Forfatter Emne: Variabel visker hastighed?  (Læst 9676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Dato: 17. Juni 2007 kl: 23:33:12 »
Hej,

Er der nogen som har erfaring med et variabel-hastighed visker relæ?

Der står noget om det her - og nu jeg skal til at pille ved viskere, vil jeg da også prøve dette....

Mere følger.

Jens Jakob

--------------------
 However the Golf redeems itself with an elegant variable delay intermittent windscreen wiper control. There are no knobs to twiddle. You switch off the wiper with the normal control, and switch back on when the screen needs wiping again. From that point on the wipers run at the delay interval you've just set. This works for any interval from 1 to about 40 seconds. If you switch the ignition off the delay is reset to a standard 6 seconds. I traced this bit of intelligence to a microchip in the wiper relay unit.

Obviously the reason I'm writing this is that the VW wiper relay just happens to be a plug in replacement for the standard 900 and 9000 unit and probably quite a few others. This means you can have variable delay intermittent wipers on your Saab, with no extra wiring or messy add on knobs. There are some other differences; you get an extra wipe you didn't really need as you switch off intermittent, but intermittent always starts with a wipe not a delay. Also the wipers run on for three wipes after using the washers rather than the original five. I've done some homework on suppliers. VW charge £35 (part number 357 955 531). They have used at least four manufacturers, Doduco, Beru, Kostal and Bosch. Doduco, German made, was fitted on the 94 Golf's and uses an SGS Thomson chip. I haven't found a UK agent. Beru (part number 0 900 301 082), also German, is on later Golf's and uses the same chip in a half height relay case. Beru tell me they no longer make this part. The Kostal (377 955 531) is Brazilian with a Motorola chip. The German car co (www.germancarcompany.co.uk) has supplied me with both the Kostal and the Beru for about £15 each. I prefer the surface mount construction of the Beru. I haven't see a Bosch (part number 0 986 335 058), but they tell me it's available and retails for £20.

-----------------------
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Variabel visker hastighed?
« Svar #1 Dato: 17. Juni 2007 kl: 23:42:08 »
Sakset fra

http://www.t3-infos.de/

Citér
Scheibenwischer-Intervallrelais

Das stufenlos einstellbare Intervallrelais für die vorderen Scheibenwischer ermöglicht das Programmieren der Wischpause zwischen 1,5 und 22 Sekunden.

- Intervall-Wischen einschalten und einmal wischen lassen.
- Intervall-Wischen ausschalten und nach der gewünschten Wischpause wieder einschalten. Diese Pause ist jetzt gespeichert.

Die Pausenzeit kann beliebig oft verändert werden. Nach dem Ausschalten der Zündung oder längerem Abschalten des Scheibenwischers geht die Pausenzeit wieder auf das 6-Sekunden-Intervall zurück.


Intervallrelais programmierbar ET-Nr. 3B0 955 531 für DM 37,- + MwSt. (alte Nr.: 357 955 531)

Produktionssteuerungsnummern (auf dem Relais): standard Nr. 19, programmierbar Nr. 99

Zur Nachrüstung eines Intervallrelais muss bei Modellen ab Mj. 86 eine Brücke, die zwei Kontakte kurzschließt, von dem Relaisplatz in der Zentralelektrik entfernt werden.



Alternativen zum VW-Relais:

ATU Nr. 1199

ELV:
Komplettbausatz WI95: DM 29,95.- Best-Nr: 10-193-78
Fertiggerät WI95: DM 39,95.- Best-Nr: 10-199-46
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #2 Dato: 17. Juni 2007 kl: 23:47:18 »
Der er et billede her:
http://users.ox.ac.uk/~ohare/Program_Wipers_01.jpg

Der er mere end 4 ben?????????

Research må til :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Geltzer

  • Gæst
Variabel visker hastighed?
« Svar #3 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:26:04 »
jeg skiftede til et sådant relæ på både min golf 1 vores jetta og i min nuværende t4 og det var bare en direkte plug and play operation. det kræver dog at bilen har intervalvisker i forvejen ( den normal ikke regulerbare) ellers skal du også skifte viskerarmen til en med kontakt til interval

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Variabel visker hastighed?
« Svar #4 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:31:42 »
Og viskerarmen fra en Golf1 passer lige på ratstammen og stikkene?

Så lyder det som en simpel operation?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Geltzer

  • Gæst
Variabel visker hastighed?
« Svar #5 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:59:42 »
jeg tøt ikke sige om viskerarmen fra en glf passer over i idet jeg ikke selv har prøvet lige den vej. men såvidt jeg kan se er timer relæet til en t4 og en t3 100% identisk og vil derfor også passe i soklen så hvis du kan finde en viskerarm hos en hugger eller andetsteds med intervalkontakt så burde det efter min overbevisning virke.
stikkende er vist bare lavet sådan at der er udeladt en eller flere af de der kobberpins hvis der ikke er interval på mens at ledningen er allerede trukket fra Fabrikken (det er det billigste frem for at difrenciere)

men jeg vil nødigt ha olferter eller lammere hvis det sku vise sig at være anderledes   :wink:

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #6 Dato: 18. Juni 2007 kl: 12:40:35 »
Inden I nu går ud og investerer i viskerarme så er der noget der dukker frem af disen i mine øvre hjernevindinger.

Der er noget med en plasticdims i den alm viskerkontakt der kan fjernes hvis man vil montere intervalvisker, men jeg er nødt til at kontrollere det i bogen for at være helt sikker.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Variabel visker hastighed?
« Svar #7 Dato: 18. Juni 2007 kl: 13:15:50 »
Fremragende! Det lyder spændende.. Glæder mig til at høre mere!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #8 Dato: 18. Juni 2007 kl: 16:53:22 »
Jeg huske engang jeg var på golf nettet.   der er noget med at den interval visker vi har, og golf 2 hedder relæ 19 det skulle bare skiftes til et der hed relæ 21. ( I må ikke hænge mig hvis tallene er forkerte :lol: )

Men det nye relæ skulle virke sådan at man tændte og slukkede interval viskeren med det interval der er passende, og så vile relæ'et huske det. indtil man slukkede.  

Men det skulle være noget, som en VW forhandler skulle vide..


Skriv endelig hvis du prøver sådan et relæ.

Viskerarven skulle ihvertfald ikke skiftes.  

hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Geltzer

  • Gæst
Variabel visker hastighed?
« Svar #9 Dato: 18. Juni 2007 kl: 17:11:06 »
Citér
eg huske engang jeg var på golf nettet. der er noget med at den interval visker vi har, og golf 2 hedder relæ 19 det skulle bare skiftes til et der hed relæ 21. ( I må ikke hænge mig hvis tallene er forkerte Laughing


det er også sådan jeg husker det  :wink:

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #10 Dato: 18. Juni 2007 kl: 22:04:07 »
Ja den var god nok den med at fjerne en lille plasticlås fra den originale viskerarm.

Nu skal jeg bare finde ud af at få sendt det indscannede billede med, men jeg har vist fået gemt det i et format der ikke snakker med denne side.

Nu trykker jeg på knappen så må vi se hvad der sker.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #11 Dato: 18. Juni 2007 kl: 22:13:27 »
Har sporet ledningsnet - på en normal 2-hastigheds viskermotor/T3 - er der ikke noget relæ - ledninger til motoren går direkte fra kontakten på armen....

Dvs. hvis der skal leges med variable hastighed, skal der trækkes nye ledninger........

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
Variabel visker hastighed?
« Svar #12 Dato: 18. Juni 2007 kl: 22:20:35 »
Citat fra: "jensjakob"
Har sporet ledningsnet - på en normal 2-hastigheds viskermotor/T3 - er der ikke noget relæ - ledninger til motoren går direkte fra kontakten på armen....

Dvs. hvis der skal leges med variable hastighed, skal der trækkes nye ledninger........

Mvh

Jens Jakob


Skal det forståes på den måde at du ikke kan vippe din viskerarm nedad, så viskeren kører interval???

Til dem der kan vippe armen ned ad, burde denne timer ikke være den man skal have fat i:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=178993

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #13 Dato: 18. Juni 2007 kl: 22:27:13 »
Yeps, jeg kan ikke køre interval :(

Men, men . jeg vil liiige sove på det - det burde være en smal sag at klippe de ledninger, og sætte noget sammen.........................

Mvh

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Variabel visker hastighed?
« Svar #14 Dato: 18. Juni 2007 kl: 22:35:03 »
Intervalvisker er måske heller ikke det vigtigste.

Men hvis der er en der finder de vise sten, og fremstiller noget standard kit, så OK. Eventuelt finder ud af hvilke der kan, eller ikke kan.

Nu har du vel smidt en vinduesskraber i bilen, til næste gang. Så binder du bare en af ungerne fast ude foran, så kan de tjene til den næste Is.

Kurt
Kurt - 25115788