Forfatter Emne: Overhaling af dieselsystemet  (Læst 11131 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #15 Dato: 30. Maj 2007 kl: 11:48:39 »
så er der to bøger på vej hjem:

Kantengesteuerte Diesel-Verteilereinspritzpumpem 99 sider  og en
Diesel-Reiheneinspritzpumpen 144 sider.

Vi kan jo ikke have at Team SDS ikke har den tekniske dokumentation i orden
Mvh. Casper

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #16 Dato: 30. Maj 2007 kl: 22:19:22 »
Citat fra: "Jarl"
Nååå - jeg tænkte nok, at der var noget i gærde med det dysetryk... :wink:

Til raps er det lige i underkanten. Hvis man søger på nettet, ser man mange, der uden søvnproblemer lægger deres timing op på 1,20 eller mere. Om deres gode nattesøvn skyldes uvidenhed, kan man jo kun gisne om, men det er ret sjældent, at de rapporterer om defekter. (Dog har jag snakket med tysk fyr, der havde en nyrenoveret KY'er, som kun blev 2600 km gammel - pumpetiming: 1,35 - men den startede rigtig godt...)
Tit går man jo efter et set-up, der kører godt på raps, men som i nødstilfælde også kan tygge diesel. Så vil jeg mene - forudsat, at kompressionen er ok - at en timing på 1,00 - 1,05 er fin.
Den gyldne regel lyder: Sæt timingen på det senest mulige tidspunkt (mindste talværdi), hvor motoren stadig går og forbrænder godt. Og her stritter diesel og raps i hver sin retning - diesel tænder villigt - det indikerer senere timing, mens raps (især kold) tænder uvilligt, hvilket indikerer tidlig timing.

Som altid er livet et stort kompromis - manden vil gerne skrue T3, med drengene på stadion for at se Aab hente bronzen hjem og drikke dåseøl - konen vil gerne have nyt køkken og vandskuret gavlene - se, hvem der vinder.... :wink:


Har jeg ret i at en 1,9lTD aaz motorblok med et golf 1,6 topstykke og et dysetryk på 160bar, samt en pumpetiming på 0,91  kunne vise sig at være ret egnet til rapsolie? Vi kan som det er nu starte uden brug af kolstarter og/eller forvarmning. I mine ører lyder det da plausibelt........ikke?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #17 Dato: 30. Maj 2007 kl: 22:57:27 »
Citat fra: "casper"


Vi kan jo ikke have at Team SDS ikke har den tekniske dokumentation i orden


Er det et nummer i tager ud og optræder med :lol:  :lol:

hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #18 Dato: 30. Maj 2007 kl: 23:31:46 »
det kunne da tænkes :-) nu da vores dysekunster jo er noget der er værd at optræde med.....
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #19 Dato: 30. Maj 2007 kl: 23:43:09 »
Citér
Har jeg ret i at en 1,9lTD aaz motorblok med et golf 1,6 topstykke og et dysetryk på 160bar, samt en pumpetiming på 0,91 kunne vise sig at være ret egnet til rapsolie? Vi kan som det er nu starte uden brug af kolstarter og/eller forvarmning. I mine ører lyder det da plausibelt........ikke?


Jo, for dælen! Der findes faktisk tyskere på www.fmso.de der med vilje bygger sådan en hybrid for at kunne tygge raps helt optimalt. Men dyserne skal jo helst være af forstråletypen alligevel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #20 Dato: 31. Maj 2007 kl: 00:25:20 »
Hvorfor egentlig det ?
Forbrænder rapsen bedere ved en højere kompression ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #21 Dato: 31. Maj 2007 kl: 08:02:57 »
Højere komp. = mere og hurtigere varme. - Helt som det modsatte: En lavt komprimeret benz. motor kan køre på lavoktan benz. (som er tilbøjelig til at tænde for villigt og altså i utide - før gnisten -  og dermed skabe dræbende tændingsbanken) da den ikke udvikler så meget varme i forbrændingsrummet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #22 Dato: 04. Juni 2007 kl: 19:34:55 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Hvem har reservedelsnummeret på den simmering som sidder i spidsen af pumpen?
http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Wedi_erneuern.pdf


Jeg fik fat i den pakning og fik lavet pumpen og monteret hele molevitten igen. Selv tandremmen fik jeg skiftet når jeg nu var igang. Jeg fandt på et triks så man ikke skal have vandpumpe remskiven, for det sad bare pisse godt fast, og jeg var 3 sekunder for at tage hele vandpumpen af, men fandt ud af man ikke behøver det for at få skiftet remmen. Jeg løsnede dækslet og trak det ud fra over siden af - så kunne jeg få den gamle rem af og efter lidt rengøring den nye på.

Lidt billeder

Ny og gammel pakdåse



Lidt af det adskilte




Så nu er det bare om den kan starte. Skal lige have nogle nye bolte til det dobbelte remhjul.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #23 Dato: 06. Juni 2007 kl: 10:22:29 »
Så fik jeg samlet det hele! Timet pumpen til0.98. og fik den startet......hmmm den ville slet ikke trække opdrejninger når jeg hev i gassen, men når jeg tvang LDA akslen frem ville den gerne.......Så det var altså mængde skruen der ikke var skruet langt nok ind.

Efter lidt bøvl med at få plomben af, startede den. Uden undstødning, for satan det lyd godt! Efter lidt justering - kørte jeg en tur i den (det larmede lidt meget men turboen lyd er bare for dejlig, den lyder som en flok teenagere på popcrawl på Kos, den fløjter og spinder, som en tubine lækkert! Når jeg kørte 30kmt i 2. gear var det kun turboens høje turbine fløjten jeg kunne høre, så lidt gas - så kom larmen  :) den trak op til 50 i 2. gear og 70 i 3. gear og 100 i 4. gear MUMS  :twisted: !

Pumpen er tæt og dyserne ser ud til ikke at savle, dog var der en lille bitte smule i kanten af dysen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #24 Dato: 06. Juni 2007 kl: 10:41:11 »
Way to go Morten!

Og - ja lyden uden potte er unik. I min pure umodne ungdom - ca. i stenalderen - savede jeg den sidste vinkel af forrøret (den som svinger hen til potten) og forlængede det ud under kofangeren. Med et beslag op til gummiophænget i venstre side holdt det fint og hold da kæft, hvor det lød godt... Det var vist også før de periodiske syn...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

  • Gæst
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #25 Dato: 06. Juni 2007 kl: 11:10:11 »
:shock:  Det er bare super godt gået  :D  :D
 :lol:  Lidt misundelig på dit gå på mod er man vel  :D

Morten

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #26 Dato: 06. Juni 2007 kl: 11:33:29 »
Citat fra: "Jarl"
Way to go Morten!

Og - ja lyden uden potte er unik. I min pure umodne ungdom - ca. i stenalderen - savede jeg den sidste vinkel af forrøret (den som svinger hen til potten) og forlængede det ud under kofangeren. Med et beslag op til gummiophænget i venstre side holdt det fint og hold da kæft, hvor det lød godt... Det var vist også før de periodiske syn...


Den er allerede i støbeskeen, jeg har et gammelt forrør med en kat på, den er sat på lige i "knækket" - så jeg kan forlænge det med et andet rør!

@T3sync: Det er sgu ikke så svært. Man skal bare tage sig mog til det og have alle materialerne ved hånden så man ikke går i stå. Et timerur koster 300 kroner, og det har tjent sig selv ind bare ved at lave et olieskift selv!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #27 Dato: 06. Juni 2007 kl: 12:32:53 »
jo det skal vi finde ud af - han kan ringe på 20223211

Men det med gløderørne kan jeg ikke hjælpe med! Jeg har for store hænder  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #28 Dato: 07. Juni 2007 kl: 01:10:24 »
morten hvor har du købt det timerur henne til 300kr!!?
det lyder billigt, sådan et må jeg også eje..
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Overhaling af dieselsystemet
« Svar #29 Dato: 07. Juni 2007 kl: 01:10:56 »
morten hvor har du købt det timerur henne til 300kr!!?
det lyder billigt, sådan et må jeg også eje..
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D