Forfatter Emne: Overhaling af dieselsystemet  (Læst 9747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Dato: 09. Maj 2007 kl: 19:59:48 »
Endelig gik jeg gang i at renovere mit dieselsytem i Hawaiibussen. Den har i en periode startet lidt trægt, men har altid villet i gang, dog med røg i de første 30 sek. Den skal have nye dyseindsatser, 294 med åbning på 165 bar. og have timet pumpen.

Det startede med at jeg skruede alle dyserør og dyser af. Det gik let på nær den sidste, den tættest på koblingsklokken.  Det tog 15 min. at skrue den ud. Selve dysekroppen var godt rusten og det gav meget modstand i alugodset og med Mølles erfaring med at det knækker tog jeg god tid og sprøjtede godt med "sovs" ned til gevindet. Her er et billede af gevindet til dysen godt snasket ind i rust og "sovs", ikke smukt, men det ser værre ud end det er.  :D



efter rens og tandbørste med diesel på vubti



Et billede af hele projektet efter rens!



Timing af pumpen fik jeg en fin beskrivelse af Jarl.

Jeg monterede uret og fandt OT på krumtappen. Så drejede jeg krumptappen tilbage så uret kørte tilbage lige til det punkt hvor viseren stopper og vil frem igen. Der nulstiller jeg uret og så drejede jeg krumtappen tilbage til OT og der kunne jeg læse på uret, min pumpe timing og den var 72...... :?

Jeg løsnede pumpen de fire steder og drejede den ned til den står på 93. Håber jeg gjorde det rigtige!

Forsættelse følger når jeg har fået trimmet dyserne.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #1 Dato: 28. Maj 2007 kl: 23:38:54 »
teamet lavede dyser idag. Åbningen blev 185bar. Vi jursterede også mængde skruen, men jeg tror den skal ha mer.

Den ryger sort men jeg tror bare den har en bedre forbrænding. Jeg har før i tiden uden problemer kunne køre 130, men jeg synes det var lidt svært idag  :?

Skal jeg skrue mere op for pumpen?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #2 Dato: 29. Maj 2007 kl: 09:09:47 »
Med 185 bar er en pumpetiming på 0,93 temmelig sen (derfor røgudvikling) - der ville jeg nok gå op i nærheden af 0,98 - 1,00 - måske endda en anelse højere, hvis motoren ikke komprimerer 100%. Og så skal mængdeskruen have lidt - indtil røggrænsen nås.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #3 Dato: 29. Maj 2007 kl: 09:25:37 »
OK! Så det er ved 165 bar at den skal have 0,93. Jeg må igang med uret igen! Jeg mente nok at timingen skulle laves lidt anerledes!

Når jeg nu skal køre på raps, er det så også den rigtige indstilling?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #4 Dato: 29. Maj 2007 kl: 09:50:53 »
Nååå - jeg tænkte nok, at der var noget i gærde med det dysetryk... :wink:

Til raps er det lige i underkanten. Hvis man søger på nettet, ser man mange, der uden søvnproblemer lægger deres timing op på 1,20 eller mere. Om deres gode nattesøvn skyldes uvidenhed, kan man jo kun gisne om, men det er ret sjældent, at de rapporterer om defekter. (Dog har jag snakket med tysk fyr, der havde en nyrenoveret KY'er, som kun blev 2600 km gammel - pumpetiming: 1,35 - men den startede rigtig godt...)
Tit går man jo efter et set-up, der kører godt på raps, men som i nødstilfælde også kan tygge diesel. Så vil jeg mene - forudsat, at kompressionen er ok - at en timing på 1,00 - 1,05 er fin.
Den gyldne regel lyder: Sæt timingen på det senest mulige tidspunkt (mindste talværdi), hvor motoren stadig går og forbrænder godt. Og her stritter diesel og raps i hver sin retning - diesel tænder villigt - det indikerer senere timing, mens raps (især kold) tænder uvilligt, hvilket indikerer tidlig timing.

Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #5 Dato: 29. Maj 2007 kl: 10:36:25 »
Citat fra: "Jarl"
Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:


Hmmmm- Vandsk(r)uret T3 og øl i køkkenet uden drengene??? :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #6 Dato: 29. Maj 2007 kl: 16:50:27 »
Jarl skrev.: at se Aab hente bronzen

Er det noget med Golf, eller en AAZ med turbo ? Eller hva.

Kurt
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #7 Dato: 29. Maj 2007 kl: 16:52:13 »
KH - sikkert bronze bøs i en Aab gearkasse til wbx :?:  :lol:  :lol:  :lol:

Mølle

  • Gæst
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #8 Dato: 29. Maj 2007 kl: 22:22:15 »
Hej Jarl

som du måske har læst har jeg også med hjælp fra Team Supermario fået lavet et sæt dysser med åbningstryk på 185 bar. Til min fine motor, foreslår du da også en pumpetiming på omkring 1mm????

Glæder mig til at se, hvordan de gamle åbner.


Hvordan bliver ændringen i motorgangen at mærke, med højere åbningstryk og tidligere timing i forhold til "normalt"??

I sidste ende burde det hele jo gå op i en højere enhed, hvor selve indsprøjtnigen bliver præcis på samme tidspunkt som normalt.

-og belaster det ikke pumpen at den skal yde højrere tryk???

Mølle

  • Gæst
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #9 Dato: 29. Maj 2007 kl: 22:23:39 »
og for øvrigt: Nej.... jeg overvejer ikke at hælde fødevarer i tanken. :lol:  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #10 Dato: 29. Maj 2007 kl: 23:13:51 »
Citat fra: "Mølle"
Hej Jarl

som du måske har læst har jeg også med hjælp fra Team Supermario fået lavet et sæt dysser med åbningstryk på 185 bar. Til min fine motor, foreslår du da også en pumpetiming på omkring 1mm????

Glæder mig til at se, hvordan de gamle åbner.


Hvordan bliver ændringen i motorgangen at mærke, med højere åbningstryk og tidligere timing i forhold til "normalt"??

I sidste ende burde det hele jo gå op i en højere enhed, hvor selve indsprøjtnigen bliver præcis på samme tidspunkt som normalt.

-og belaster det ikke pumpen at den skal yde højrere tryk???


Overordnet set er 185 bar noget højt til en motor, der skal køre på ådsler fra forhistorisk tid. Hvis du har varige planer om det, så tror jeg, at du skulle kontakte teamet igen mhp. at få trykket sat ned til 165 bar (hvilket - når dyserne har "sat sig" ender med at blive ca. 155 bar, som foreskrevet)

Ideen med at hæve dysetrykket til delikate og miljøvenlige fødevarer er jo at få en finere forstøvning af den træge masse, hvilket jo ikke er nødvendigt, når man propper ekstrakten af dinosaurkroppe i tanken. Der får man kun ulemperne: kortere indsprøjtningssekvens -> mere stødende motorgang; højere pumpebelastning; større risiko for tandremsbrud; hyppigere brud på dyserørene og behov for omjustering af pumpen.

På den anden side er mange af disse ulemper teoretiske og du kan sagtens køre med 185 bar - i det tilfælde, så ja - ca. 1,00  mm pumpetiming. - Som sagt - lavest mulige værdi, hvor motoren fortsat lyder sprød og forbrænder tilfredsstillende.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #11 Dato: 29. Maj 2007 kl: 23:57:59 »
Team SDS(Supermario Diesel Service) sænker gerne trykket på de nye dyser til 165.

Den er jo lækker at arbejde med, den patinerede Bosch dysetester fra midten af firserne. Nu vi er ved det, så blev halvdelen af teamet mærkelige i hovedet af superforstøvet diesel. Kan man teste med noget andet istedet, fx. Raps ?
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #12 Dato: 30. Maj 2007 kl: 09:38:11 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
teamet lavede dyser idag. Åbningen blev 185bar. Vi jursterede også mængde skruen, men jeg tror den skal ha mer.

Den ryger sort men jeg tror bare den har en bedre forbrænding. Jeg har før i tiden uden problemer kunne køre 130, men jeg synes det var lidt svært idag  :?

Skal jeg skrue mere op for pumpen?


Ja man troede det gik godt, men dyserne viste sig at svede en del diesel og især én af dem var vanskelig, der kommer diesel op imellem samlingen af dysen.. Kan man efterspænde dysesamlingen (ikke nede i topstykket)med mere end 70nm (80nm eller mere) for at komme det til livs?

Jeg skilte samtidig det hele ad og rev pumpen af, og den skal lige have nye pakninger, den har været utæt i et stykke tid og igår da det gik galt, sat jeg mig for at lave pumpen også. Der kommer billeder.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #13 Dato: 30. Maj 2007 kl: 11:12:17 »
Sådan er det tit. - At de sveder. Tit er det noget med at skille dem ad igen og så gøre hysterisk rent på alle flader, der skal slutte tæt. Når man så har gjort det et par gange, så går man slukøret ned til Bosch og forelægger problematikken. Her fik jeg for længe siden svaret af en dieselvædet gammel værkfører: "Spænd til de er tætte!"

Og ang. pumpen: Pas nu godt på! Der er ganske mange enkeltkomponenter i sådan en, og mange af dem er fjederbelastede, så hvis man bare skruer løs, så flyver det om ørene med småstumper.

Må jeg have lov at anbefale lidt litteratur:

http://www.christiani.de/product_info.php/products_id/47/Kantengesteuerte-Diesel-Verteilereinspritzpumpem.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #14 Dato: 30. Maj 2007 kl: 11:38:52 »
Hvem har reservedelsnummeret på den simmering som sidder i spidsen af pumpen?
http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Wedi_erneuern.pdf

Jeg skal også have sådan en, den er desværre ikke en del af et pakningssæt!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.