Forfatter Emne: Monomotronic blues - del 55  (Læst 10461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #30 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:38:28 »
Hvad kan det værste være ved at skille det ad og rense det og samle det igen?

Og jo, jeg venter med glæde på klumpen fra dig - ville ønske den kunne være her imorgen allerede ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Monomotronic blues - del 55
« Svar #31 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:43:37 »
så sku du jo ha bedt mig sende den ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #32 Dato: 02. Maj 2012 kl: 22:49:51 »
Jeps - jeg er et kvaj.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #33 Dato: 03. Maj 2012 kl: 07:38:17 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #34 Dato: 03. Maj 2012 kl: 08:55:19 »
Citat fra: "jensjakob"
Og sådan ser et spjældpotmeter ud indeni:
http://www.frank-sikorski.homepage.t-online.de/Clownschiff/205/Anweisung.htm


Spjældpotmeter, det må vel være et spjæld der åbner og lukker mere eller mindre afhængig et potentiale=spænding relativ til stel.

At de kalder det et potmeter er vel bare uheldig ordvalg.
(men potentiometer er vel også dårlig valgt for en variabel modstand)



http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #35 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:01:35 »
Brian, lad nu være med at tage ALT ud i yderste potens!

Et spjældpotmeter er en variabel modstand der fortæller ECU'en hvor hårdt du træder på speederen...
Et potmeter er en variabel modstand, altså et spjældpotmeter - længere er den ikke!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #36 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:05:36 »
Potentionelt potmeter istedetfor liniært? Det er jo også en mulighed.

Og jo, jeg overvejede et kort sekund at kigge i elektronikkassen i kælderen og finde 2 potmetre, sjusse dem ind med seriemodstanden indtil de passede - og lodde en fuglerede sammen så jeg kunne lave håndgas ala traktor ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #37 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:23:50 »
Citat fra: "jensjakob"
Potentionelt potmeter istedetfor liniært? Det er jo også en mulighed.

Og jo, jeg overvejede et kort sekund at kigge i elektronikkassen i kælderen og finde 2 potmetre, sjusse dem ind med seriemodstanden indtil de passede - og lodde en fuglerede sammen så jeg kunne lave håndgas ala traktor ;-)


Så hvis man køre med den slags benzinmotorer, så er det vel en god mulighed, og i praksis lettere, at eliminere den originale mekaniske wire, og erstatte den med en ledning op til en anordning (potentiometer) i forbindelse med speederen?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #38 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:26:47 »
Hvordan vil du så vippe spjældet??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #39 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:28:14 »
Morten, du har en lille detalje der - den havde jeg overset ;-) - touche.

Tilbage til tegnebrædtet og kængurubilen og tænkeboxen
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #40 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:29:44 »
Det er selvfølgeligt ikke umuligt at lave, men så skal du ud i noget med en servo og noget servocontroller...
Tror hurtigt det bliver meget mere besværligt end bare at sætte en wire på og så ellers få styr på de andre småting ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #41 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:48:04 »
Rahsg* - eller bare begynde at køre diesel ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #42 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:51:12 »
Arh hold nu op JJ, det mener du alligevel ikke :)
Jeg har jo sagt til dig hvad du skal gøre :) Skal jeg tage en loddekolbe og noget grafitspray med til Fyn?? Så kan vi hurtigt genoprette de baner på det spjældpotmeter igen ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #43 Dato: 03. Maj 2012 kl: 09:56:47 »
Tjoh, så er det bare det med utæthed mellem gearkasse og motorblok hvor den drypper motorolie.

Jeg skal have gearkassen af igen og se om det er krumtappakdåsen som har fået en ridse af højgearsakslen da vi samlede gearkasse og motor - eller om det er bundkarret jeg har flækket da jeg spændte de nederste bolte....

Kan selvfølgelig være "heldig" og det "bare" er bundkarspakning som skal spændes efter hen mod gearkassen.

Jeg har både ombytterbundkar, pakning osv.

Jeg overvejer ligenu at gøre det på gaden - hvis jeg kan gennemskue hvordan jeg alene kan få gearkassen af og på - jeg har kun een rulledonkraft...
OG hvis jeg kan forhandle med Ida at jeg kan bruge tiden nonstop under bilen....

OG jeg kan gennemskue hvordan jeg undgår at lave store olieplamager på gaden - noget med at lægge pap ud hvis jeg skal have bundkar af.

Olien som er spritny, kan jeg samle op i en ren spand, og hælde på på ny.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #44 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:08:01 »
Citat fra: "jensjakob"


Jeg skal have gearkassen af igen og se om det er krumtappakdåsen som har fået en ridse af højgearsakslen da vi samlede gearkasse og motor -

Det mener jeg er helt umulig, den pakning er jo dækket af svinghjulet, så højgearsakslen kommer ikke i nærheden af den.