls stikoversigt - der er der 4 ledninger til spjældpotentiometer - dvs at der altid er 2 potmeterbaner?:


2. Rød/hvid – gaspotentiometer på Mono-motronic
14. Rød/blå – gaspotentiometer på Mono-motronic
18. Grå - gaspotentiometer på Mono-motronic
41. Grå/blå - gaspotentiometer på Mono-motronic
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #23 Dato: 02. Maj 2012 kl: 12:22:20 »
Måleværdier for spjældpotentiometer:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=555837

http://www.motor-talk.de/attachment/555837/Drosselklappen-Poti_pr%C3%BCfen.jpg

Set ind mod stikket er ben:
5 4 2 1

5 er +
1 er minus
2 er signalben for det lave potmeter
4 er signalben for høje potmeter

Måling mellem ben 1 og 2:
Stigende modstand op igennem den første 4-del af spjældets vandring, konstant modstand derefter.
Måleområde 600 ohm op til ca 3500 ohm


Måling mellem ben 1 og 4:
Konstant modstand op igennem første 4-del af spjældets vandring, derefter stigende modtand.
Måleområde 600 ohm op til ca 6600 ohm (nogen siger 3500 ohm - jeg har ikke manualen her, det er ren google)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #24 Dato: 02. Maj 2012 kl: 12:36:20 »
Jeg ved ikke, om der findes potmetre med én bane - jeg har aldrig set dem kablet med mindre end 4 kabler. Desuden er det min opfattelse, at selve potmeteret er tæt på udødeligt, men slatvand og snavs i stikket kan spolere forbindelsen. Det oplevede jeg den føste vinter med min, hvor jeg ikke havde chikaneplade på. Netop dette stik sidder lige i skudlinjen for snask fra baghjulet. Symptomerne var, at den ikke kunne øge omdrejningstallet jævnt i takt med at speederen blev trådt ned, men at den "tabte pusten" og så pludselig tog ved. Min action i den forbindelse var, at jeg rensede stikket minutiøst og fyldte det op med siliconefedt og lukkede af for snask med chikanepladen. Siden da har den været totalt tilregnelig. Der findes et sted, hvor man kan se modstandstal for potmeteret ved givne spjældpositioner. Sig til, hvis du ikke har dem, så graver jeg gerne i gemmerne.

Men - jeg er ikke færdig med at snakke om falsk luft. Min grundlæggende antagelse er, at der ikke findes et mere ufejlbarligt indsprøjtningssystem end Mono-motronic. Det er rasende elementært og det indeholder et minimum af komponenter. Men netop idet, det beregner luftmængden som en funktion af omdrejningstal og spjældposition, så er det totalt prisgivet, hvis der er falsk luft et sted. De typiske steder vil vel være flangen (vi antager, at den er 100% tæt nu?), manifoldpakningen og bremsesystemets vacuumforstærkning. Manifoldpakningen er vel OK, eller hvad? Jeg kan ikke huske, om den er skiftet? Vacuumforstærkningen omfatter jo hele vejen fra manifolden frem til og med bremsekraftforstærkeren ved hovedcylinderen. Jeg kan anbefale, at demontere slangen ved manifolden og proppe studsen på manifolden af - så kan motorgangen testes uden indflydelse fra eventuelle utætheder i vacuumsystemet. Fat mod - Mono-motronic har leveret livslang problemfri benzinforsyning i millionvis af 80'er og 90'er-biler - det kommer det også til i din.

*EDIT* Slået på målstregen... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #25 Dato: 02. Maj 2012 kl: 12:36:22 »
Vagcat.com siger om Spjældpotmeter - at det sælges SOM SAMLET DEL!!!!:


BASIC GERMAN PRICELIST
part number 051133028P
Partnumber   Title   Price
051133028P   EINSPRITZ   494 Euro

Yfferpyffer....

Og et komplet spjældhus brugt ligger på 6-700 kr:
http://da.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22418573

Hvem har sådan et liggende?

Men mon ikke det er snavs i stikket, eller en dårlig ledning på ben 2?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #26 Dato: 02. Maj 2012 kl: 21:37:36 »
Spjældpotentiometeret målte helt i hegnet - så det skal skiftes.

Så mit bedste gæt er at den har styret blandingen på lambdasonden.

Så nu er det at vente på et spjældhus via Fyn og Solrød, få det skiftet - og håbe på det bedste
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #27 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:15:34 »
OK. Det kan jo skiftes separat, selvom det ikke fåes separat. Det er sådan nogle små særligt torx med en dut i midten - et bitsæt fra HN klarer det. Hvis du finder et, så bemærk det gamles position - det kan jo justeres i sit position med varierende værdier til følge. Der er også lidt at kigge på her:  http://www.kfztech.de/kfztechnik/elo/sensoren/drosselklappenpoti.htm og søgning på termen drosselklappenpotentiometer er frugtbar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #28 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:25:35 »
Jeg har tænkt mig at skille det ad imorgen og rense det.

God pointe med at markere på huset hvor huset sidder helt præcist, så det kommer tilbage på rette plads - jeg går ud fra at det er det du mener?

Og jeg har et spjældhus på vej fra Verner - så hvis jeg kvadrer det imorgen, er der en backup-taktik.

Jeg kan kun advare mod at ramme potmeterhusetmed bremserens eller pronto i.fb med fejlsøgning - det er åbenbart ikke 100% tæt altid, og bremserens/pronto kan gøre stor skade inde i potmeteret.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Monomotronic blues - del 55
« Svar #29 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:36:42 »
jeg vil ikke umiddelbart anbefale at pille et fungerende spjældpotmeter ud!
så hellere skifte hele klumpen, det tager ik lang tid :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D