Forfatter Emne: Køb af Caravelle.  (Læst 3247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:04:17 »
Sønnen og svigerdatteren gør mig til Bedstefar for 4. gang og  nu er Passaten for lille. De har lokket mig med til Jylland på mandag for at se på denne fine bil

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49777804

Er der nogen af Jer der kender den?

Hvis ikke hyperlinket virker hvordan sætter man så sådan en ind i dette forum ? ..........og hvordan få i de smilies ind ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #1 Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:16:33 »
Hej,

Velkommen til -. og tillykke med forøgelsen i bedste-kategori..

Nu kender jeg ikke den specifikke bil til salg - måske andre kender den?

Nogle indledende spørgsmål for at vi bedst muligt kan råde dig:
1. Hvor meget kan du/sønnen selv lave/har du selv tid til at lave?
2. Hvor meget værksted har du/sønnen adgang til?
3. Hvor længe kan du/sønnen undvære bilen?

Men du starter med at besøge mit horrorshow:
http://www.zorck.dk/t3/
og
http://www.zorck.dk/t3/index2.htm

Den var egentlig meget pæn, og skulle liige have lavet lidt rust og skiftet kobling - jeg endte med at skrotte den - den viste sig at være for rådden.

Billederne er glimrende inspiration til hvor du skal kigge efter rust.

Derudover - inde i bilen løsner du sidebeklædningen i kabinen bag førersædet, med din lygte kigger du ned ideni - der samler sig kondensvand på væggen, det løber ned i bunden, og får siden til at ruste op indefra.

Når rusten er vurderet - husk at "man" kan komme langt med pladearbejde, men det er også dyrt hvis man ikke kender nogen (TAK MØLLE) - så er der det mekaniske.

Men tilbage til de indledende spørgsmål, hvor meget er du/sønnen bilkyndig? Nogen kan klare meget dårligere bil end andre :-)

Når alt det er sagt, så ser billeder umiddelbart pæne ud på dba - prisen synes jeg dog også umiddelbart er noget høj.

Held+lykke

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #2 Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:34:06 »
Hej jens Jacob.

Det bliver nok Bedstefar her der laver bil eller også svigerdatteren. Jo jeg har en del erfaring. Vi købte vores første T3 for ca 14 år siden og er nu på nr 3. Jeg har haft min gang på et vw værksted som klargøringsmand i 5 år og kører nu autotransporter i samme (der dog ikke er vw værksted mere. Jeg suger til mig alt hvad jeg kan og boltrer mig lystigt på det nyfundne T3net. Udover at jeg fik renoveret min første motor på cylinderservice har jeg aldrig haft bilerne på værksted. jeg klarer mig med en håndbog og nogle fejltagelser ind imellem for mekaniker er jeg desværre ikke.

Prisen på bilen ? Jamen hvad er vores dog ikke værd hvis vi skulle sælge dem ? Jo, men det er jo heller ikke sikkert at det bliver slutprisen.

Nu skal jeg kigge lidt på dit horrorshow og lære lidt mere.

God Pinse. Husk højmessen i morgen.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #3 Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:40:56 »
Hej

Tak for al baggrundsinfo - det gør det meget nemmere for os at svare på rette detaljerings-grad :-)

Jeg bøjer mig i støvet, jeg er selv 10 tommelfingre - men giver ikke op.

Prøv at send en PM til Parkhave eller Kurt Salvesen (Backmobil) - det er deres baggård bilen tilsalg står i (ca.)

VWelkommen til

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #4 Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:42:34 »
Det ligner da en fin bil.

Rådene når man skal se på T3 går overvejende på de mekaniske ting. Selvfølgelig kan man finde rustne lig, som vist ovenfor, men i almindelighed er T3'ere rustmodstandsdygtigt langt ud over det almindelige. Man kan bare spørge sig selv, hvor mange Toyota Hiace'er fra midt-firserne, man møder på vejene. Typisk er rusten på T3'ere af kosmetisk karakter som f.eks pladesamlingerne på siden. Man skal gøre op med sig selv om man kan leve med det for det er en vedvarende cirkus.

Mandens beskrivelse af motorrenovering skal der bores lidt i. Tandrem, oliepumpe og køler har intet med motorrenovering at gøre - det er alm. vedligeholdelse. Man kan jo heller ikke kalde en generator renoveret fordi man har skiftet rem...
Renovering af en motor, der har kørt 315 tkm omfatter opboring af cylindrene, nye overstørrelsestempler, nyt topstykke, nye lejer (overalt!), nye dyser og ny turbo. Og sådan omgang koster!
Motor og gearkasse er notorisk svage punkter på sådan en bil. Og trods sælgers lovprisninger er det aldrig bare en lille ting, der er i vejen. Hvis ikke gearkassen kører 100%, så er næste skridt en hovedrenovering eller en anden gearkasse. Det er aldrig "bare en justering". Og det gælder også for motoren. Det er aldrig "bare en pakning" - nej, når den drypper olie, så skyldes det sikkert, at den er slidt op.

Vær også opmærksom på vægtafgiften. Den er dyr! Jeg er ret sikker på, at en 9 personers caravelle som turbodiesel vejer over 1500 kg. Det betyder en årlig vægtafgift på 10240 kr.

Om jeg fik det forkerte ben ud af sengen i morges? Næ, men jeg ville ønske, at nogen havde sagt sådan til mig, inden jeg købte min første T3. Tag ikke fejl - jeg havde købt den alligevel fordi det er verdens dejligste bil, men hvis man er vant til en Passat, der stort set kan leve af kærlighed og kildevand, så må man altså indstille sig på - meget hurtigt og helt ufrivilligt - at få en masse indsigt i T3-mekanik.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #5 Dato: 26. Maj 2007 kl: 22:50:07 »
Kære Jarl

Smukke, kloge - og meget enkle ord.

Især nok din passus om det at gå fra en Passat til en T3 - det er en verden til forskel (nu startede jeg med at køre GSA, så T3 var ikke det største chock).

Smuk pointe.

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #6 Dato: 26. Maj 2007 kl: 23:02:35 »
Hej Jarl.

Ja du har helt ret. Den der motorrenovering bliver der boret i og vægtafgiften er også god nok. Den lider vi med hvert kvartal, men man må lide for sin skørhed. (Ja det var et " r ") Jeg har forhørt mig for flere år siden ang nedvejning, men det godkender de ikke. De 25 kg over de 1500 koster ca 2500 kr ekstra om året. Surt !
Det er jo med T3 som med ægtefæller, Hvis man behandler dem pænt kan man have dem mange år og nok er der da visse reparationer, meeeen hvis vi tænker os andre biler på 18 - 20 år så er det vel ikke så galt.

Jeg har iøvrigt fundet lidt af fejlen ved min nye turbo. Ladetryksslangen var hoppet af og derfor fes luften ud mellem flangen og slangen. Jeg strammede spændebåndet og hylelyden forsvant. Oliepletterne på bagklappen har jeg dog ikke fundet årsagen til endnu.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #7 Dato: 27. Maj 2007 kl: 00:28:04 »
@FarT3
Det er nu rimeligt uproblematisk at sænke egenvægten 25 kg, så du slipper med knap 3k mindre om året
Mvh. Casper

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #8 Dato: 27. Maj 2007 kl: 08:03:59 »
Godmorgen Casper.

Ja det troede jeg også, men i synshallen fik jeg det svar at typegodkendelsen på denne bil gjorde at en nedvejning ikke var mulig. Så vidt jeg dengang forstod var det ikke fordi bilen ikke kunne veje mindre, men fordi typegodkendelsen sagde at den skulle veje så meget, så jeg har bare punget ud.
De tidlige modeller havde jo en egenvægt på 1450 - 75 kg bla gr spinklere sæder bagi og i et gammelt salgskatalog fra 90 med tekniske specifikationer for alle modellerne ligger den man kaldte kombi (som vist ikke indførtes i DK) også under 1500. Kombi var faktisk bare en kassevogn med sæder blottet for næsten alt.

Var der iøvrigt nogen der ville have glæde af hvis jeg forsøgte at scanne dette blad ind og lagde det ud på nettet og i givet fald hvor ?

Hvis jeg købte en kassevogn og indrettede som caravelle så kunne det lade sig gøre for så var det en ny vejeseddel der lå til grund for registreringen, men med de priser toldvæsnet tager herovre så har fortjenesten spist sig op på forhånd.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køb af Caravelle.
« Svar #9 Dato: 27. Maj 2007 kl: 08:48:00 »
Hvis du scanner dem, og sender dem til Solow her fra sitet smider han dem i "Biblioteks" afdelingen her på sitet.

M.h.t. typergodkendelse og vægt, DET lyder godtnok sært. En bil vejer vel det den vejer, hvis man vil køre uden sæder i sin multivan er der vel ikke nogen typegodkendelse der skal forhindre en i det?!?

Jeg har selv som fremtidsprojekt at skrælle 75 kg af min doka og spare mange tusind om året!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Køb af Caravelle.
« Svar #10 Dato: 27. Maj 2007 kl: 09:30:49 »
Jeg har lavet min T3 om til 5 sæder.
Den er vejet ned og det er indført på den nye registreringsattest,

For et par måneder siden.
Det betragtes som en konstruktiv ændring, og du må naturligvis kun have 5 sæder i bilen.
Du skal jo så bare have en med 6 og ikke 9.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #11 Dato: 27. Maj 2007 kl: 10:43:27 »
En bil vejer pr. definition det, der står i typegodkendelsen. Det gør den indtil andet dokumenteres. Naturligvis kan man lave forandringer, der sænker bilens egenvægt. Der skal så fremvises en ikke over 24 timer gammel vejeseddel fra en akkrediteret vejer og måler. Herpå noterer synshallen den nye vægt på registreringspapirerne, og bilen omregistreres (gratis, hvis samme ejer). Og som Mads plejer at sige her: Husk, at hvis man så går hjem og øger egenvægten igen, så skal man stille til fornyet syn.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #12 Dato: 27. Maj 2007 kl: 19:23:17 »
Tja ! Der er mange af Jer der skriver det jeg også syntes, men problemet er jo at det ikke er mig der står med godkendelsesstemplet. Mine undersøgelser er tilbage fra 93 hvor jeg købte min første T3. Den stod ved siden af en magen til der var indreg til 10 prs. efter sigende den eneste i DK på daværende tidspunkt. Den havde en vægtafgift på 1700 kr ÅRLIGT !!!!!!!!!!! Desværre havde konen ikke stort kørekort og vi kunne ikke lave den om til camping om sommeren så det blev den dyre. Iøvrigt var jeg til stede i salgslokalet nogle år senere hos VW da jeg arbejdede der ,da en kunde med en Caravelle spurgte om nedvejning. Sagen blev undersøgt af sælgeren med samme resultat som jeg havde fået nogle år før, og jeg kunne sige "Det vidste jeg da godt"  Måske er reglerne ændret siden.

Nej selvfølgelig må man ikke gå hjem og sætte tingene ind igen når den er vejet, men man må isætte ekstraudstyr i for 50 kg uden at veje om så vidt jeg er orienteret

Tak til dig Morten for tilbud om et kig, men vi har brug for en med stive tændkabler.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

PARKHAVE

  • Gæst
Køb af Caravelle.
« Svar #13 Dato: 27. Maj 2007 kl: 20:59:52 »
Jeg skal meget gerne hjælpe dig med at få vejet den kommende ned.

Har du set de projekter jeg har til salg.
Hvis du har plads nok kan du få en virkelig fin bus/camper ud af det.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Køb af Caravelle.
« Svar #14 Dato: 27. Maj 2007 kl: 22:35:35 »
Hej Parkhave.

Om jeg har set det ? jeg har netop kortsluttet tastatur nr. 2 gr mundvand der dryppede ned i det, men jeg har ikke pladsen. Det er så surt. Nabogården er godt nok til salg for 4,5 mill, men så er der nok ikke så meget at købe biler for.

Jeg skal meget gerne vende tilbage ang nedvejning hvis det bliver aktuelt.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg