Hej derude.
Iøvrigt fandt jeg i min søgen olierør til turboen til salg her i nettet. For 5 år siden fik jeg lavet et fleksibelt rør hos en lille virksomhed i Rødvig på Stevns der laver hydraulikslanger. Det tog ham et kvarter og kostede en hund. Det har kørt over 100.000 km og så er det blåt. Waaaauuu !
Der var en der spurgte efter alternativer så her er et.
Næste gang du skifter olie, så prøv lige at tage det rør af. Tag så en skydelære og tjek den indre diameter ved forskruningerne. Den er ikke 10 mm, som det oprindelige rør, vel? Den er snarere 7 eller 8 mm. Derfor kan din fine nye turbo ikke komme af med returolien let nok, og derfor løber olien ud gennem labyrinttætningerne - præcis samme scenarie, som ved underkompression - returolien møder modstand på vejen, og da modstanden i labyrinttætningerne så mindre løber olien ud der.
Se det betyder jo ikke, at du ikke også samtidig kan have en slidt motor, som laver underkompression - det har de fleste T3'ere, når alt kommer til alt, men jeg har selv fået fremstillet adskillige hydraulikrør, som jeg har monteret på spritnye motorer, og har hver gang måttet konstatere, at de har givet forøget olieforbrug i turboen.
Det er rigtigt, at det originale returrør er svinedyrt, men ganske simpelt 12 mm kobberrør med klemringsfittings har den fornødne indre diameter og laver man det S-formet, klarer det fint vibrationerne.
Jeg synes, du skal starte med at kigge på røret før du bortdømmer motoren. Et rør er trods alt nemmere og billigere end en motor.