Forfatter Emne: Monomotronic blues - del 55  (Læst 10607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #45 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:10:15 »
Tak for diagnose - så må det være ved bundkarret den er blevet utæt af at blive moslet. Den er heldigvis nemmere at skifte.

Gode forslag til hvordan jeg kan håndtere gearkassen ene mand med en lille værkstedsdonkraft?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Monomotronic blues - del 55
« Svar #46 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:13:19 »
Citat fra: "BlackChart"
Arh hold nu op JJ, det mener du alligevel ikke :)
Jeg har jo sagt til dig hvad du skal gøre :) Skal jeg tage en loddekolbe og noget grafitspray med til Fyn?? Så kan vi hurtigt genoprette de baner på det spjældpotmeter igen ;)


...selv om JJ ikke vil give dig mulighed for at lege med loddekolben, kan du da godt tage den med, så kan måske lege med Caraten...

Den vil lige nu kun gå 7 km/l og bare man tænker på at røre gaspedalen, går den op omkring et par tusind omdrejninger i tomgang,
og så lugter den hele tiden som om bensinslangen bare er hængt ind over indsugningen, og pøser alt det bensin i som pumpen kan levere... :?

Men den kan vi jo tage i en anden tråd eller på træffet... :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #47 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:19:45 »
Tony - det lyder somom du også skal deale med Verner ;-)

Og lokke ham til at tage hans VW tester med - så der bliver syn for sagen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #48 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:21:46 »
Citat fra: "jensjakob"

Gode forslag til hvordan jeg kan håndtere gearkassen ene mand med en lille værkstedsdonkraft?


Mon ikke utætheden er fremkommet ved at spænde bundkaret til gearkassen.
Så er der vel  ingen grund til at tage gearkassen af.
Måske er det nok at løsne de bolte noget.
(jeg spænder dem næsten ikke af frygt for at revne bundkaret)

Jeg ville prøve forskellige ting inden jeg skruede bundkaret helt af.


Det er efter min mening ingen fornøjelse at skifte hverken motor eller gearkasse medens en af delene bliver siddende i bilen.

Hvis det bare er gearkassen, så er den jo ikke så tung.
Så en plade med lave hjul under. Oven på pladen kan man stable klodser
i den ene ende, og donkraft i den anden ende til finere højderegulering.
Men igen, gearkassen er ikke så tung, så man kan vippe den med en pind.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #49 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:36:18 »
Det lyder tillokkende at det kan være noget så enkelt som at de nederste bolte har trukket bundkarret fra motorblokken. Jeg vil prøve at løsne dem, og se om jeg skulle være så heldig at det "falder på plads" igen.

Gearkassen er desværre tung nok for mig - jeg har fået "kontorarme".... (Men det kan der gøres noget ved)

Jeg kan godt lide ideen med at lave en hund til gearkassen - det vil gøre det nemmere at mosle med den.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #50 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:46:29 »
Tony, smider lige loddekolbe og multimeter med i oppakningen, så tager vi en nærstudering :) Vi har jo en motor der bare virker nu så må vi jo kunne sammenligne lidt :)

JJ: Mht gearkasse og een donkraft, keine problem, jeg bruger faktisk kun een donkraft...
Hvis motoren ikke vil blive i den vinkel den skal være kan du klare det med et reb nedenom krumtap-remskiven og op over en lægte eller lignende der ligger på tværs henover åbningen, så kan du justere hældningen derpå og bruge din donkraft til at "løfte" gearkassen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #51 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:48:51 »
Ah - kan godt lide rebtricket - det begynder at give mening.

Donkraften bruger du så til at løfte under gearkassens differentialehus, så gearkassen løftes på skrå, og forenden (og beslaget) støtter næsen mod jorden?

Tror godt jeg kunne få det til at ske. Selv med kontorarme
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #52 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:59:50 »
Ja, det er ca. fremgangsmåden...

Når så jeg har de øverste bolte skruet fast (ca. øverste ½-del af boltene mod gearkassen flytter jeg donkraften længere frem (kørselsretning), løsner et evt. reb (det er ikke hver gang det har været nødvendigt) og løfter gearkassen op på plads, så er der plads til at du kan spænde de nederste bolte mod motoren...De par stykker der har fat i bundkarret plejer jeg at stramme MEGET forsigtigt, har endnu ikke mistet nogle af boltene ej heller flækket nogen bundkar...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #53 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:00:58 »
Jeg sørgede for at spænde de nederste MEGET grundigt - tåbeligt af mig.......
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #54 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:02:23 »
Ups, det kunne godt tyde lidt på en flænge, det tåler ikke meget sådan et bundkar...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #55 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:06:46 »
Dumflade til mig.... OG pakflade..... Godt jeg har bundkar og pakning liggende.... Dyre lærepenge......

Men - også på mange måder hygge at komme "under huden" på motoren i så stor grad - det er spændende.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #56 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:12:51 »
Det er jo det...Vil da sige at DEN del af dit problem er altså ikke det værste, bundkarret og pakning kan endda skiftes uden at tage gearkassen af, det har jeg da prøvet et par gange også...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #57 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:14:59 »
Uden at afmontere gearkasse? HOV - gør mig liiiige 300 gange klogere her?

1. Løsne alle bolte og trække gearkasse og motor lidt fra hinanden?
2. Så kan jeg komme til alle bundkarsbolte - også dem som sidder på fladen mellem motor og gearkasse?
3. Af med bundkar
4. Så nemt?

Hmmm, det er ligefør jeg er villig til at lave et kapløb om hvem der kommer til Fyn først ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #58 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:38:23 »
1. Skruer alle de små bolte ud, ingen grund til at trække motor/gearkasse nogen steder...
2. Dem tager du med en lang umbracho nøgle eller lang umbracho top, keine problem..
3. Ja
4. Ja

Tidsforbrug sidst jeg gjorde det: Under 60 minutter incl. afrensning af pakflader og udmåling af oliepumpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Monomotronic blues - del 55
« Svar #59 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:40:01 »
Takker - min verden blev pludselig meget nemmere.

Kan du huske mål på M6'ere hvis jeg skal forbi Romerdal og købe reservebolte?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."