Forfatter Emne: Mangler et stempel til JX/JR motor.  (Læst 7876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #30 Dato: 18. April 2013 kl: 21:39:41 »
Lidt opdatering

Motoren måtte af igen !
En underlig lyd kom når jeg lige drejede på bolten til nederste tandremskive, et bestemt sted hvergang jeg havde drejet en omgang.
Hvis jeg løsnede boltene omkring koblingshuset og lirkede en skruetrækker imellem og skabte et spillerum på ½ cm. forsvandt lyden ?!?
Nå, bolte af, lirke blokken ud med knallertliften og konstatere nogle små aluminiumsspåner i bunden af klokken, og så, at de kom fra øverste venstre hjørne !
Det viste sig, at en af de tre små rørstifter på svinghjulet havde flyttet sig lidt med udad, da jeg lige ville afmontere kobling, rengøre og montere den igen.
Jeg lagde ikke mærke til at den ene var kommet længere ud, bare en god mm. men mere plads er der ikke oppe i det venstre hjørne.

Næste punkt : forkert toppakning !
Opdagede en fredag da det endelig var blevet vejr til at kunne lave mere udendørs uden at fryse fingrene efter 10 min.
Den fik jeg byttet uden beregning men det tog 3 dage !

Men, der er top på, pumpe, og lidt af småtingene og endelig måtte jeg skille turboen ad og rense for metalsplinter + ½ cm ventilstamme.
I støbejernhuset, så nu håber jeg den stadig vil fungere tilfredsstillende.
Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg pumpede kompressoren helt fuld og jog slangen med fuld tryk ned i "halsen" på turboen, jeg ved ikke hvor mange omdr. jeg fik den op på, men jeg hørte ingen mislyd, havde inden med smørekande sprøjtet lidt olie ned i tryksmørerøret, som kunne løbe ud ad returen.

Så nu er også udstødning monteret, samt kølerslanger.

Spændende at få resten på plads og startet.

Kommenter gerne hvis der er råd eller I synes :nu rabler det da vist !
Jeg anser mig ikke for værende udenfor pædagogisk rækkevidde !  ;)

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #31 Dato: 18. April 2013 kl: 22:16:48 »
Hej KH

Nu skal jeg ikke "kloge" mig alt for meget, idet min viden om turbo til mindre biler er begrænset, men; jeg må tilstå at jeg er noget betænkelig, ved sætningen: "Jeg måtte skille turbo'en ad og rense for metalsplinter og  1/2 centimeter ventilstamme".
I min pure ungdom var jeg reservedels ekspedient hos Scanva Diesel på Retortvej i Kbh. Ja det var  Scania og der kom heldigvis mange lastbiler der stadigvæk stod Scania Vabis på :P
Turbo'er var noget der nærmest blev behandlet som om det var guld. En ombytter/ny turbo blev udleveret til mekanikeren i lukket stålbeholder, med andre ord handlede det  om ekstrem renhed.
Jeg har umiddelbart svært ved at tro, at man som lægmand, kan rense en turbo, hvor lejer etc. har været udsat for fremmede metalpartikler, til et niveau, så den kan fungere.
Omdrejningstallet i en turbo er jo helt vildt, og stiller store krav til lejer og smøring. Det er jo blandt andet derfor, at såfremt man ønsker at bevare sin turbo, at man starter sin bil og lader den gå mindst i 1 minut (gerne et par eller flere ved koldstart), og når man kommer til sit bestemmelses sted, lader motoren falde til ro, gerne 1 minut eller 2-3 stykker, således at olieforsyningen til turbo'en ikke bare afbrydes, medens den roterer.
Som jeg læser dit indlæg, håber du på det bedste, og det gør jeg så også, for som bekendt: "mildner Gud luften for de klippede får", men metalsnavs i en turbo, der ikke har fået hele turen med nye lejer/bøsninger/afvejning er i mine øjne nok lidt af et sats.

Dette link er ikke til din turbo, men det giver måske mening alligevel:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=13357.0

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #32 Dato: 18. April 2013 kl: 23:21:25 »
@ Bent, tak for dine kommentarer, (kører selv Scania hos PDT) og er overhovedet ikke uenig m.h.t. omhyggelighed og dit nævnte køremønster, netop med stop og start !

M.h.t. adskillelse, turbinen blev adskilt fra støbejernhuset, der hvor udst. ledes ind, og det var der hvor kanalen ind mod det turbinehjul bliver indsnævret der sad et lille stykke ventilstamme.
Derfor blev der gjort rent så godt som muligt, og da der tilsyneladende ikke er kommet smuds o.l ind i lejehuset mellem de to turbiner, jamen så har jeg valgt at samle og se hvad der sker når den skal startes.
Spiller det ikke er der to muligheder :
Den ene et rep-sæt + Jarls beskrivelse af renoveringen, den anden www.turbomotor.dk  Så må Rene der ordne den.
Dit link er en K24, vores er en K14, og bortset fra størrelse og kapacitet er der ikke stor forskel på opbygningen af de to, jeg har endda en K24 liggende, og jeg har før byttet støbejernshuse på to K24 p.g.a. brækkede bolte, og kom til at tænke på, at den K14 her har jeg også byttet hus på af samme grund.

Men jeg er stadig en amatør som har en del tilgode !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #33 Dato: 10. Maj 2013 kl: 11:22:35 »
Lille hurtig opdate :

Tog den bedste af mine to startere og monterede den, og kunne så ikke forstå at den ikke kunne tørne motoren ! ? !
Af igen, prøve at kortslutte, virkede, altså på med den igen, lade batterierne, resultat det samme, overhovedet ingen reaktion !

Fandt ud af, at kablet fra sikringsblokken til starterens relæ nærmest var ved at smuldre væk, tænkte, "den får sikkert ingen strøm til relæet" !
Da jeg havde afisoleret ca. ti cm. var der vist kun 3-4 hele tråde, resten var helt sort og hvis jeg nulrede det mellem fingrene smuldrede det næsten væk. (lidt som det lille kabel på starteren, der med tiden bliver porøst og smuldrer væk)

Har trukket nyt kabel fra ende til anden, forbundet det, men, ingen resultat !

Tænkte "det var ligegodt Satans" og begyndte så at spekulere på om der var ordentlig stel, også selvom kablet foran på gearkassen er skiftet !
Prøvede at lave stel med et startkabel, og så kom den ventede reaktion !

Så nu er da håb om at få startet motoren i eftermiddag, (hvis jeg ellers kan få fred for børnebørnene, de er meget opsatte på at jeg snart bliver færdig, "vi skal ud og køre og sove i Gogge")

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #34 Dato: 11. Maj 2013 kl: 20:10:29 »
Så skete det !

Fik lige tid at få motoren igang et par min.

Men der skal skiftes en, skal vi kalde det en pakdåse, eller hvad den nu kan hedde, under det trekantede stykke som LDA-ens arm tager fat i.
Såvidt jeg kan se på en anden pumpe jeg har liggende skal det være forholdsvis enkelt, men hvis der er noget jeg skal være opmærksom på må I endelig komme med råd herom.

Umiddelbart lyder motoren godt, så efter tætning af pumpen bliver det spændende at få den kørt ordentlig varm og derefter efterspændt toppen.
Det bedste : der har den korte tid, den var startet, ikke været antydning af røg, det var ellers noget jeg var meget spændt på.

Unægtelig spændende at se dens opførsel når vi har kørt ca. 1000 km. og så skifter olie !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #35 Dato: 15. Maj 2013 kl: 15:17:07 »
Fortsætter føljetonen :

Pakning på brændstofpumpe tæt. Det lykkedes med den pakning fra gammel pumpe.

Kørt varm og efterspændt top.

Været ude og køre 10-12 km.
Ikke noget der drypper, og, jeg tror turboen har overlevet den lidt ublide medfart,

Nu mangler jeg en med et ur, så jeg kan få pumpen stillet i korrekt indsprøjtningstidspunkt !
Jeg ved at Morten ikke har sit ur længere !

Så hvem i nærheden kan klare denne, ikke uvæsentlige detalje ?

Tak og mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #36 Dato: 02. Oktober 2013 kl: 09:00:39 »
Mangler at opdatere den operation.
Mangler vist også at skrive TAK til en del af Jer for råd, kommentarer, hjælp med reservedele, værktøj og få tingene frem og tilbage.

Motoren blev jo en blanding af alt muligt, kan man vist sige, og som kan læses, af ting fra den ødelagte JX-motor viste oliepumpen sig at være en 36 mm. og da den ikke fejle noget, ja, så bliver den brugt, ligesom alle brændstoftingene.                                                                      Til nu har vi kørt omkring 5000 km, to tankmålinger (ikke den mest præcisemåde at måle forbrug på) har afsløret 12,8 og 13,2 l/km.

Og så synes jeg det var et pænt sodtal ved synet igår, især da motoren ikke var kørt ordentlig varm, men bare havde kørt en lille km. hen til synsstedet.

Hvordan er I andres erfaringer med JR-motor kontra JX.
Ligenu kan jeg ikke blive enig med mig selv om jeg skal lave den ene eller den anden og prismæssigt er der vist ikke stor forskel.

Endnu engang Tak for hjælp, og kommentarer modtages gerne.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Mangler et stempel til JX/JR motor.
« Svar #37 Dato: 02. Oktober 2013 kl: 09:21:14 »
Skylder en tilføjelse, en tråd om et strømproblem er forsvundet.
Tråden omhandlede strøm som tændte glørerørene under kørsel, med et irreterende blinkeri af lygterne til følge.

Derfor denne tilføjelse :

Efter at have lagt motoren i og været omhyggelig med rengøring og montering af alle ledninger og kabler er problemet pist væk !

Og jeg savner det ikke, men kan vi ud af dette igen, igen, igen som skrevet mange andre steder, konkludere : Stelforbindelser ?

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032