Forfatter Emne: JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin  (Læst 5888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Dato: 26. November 2012 kl: 08:23:14 »
Jeg er godt i gang med min camber til 3, og er så småt begyndt at tænke på motorombygning. Bilen er en gammel militær bil med en kun 65.xxx km gammel motor. Men desvære mener den danske stat de skal have en mindre årsløn i vægtafgift bare der står diesel på min registreringsattest. så her er et par spørgsmål:

1. Jeg kan ibygge en komplet WBX opsætning med gearkasse og det hele, men denne har jo væsentlig flere hk end den tiladte forøgelse på 20 %, nogen der har erfaring med dette og evt at få det godkendt og måske endda har en ide om hvad afgiften er?

2. at ombygge til R4i med en motor hvori der er istemplet motorkoden ADZ så den kun har de 70 hk. Men hvad er forskellen på denne og så den 90 hk næsten identiske motor der ligger i alle andre vw'er af samme årgang? stempler, dyser eller måske bare motorstyring? planen var lidt at lave en R4i der udad til ligner og er istemplet 70 hk men som minimum yder 90+ hk.

takker på forhånd

Martin Schultz

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #1 Dato: 26. November 2012 kl: 08:40:00 »
Godt det ikke er mig der skal hjem og fortælle min familie at vi nu skylder 15 milioner væk da jeg har jo været så smart at sætte en alt for stor motor i og kommer til at betale hele gildet selv da forsikringen trækker sig ud af sagen med den store mercedes du smadret ind i og invadileret hele familien.. :S  :S

Enten ligger du en AAM motor og for den godkendt med den...

Ellers smider du en 2E i og betaler den fri... de 5-6000kr det kan koste ikke er så slemt..

Ulovlig motor ombygning holder man sig fra.. Det kan komme til at koste utrolig mange penge...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #2 Dato: 26. November 2012 kl: 09:07:01 »
Nu er jeg ikke inde i de motorkoder, så du må blive nødt til lige at udspecificere lidt nærmere, hvilken motor er evt. en AAM motor, og hvor sidder denne i sit daglige? og hvad er en 2E motor

Sagen er den at min faste synsmand er lidt krakilsk omkring disse typer for ombygning. Han vil have dokumentation fra vw fabrikken hvorpå der er beskrevet at denne bil er bygget med netop den type karos, bremser osv sammen med den motor.


Nogen der har erfaring med at syne en sådan bil?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #3 Dato: 26. November 2012 kl: 09:35:04 »
Ingen problem med tybe godkendelserne fra billiotket her på T3nettet..

AAM er en 75hk med 140nm. sidder i golf 3, vento og passat..  jeg køre med en i min camper... Går ganske fint.. min bil var oprindlig en 9 pers. JX caravelle.

2E er 2 liter moter. golf 3, passat og vento.
Men der findes jo andre syns folk der er mere forstående...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #4 Dato: 26. November 2012 kl: 09:49:52 »
Afgiften er vidst heller ikke det der bryder budgettet i dette tilfælde, der er allerede blevet brugt flere penge end den bil nogen side bliver værd, men det er jo hobby:-)

Jamen en ADZ motor er det ikke også en 75 hk r4i motor? altså en jeg kan ligge i og dermed ikke skal betale afgiften af. men tænkte bare der var langt til sydfrankrig med 75 hk i en camper?

Og ville man vælge en 2E gearkasse frem for en WBX der er født i denne type biler?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #5 Dato: 26. November 2012 kl: 11:55:06 »
Først lige lidt info omkring motorkoder : http://www.doppel-wobber.de/forum/index.php?page=Info&id=124
Ellers slå på Google omkring EA827 motor
Pkt. 1 R4i motorerne er bygget med samme motorblok støbning ( EA827 ) så groft set samme motor som JX , men med andet indmad og brændstofsystem.
Pkt. 2 Gearkassen er netop lige til at bolte på ved ombygning fra JX til R4i, ved WBX er koblingshuset lidt anderledes men det kan skiftes hvis man har en god gearkasse man er glad ved ellers.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #6 Dato: 26. November 2012 kl: 14:09:25 »
Jamen hvad er så at foretrække? skal man vælge at ilægge en WBX med anden gearkasse (der er alligevel gået en syncromesse mellem 2. og 3. gear + den er kun 4 gearet lige pt) og betale afgift heraf? nogen der evt har et bud på en sådan afgift? Har en bil med original WBX støre bremser eller andet der skal ombygges for at jeg kan få dette godkendt i synshallen

Eller er det i stedet at foretrække en ombygning til r4i i størrelse med noget 2.0 evt med katalysator osv så jeg måske endda har mulighed for at komme ind i et par byere i tyskland?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #7 Dato: 26. November 2012 kl: 15:19:50 »
Alle T3 kører med samme bremser og styretøj. Der er årgangs forskel men ikke forskel efter motorydelse. Du må
 da gerne lægge en 1.9 wbx med 78hk i en bil som er født med jx. ( Motorkode dg)

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #8 Dato: 26. November 2012 kl: 17:36:57 »
AAM = 75hK
ABS/ADZ = 90hK

Så er der vist også svaret på den del af spørgsmålet ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #9 Dato: 26. November 2012 kl: 20:39:51 »
Citat fra: "BlackChart" post=92725
AAM = 75hK
ABS/ADZ = 90hK

Så er der vist også svaret på den del af spørgsmålet ;)


Det troede jeg faktisk fremgik af skemaet jeg linkede til tidligere ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #10 Dato: 27. November 2012 kl: 08:20:20 »
Okay, det vil sige det ikke burde være synshallen der er problemet. Hvad er så den metode der ville være at foretrække, det behøves ikke nødvendigvis være det nemmeste/billigste, men derimod den lidt stærkere motor både på hk, nm men også i det længere løb, er det så at foretrække noget originalt wasser boxer eller skal jeg i stedet lave noget 2.0 r4i? og hvad er det maksimale en T3 er født med af hk?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #11 Dato: 27. November 2012 kl: 14:53:13 »
På standard T3 er kraftigeste motor en WBX med 112Hk.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #12 Dato: 27. November 2012 kl: 16:44:01 »
Super, h is det var jer der står med sådan et projekt, ville i så ilægge en wbx eller en r4i med 100+ heste og få dette godkendt?

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #13 Dato: 27. November 2012 kl: 17:09:06 »
Det lyder hunne hamrende piw falsk når lyden kommer fre en r4. Smid en dj eller mv i den og bli gla! for den originale lyd.

Se det her er REN religion ;-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #14 Dato: 27. November 2012 kl: 18:11:01 »
Det er da rigtigt at en WBX lyder fedt og jeg er da også glad for min MV selvom jeg synes at der mangler lidt muskler på landevejen, men på sigt skal jeg nok have en R4 eller måske en TDI lagt i.

Det er vores plan at rejse rundt i Europa, når vi går på efterløn, og det ville være en grim oplevelse, at stå i en lille fransk eller græsk landsby med en WBX der er stået af.

Der er med garanti ikke en mekaniker i flere hundrede kilometers omkreds, der nogensinde har set en WBX, og jeg kan heller ikke finde ud af at reparere den.

Desuden er den heller ikke sådan af skaffe reservedele til, når man ikke har tiden til at sidde ved PC'en og derefter vente på posten, og der står nok heller ikke en, på den nærmeste huggerplads.

Se, det er ikke  religion, men rettidigt omhu. ;)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen