Forfatter Emne: Topstykkeholdbarhed ?  (Læst 1145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Topstykkeholdbarhed ?
« Dato: 31. Maj 2007 kl: 09:08:08 »
Tja, man kan jo blive ved med at suge til sig.

Må en "lærling" stille et spørgsmål mere ? Er der nogen der har erfaringer med holdbarheden af topstykker fra henhv. 1,6 td og 1,9 td. Jeg mener at 1,6'erne havde det med at revne mellem ventilsæderne. Er 1,9'eren mere holdbar eller har man med årene fået rettet op på dette og i så fald fra hvilken årgang.

Jeg har prøvet at søge lidt i biblioteket, men måske gemmer det sig.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykkeholdbarhed ?
« Svar #1 Dato: 31. Maj 2007 kl: 09:54:55 »
Der er ingen forskel i holdbarheden mellem 1,6; 1,7 og 1,9 topstykkerne. Heller ikke mellem dem med mekaniske eller hydrauliske løftere.

Det er tyipsk,men ukritisk, at de revner i godset mellem ventilerne og normalt medfører det ingen forringelse af topstykket. De kritiske revner opstår som stråler ud fra forkammeret med retning mod ventilerne. Hertil kommer, at ventilstyrene meget hurtigt kommer over den acceptable slidtolerence.

Jeg tror, at man skal vænne sig til at opfatte topstykkerne som en sliddel, der ikke overlever resten af motorens levetid, men på den anden side koster et nyt 240 € (nøgent), og det svarer jo til, hvad andre bilejere må betale for én omgang værkstedsservice.

Det er umuligt at sige, hvor længe et topstykke holder, men erfaringen viser, at lav motortemperatur udsætter revnedannelsen. Derfor er oliekøler, koldere termostst og intercooler fornuftige virkemidler. Endnu mere effektivt er det helt at udelade turboen, der om nogen er forbryderen i forbindelse temperatur. - Det er tankevækkende, at man kan åbne Golf-sugemotorer, der har kørt 500 tkm, som ikke har revner overhovedet, mens et TD topstykke fra en T3'er kan have fået revnerne inden man skifter tandrem første gang.

Derfor er rådet (nu er det snart sagt så meget at det er trivielt...): kør forsigtigt med kold motor. Langsom opvarmning giver godset lejlighed til at udvide sig roligt og jævnt - masser af gas giver hård punktopvarmning og medfører masser af revner - og turboen skaber nemlig med sit input af ekstra ilt forøget risiko for ødelæggende "stød"-opvarmning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!