Forfatter Emne: EU opstramning - syn hvert år eller ...  (Læst 1107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Dato: 14. Juli 2012 kl: 10:24:40 »
Igår kogte gemytterne op på de tyske tv kanaler ... EU har lavet lovforslag om at biler skal synes hvert år, såfremt de er over 4 år gamle eller har kørt 160.000 km ...

Tyskerne er strikt imod og et af argumenterne er, at de tyske synskrav hører til de højeste standarter i EU. Tyskerne vil nu komme med forslag om, at bilerne hvert andet år skal til syn og at synskrav tilpasses efter tyske vilkår ...

Tysk syn hvert andet år koster omtrent 85 euro - for tiden! og man dumper især ogaå siden den 1 juli, såfremt belysningen til nummerpladen bagerst ikke er okay ...

Tysk citat fra den store ADAC klub: Die Unfälle aufgrund technischer Mängel seien "sowohl bei neuen als auch bei älteren Fahrzeugen statistisch überhaupt nicht signifikant". Sie machten "nur ein halbes Prozent aller schweren Unfälle aller Fahrzeugbaujahre aus", so der ADAC-Vertreter.

Tysk TV hjemmeside med detaljer:
http://www.tagesschau.de/ausland/tuev124.html

Og sådan stemmer tyskerne idag:
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline joker

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #1 Dato: 14. Juli 2012 kl: 10:55:57 »
om det er hvert år eller hvert andet år som nu, går da næsten ud på et bilen skal jo aligevel være i orden , og på et år er der vel knap så meget der er slidt og rustet op så det bliver jo nok biliger at dele udgifterne over 2 gange
vores bus skulle da gerne holde mange år endnu og det gør den vel kun hvis den bliver jævnligt veligeholdt

hilsen lone & Villy

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #2 Dato: 14. Juli 2012 kl: 11:13:28 »
Ja, udover det er en ny kilde til indtægt for stat og bilsyn, er der ikke noget benspænd i det. Bilerne burde nemlig være trafiksikre hele tiden, hvis ikke vi vil ende med at blive set som skrotfræsere. Jeg vil ihvertfald ikke have mine T3 klassificeret på samme måde som en pilrådden bil der liiige har sneget sig igennem et sidste syn inden skrotten... og :D måske giver det nogle flere Golf og Passater til at være motordonorer for dem som mangler ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

lechiffre

  • Gæst
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2012 kl: 13:19:28 »
Ganske sigende, at den tyske modstand er voldsom, hvorimod indtil videre to danskere ikke er afvisende. [Ingen personlig fornærmelse tilsigtet]

Jeg mener, at staten i forvejen tager for alt mange af mine penge, pålægger mig for meget besvær og blander sig alt for meget i, hvad jeg gør og hvorfor.

Hvis jeg havde en bil, ville jeg vedligeholde den og holde den trafiksikker, ikke fordi statens bureaukratiske monster tvang mig til det, men derimod for min egen skyld. Det skulle være muligt at forvente af folk, at de ikke behøvede statslig tilskyndelse til den slags.

I øvrigt mener jeg, at verden også stod udmærket - i mange henseender bedre - før de periodiske syn blev indført. Men trækker man "den vej" bliver man ofte udskreget som jungleliberalist, i hvert fald i Danmark. Liv og ejendom er lagt i hænderne på staten.

Næste skridt må være halv- eller kvartårlige syn.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2012 kl: 14:29:26 »
Jamen Vi er da ikke uenige om noget. Det jeg synes der bruges til at legitimere alle de indgreb er påstand om folk snyder. Jeg tror man opnår mere ved tillid, men den tekniske stand på bilerne kan da sagtens tåle at blive dokumenteret, så synes jeg bare man skal sænke veteranalderen til 25 år på biler til gengæld og fjerne afgift på ombygning fra f. eks. benzin til mere miljøefficiente motorer f. eks. Subaru EJ 22/25 osv. og ligeledes fra JX til TDI eller 5 cyl. diesel . :)
Problemet med alt det her er at man ønsker at skræmme folk der ejer gamle biler, til at købe nyt, altså EU lobbyisme for bilindustrien. Det stinker, så jeg ville være modstander af den grund alene.
Jeg synes også det bliver mere og mere Orwells 1984, men problemet ligger hos dem der fremsætter forslag idet de åbenbart tror alles moral er så anløben som deres egen...
Er det ikke kun dem der har brug for spindoktorer til at sløre sandheden så meget at de ikke mister for megen magt der har problemer med åbenhed, ærlighed og moral?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #5 Dato: 14. Juli 2012 kl: 18:42:12 »
Ja den stinker, jeg er overbevist om at industrien er involveret ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
EU opstramning - syn hvert år eller ...
« Svar #6 Dato: 14. Juli 2012 kl: 18:44:14 »
Jeg synes, at retningslinierne subsidiært uddannelsen for bilprøveassistenter burde tages under nærmere øjesyn, inden man pålægger bilismen yderligere bureaukrati og udgifter. Jeg har set biler der har passeret syn med MEGET rustne skiver, manglende ankerplade,bremserør der havde antaget dobbelt tykkelse af rust hvilket jeg tilskriver sikkerhed for både fører, passagerer og øvrige trafikanter. Selvsamme prøveassistent skrev gladeligt om manglende nummerpladelys og et lidt elendigt viskerblad.
Jeg vil vove det postulat, at den var ikke kommet igennem syn hos Applus Herfølge. Men den havde ikke så meget som en anmærkning vedr. de nævnte punkter. Så kan man spørge sig selv, om manglende belysning af nummerpladen udgør potentiel sikkerhedsrisiko for trafikken ? SELVFØLGELIG skal viskerblade være hele og sikre udsynet i regnvejr, og det er ikke i orden, at køre til syn med noget sådant, men en høflig henstilling og en betinget godkendelse må være berettiget her.
Jeg synes vi skal fastholde de gældende 24 mdr. mellem høflighedsvisitterne.