Forfatter Emne: Motorbremse på TD ?  (Læst 3180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Dato: 25. Maj 2007 kl: 07:52:14 »
Hejsa.

Når man nu har så store ekspertiser ude i landet gemt væk på kontorer og garager var det vel passende at spørge her.
Vi tilbringer en del ferier i vores herlige broderland Norge og jeg har mere end en gang lige måtte holde og puste lid på bremserne når vi var nået ned ad en stejl nedstigning. Dieselmotoren yder jo ikke den største modstand og vil gerne l "løbe med". I turistbussen er det jo ikke noget problem og heller ikke i lastbilen der jo har forskellige former for motorbremse.
Hvad vil der ske hvis man installerer en kontakt der afbryder strømmen til dieselpumpen. Vil pumpen så få brændstoftilførsel når motoren bruges som bremse og kan den i givet fald tåle at snurre uden diesel i pumpehuset. Jeg er i tvivl om om den antændte diesel bremser eller skubber på på vej ned.
Lad mig få nogle bud.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2007 kl: 08:37:59 »
Lastbiler og busser har forskellige bremseanordninger, der benytter drivlinien frem for at belaste det ordinære bremsesystem. Det kan f.eks. dreje sig om en klap, der mere eller mindre spærrer udstørningens afgangskanal og derved skaber bremsevirkning, idet stemplernes pumpebevægelser gøres trægere. I nogle tilfælde er der også tale om en elektromagnetisk anordning der gør kardanakslens rotation trægere.

Og så må man undre sig over, at ingen - end ikke lastbilerne har en "cut-off-valve", der lukker for dieseltilførslen, når motoren render på påløb. Det har benzinbiler jo haft de sidste 20 år.

Der er en helt enkel forklaring: Det ligger simpelthen i dieselpumpens konstruktion, at den gør det helt automatisk. Hvis du læser tidligere indlæg om dieselpumpens indre liv, så vil du støde på ordet "centrifugalregulatoren". Den har til formål at tilpasse dieselmængden til de aktuelle driftbetingelser. Den regulerer mængde i forhold til omdr. og speederposition og styrer på den måde om motoren i den aktuelle situation trænger til mere snaps, eller om den får rigeligt, så vi hellere må indstille udskænkningen. Når du kører ned ad Gaustablikk med påløb - ingen speeder med mange omdrejninger, så "tænker" centrifugalregulatoren at selv om motoren kun får tomgangsmængde, så er det da vist rigeligt, så vi må hellere lukke helt og det gør den så.
Derfor vil det ikke give mening at sætte en kontakt ind ved magnetventilen - der kommer nemlig ikke noget diesel ind alligevel.

Når du oplever svag motorbremse, så handler det om motorens størrelse i forhold til bilen, for egentlig har diesel på grund af en høj kompression en rigtig god motorbremse. - Prøv en Golf med AAZ - når man slipper speederen, bliver ansigtet klistret op i forruden.... og når man trykker på den igen er det så bagrudens tur... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2007 kl: 08:51:09 »
Jamen jeg vidste jo at det var her man skulle henvende sig. Strålende forklaring. Det er bare til tider svært at finde rundt i tidligere indlæg selv om man søger. Der dukker en utrolig masse op som man tænker hvad har det med sagen at gøre når man søger i biblioteket på bestemte ord. Jeg prøver gerne inden jeg smider noget på nettet, men det lykkes ikke altid. Tak for hjælpen. og rigtig god pinse.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #3 Dato: 25. Maj 2007 kl: 09:41:24 »
Hvordan så med at bremse ved hjælp af gearet? Mantraet er, så vidt jeg har forstået(!) at man skal køre ned af stejle bakker i samme gear som man ville køre op.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #4 Dato: 25. Maj 2007 kl: 10:16:05 »
Det er også den korrekte måde, men det holder bare ikke helt i praksis på en T3, netop som Jarl skriver så er forholdet mellem en lille (slidt) 1.6'er og bilens store egenvægt ikke helt i overensstemmelse og så tager tyngdekraften over istedet og hiver bilen op i fart alligevel...

Den med motorbremse har jeg selv tænkt over, men tror det bliver noget af en ombygning, dels skal du jo have lavet noget der kan aktivere den klap der skal yde modstand i udstødningen, men dels skal det jo også være tæt så udstødningsgassen ikke bare fiser den forkerte vej ud istedet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #5 Dato: 25. Maj 2007 kl: 10:18:40 »
Nemlig! Og da vores manifoldpakninger i forvejen kun holder lidt over en weekend, så er det måske et problem at skabe mere overtryk i manifolden...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #6 Dato: 25. Maj 2007 kl: 10:20:02 »
WOW!

Selv Jarl er enig med mig, så må jeg sq endelig have fat i noget rigtigt :D :P
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mads-kaa

  • Gæst
Motorbremse på TD ?
« Svar #7 Dato: 25. Maj 2007 kl: 10:28:42 »
@farT3: Hvis du skulle være så uheldig at få lavet dobbelt post, så kan du gå ind og slette det ene indlæg, ved at trykke på "X"'et op i højre hjørne af indlægget! Det kan man dog kun hvis ingen har svaret på det endnu!

/Mads

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Motorbremse på TD ?
« Svar #8 Dato: 25. Maj 2007 kl: 14:29:09 »
Hej Mads - kaa og andre.

Ups har jeg lavet et dobbeltindlæg. Det vidste jeg ikke. Jeg røg ud i "siden kan ikke vises" første gang jeg trykkede så jeg troede ikke at der skete noget. Ja alt begyndelse er svær, men jeg skal prøve at huske det med x'et. Tak fo tipset.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Motorbremse på TD ?
« Svar #9 Dato: 25. Maj 2007 kl: 21:22:43 »
Norge er et godt T3 land, er der oppe næsten hvet år. Kørte før med 1,6 TD og nu med AAZ. Den største forskel på de 2 motorer er nok op , hvor AAZ i kraft af sit gode moment kører mere ubesværet. Den holder lidt bedre igen ned af bakke.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017